אפל אייפון פלאפון
צילום: Getty images Israel

אפל צוללת ב-5%, הרגולטור בסין מקשיח עמדות ו-Huawei משיקה סמארטפון מהיר

אתמול אפל נפלה לאחר דיווח כי סין תאסור על חברות בבעלות ממשלתית להשתמש באייפונים. היום היא מרחיבה את זה לסוכנויות ממשלתיות. ובתזמון מעניין (שלא לומר חשוד) Huawei מוציאה טלפון חדש, שעלול לפגוע ב-4.5% מהמכירות של אפל
טל מכניאן | (3)

אפל  APPLE נתקלת בתחרות חדשה בסין כאשר Huawei, ענקית החומרה, מוציאה סמארטפון המסוגל לקישוריות נתונים מהירה במיוחד. להתפתחות זו יש פוטנציאל לפגוע במכירות של אפל באופן משמעותי ומדגיש את האתגרים שעומדים בפני חברות גלובליות עקב מתחים גיאופוליטיים בין ארה"ב וסין.

אפל מוצאת את עצמה חשופה במיוחד מכיוון שרוב המוצרים שלה מורכבים בסין. המנכ"ל, טים קוק, מנווט על קרח דק כדי להגן על החברה שלו מהסתבכות בזמן שקיימים חילוקי הסכמות בתחום הסחר והטכנולוגיה בין שתי המדינות.

על רקע הדיווחים לפיהם סין הורתה לפקידי ממשל מרכזיים לא להשתמש באייפון של אפל, מניות אפל חוו אמש ירידה של 3.6%. האיסור הזה מעמיד את דריסת הרגל של אפל בסין, שוק חיוני, בסיכון. אפל שולטת בשוק הסמארטפונים בסין, בעיקר בשל הסנקציות האמריקניות המגבילות את אספקת השבבים והנסיגה המוקדמת של Huawei מייצור טלפונים 5G. 

איסור על מכשירי אייפון שווה לפגיעה של לפחות 500 אלף יחידות, זאת לפי האנליסט דן איבס מוודבוש. לפי האנליסט, כ-45 מיליון אייפונים צפויים להימכר בסין מהלך 12 החודשים הקרובים. החישובים הללו עשויים להשתנות אם השמועות כי סין שוקלת גם להרחיב את האיסור מפקידי ממשל גם לעובדים בחברות ממלכתיות יתברר כנכון. הדבר עשוי לגרום לפגיעה של מיליוני מכשירים, אם כי לא ברור באיזו אגרסיביות הרשויות הסיניות יכפו את האיסור. 

בנוסף, Huawei עושה כעת קאמבק, ומציגה טלפון חדש בסין המתגאה במהירויות ויכולות דמויות 5G. ה-Mate 60 Pro, הוצע במכירה מוקדמת במחיר של 960 דולר ואזל בתוך שעות. ההתלהבות המוקדמת בנוסף לאיסור על אייפונים עשויים לגרום לכך ש-Huawei תחזיר לעצמה לקוחות שהפסידה לאפל בסין.

האנליסט מרטין יאנג מאופנהיימר חושב שהאיסור הממשלתי והטלפון החדש של Huawei עשויים להשפיע באופן משמעותי על האייפון. יאנג צופה הפסד פוטנציאלי של 10 מיליון מכשירי אייפון ב-2024 המהווה כ-4.5% מסך משלוחי האייפון בהתבסס על נתוני 2022.

אפל מתכוננת לחשוף את ה-iPhone 15 בשבוע הבא, תוך הסתמכות על מכירות מכשירים מתקדמים לצמיחה ורווחיות.

הסיבות המדויקות מאחורי מגבלות האייפון של סין עדיין אינן ברורות, אך יש המשערים שייתכן שמהלך דומה ברוסיה השפיע על החלטת בייג'ינג. למרות שהאיסור לא הוכרז רשמית, הוא עלול לפגוע במוניטין של אפל בסין, ועלול להוביל משתמשים בודדים, כולל פקידי ממשל מקומיים, להתרחק ממוצרי אפל.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד ש-Huawei לא מציינת את המכשיר החדש שלה כטלפון 5G, בדיקות מראות שהוא יכול להשיג מהירויות הורדה של 500 עד 800 מגה-ביט לשנייה. מהירות זו מאפשרת למשתמשים להוריד סרט HD תוך פחות מדקה, מעבר לגבולות רשת ה-4G.

ב-Huawei הדגישו תכונות כמו תקשורת לוויינית, המאפשרת למשתמשים להתחבר באזורים חסרי כיסוי סלולרי מסורתי, על האריזה של המוצר כתוב אפילו "מסוף נייד לווייני", מה שמבדיל אותו מדגמי טלפונים קודמים.

עיתון סיני בבעלות המדינה, המזוהה עם הרגולטור הטכנולוגי, חגג את ה-Mate 60 Pro כחזרתה המנצחת של Huawei לשוק הסמארטפונים של 5G, תוך ציטוט של מומחים אנונימיים בתעשייה. הוא מייחס את הצלחת הטלפון לשבב המוליכים למחצה המתקדמים של Huawei ויכולות ה-5G, מוחא כפיים להתמדה של החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ישראל משתחררת מהם סוף סוף 08/09/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    האחיזה הסינית במזרח התיכון מגיעה לסיומה ולאחר 75 שנות קומוניזם ישראל משתחררת מהאחעזה הקומוניסטית הסינית כמו גם הרשות הפלסטינית ..לכן בקרוב נראה הרמה של מסך הברזל מעל ישראל !!!!להיתרחק מהנדלן !!!
  • המגיב 09/09/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להתערב. (חפש כתבות מהחודש-חודשיים האחרונים על הכלכלה הסינית, על התשתיות - למשל איך מציבים "פתחי ניקוז" שלא מחוברים לשום תשתית, ואחרכך יש הצפות ענק, ועוד ועוד)
  • 1.
    שי 07/09/2023 20:35
    הגב לתגובה זו
    הלוואי ויצליחו אין על וואווי הכי טוב שיש. טלפון קטלני.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.