חיסכון חיסכון תשואות גמל פנסיה מטבע קרנות תעודות סל
צילום: Istock

האם בינה מלאכותית יכולה להחליף את מנהלי ההשקעות? כנראה שבעתיד כן

ה-AI לומד דפוסים של אירועים שונים בחברות ומיישם את התובנות במעלה הדרך; האם המשקיעים מרגישים בטוחים בחידושים הללו וכמה כסף מנהלות קרנות שמבוססות על בינה מלאכותית?
דור עצמון |

צירוף המילים "בינה מלאכותית" כבר לא זר למרבית הציבור בעולם. שנים רבות שמדברים על היום שבו הטכנולוגיה תוכל לבצע פעולות שעד לא מזמן היו נראות כאילו רק מוח אנושי יכול לבצען. והנה, בשנתיים האחרונות נראה שהבינה המלאכותית (AI) פורצת את גבולות המחשבה ואותה נורמה לפיה בני אנוש בנפרד וטכנולוגיה בנפרד מאבדת מהלגיטימיות שלה.

עם זאת, הדבר היחיד שה-AI לא יכולה להחליף - לפחות כרגע - הוא כל מה שקשור ברגש. אלו חדשות רעות למנהלי קרנות שלעתים קרובות מתגאים בכך שהם רודפים אחר רווחים ללא רגש ומנתחים נתונים פיננסיים בצורה אובייקטיבית, ללא הטיות קוגניטיביות אנושיות מדי. בדיוק מסיבות אלו נראה שהם יעדים עיקריים שעשויים להיות מוחלפים ב-AI, שלא רק מנתחת באופן אובייקטיבי מיליוני נקודות נתונים בשנייה, אלא גם מבצעת אסטרטגיית השקעה יעילה המבוססת על אותם מנהלים בדיוק.

נכון לעכשיו יש רק 11 קרנות נסחרות בבורסה המנוהלות על ידי AI. ובכל זאת, קרנות אחרות משתמשות כנראה בבינה מלאכותית מאחורי הקלעים. "אם הייתי בנעליו של מנהל נכסים עכשיו, הייתי מסתכל על בינה מלאכותית, אבל בפרספקטיבה יותר של איך אני מוציא מהעסק שלי חלק מהעלויות וגורם לו לפעול בצורה יעילה יותר?" אמר לי דיווידסון, מנהל הניתוח הראשי של מורנינגסטאר. עם זאת, החדשות הטובות למנהלים הן שהקרנות המחקות מדדים הן עדיין האיום העיקרי, שכן הקרנות הנוכחיות המנוהלות בבינה מלאכותית גם התקשו לנצח את המדדים שלהן. רק קרן אחת, Qraft AI-Enhanced US Large Cap QRAFT AI-ENHANCED U.S. LARGE CAP MOMENTUM ETF , בלטה בביצועים, אבל גם זה אמור להשתנות עם הזמן, ככל שיושקו קרנות נוספות והשימוש ב-AI ישתפר.

ניתוח נתוני מניות באמצעות מחשבים אינו חדש. אבל בינה מלאכותית עסוקה בללמד את המחשבים לחשוב בעצמם ולהסתגל לתנאים המשתנים בשוק, בעסק או בכלכלה. זה יכול בסופו של דבר להחליף אפילו את הניתוח האיכותי של עסקי החברה שמנהלי כספים אנושיים עדיין עושים. בינה מלאכותית כבר משמשת למעקב אחר שיחות ועידה עם אנליסטים, אומר המנכ"ל ריאן פאנל מ-Kaiju Worldwide, המייעץ לתעודת סל המנוהלת בבינה מלאכותית בשם BTD Capital. ה-AI "יקשיב בזמן אמת", הוא אומר. זה לא רק ינתח את נאומם של המנהלים למילות מפתח המשפיעות על הביצועים, אלא גם "יעקוב אחר גובה הצליל והקצב של קולו של המנכ"ל. מתוך כך, הוא יוכל לקבוע את תגובת השוק הסבירה לדברי המנכ"ל".

תעודות הסל המנוהלות בבינה מלאכותית של היום כמעט אינן מתקדמות. ל-BTD Capital יש אסטרטגיה ממוקדת של "קנייה בצניחה" של מניות. האתגר, אומר פאנל, הוא "לזהות שינויים אותנטיים - תיקון מחירים, שהוא מלאכותי באופיו. הבעיה היא שלחלק מהמניות יכולות להיות ירידות ספציפיות לתעשייה או לחברה ולא להתאושש. כך היה במרץ, כאשר בנק עמק הסיליקון (SVB) קרס ובנקים אחרים בקליפורניה נפלו אחריו. "התמוטטות הבנקאות האזורית הייתה דפוס שה-AI מעולם לא ראה קודם לכן", אומר פאנל. חוסר ההבנה הזה פגע בתעודת הסל, והיא לא מצליחה השנה. אבל ה-AI של תעודת הסל עכשיו "למד איך הדפוס הזה נראה", אומר פאנל, כך שהוא יכול לצמצם הפסדים בעתיד.

Qraft AI-Enhanced US Large Cap משתמשת במערכת AI אדפטיבית כדי להתאים את החשיפה שלה לחמישה גורמי מניות עיקריים - ערך, איכות, גודל, מומנטום ותנודתיות - בהתאם לתנאי השוק. היא ניצחה 70% מעמיתיה בקטגוריית הצמיחה הגדולה של מורנינגסטאר בשלוש השנים האחרונות, ללא מנהלים אנושיים. פרנסיס אוה, מנכ"ל Qraft Technologies, המנהלת ארבע תעודות סל מבוססות בינה מלאכותית, אומר שקשה לשכנע משקיעים לבטוח בחידושים הללו ושבקרנות יש רק 30 מיליון דולר. "לבני אדם עדיין יש נטייה להאמין בקבלת ההחלטות של בני אדם, ללא קשר אם הם משיגים תשואה טובה או לא", הוא אומר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%

הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן

רן קידר |
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.99%   הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה. 


ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.

מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.

מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.