"אין בועה בשווקים בארצות הברית"
"העליות האחרונות בשוק המניות של ארצות הברית אינן "בועתיות", בניגוד למה שלא מעט אנשים חוששים" כך קובע הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות רונן מנחם. לדבריו, "לא הופתעתי שהירידות החדות מיד לאחר פרוץ המגפה התבררו זמניות וגם "השיאים" החדשים, הנשברים חדשות לבקרים, לא מפחידים אותי כשלעצמם. אמנם, ככל שהעליות נמשכות, גדלים גם החששות, וזה טבעי. כל נתון, או התפתחות שליליים פוגשים כיום שווקים עצבניים ולחוצים מבעבר".
שבע סיבות מדוע השווקים ימשיכו לעלות
לדברי מנחם, המשקיעים צריכים להסתכל בעיקר על התנאים הפונדמנטליים כדי להבין את כיוון השוק והוא מצביע על שבע סיבות עיקריות שיובילו להערכתו להמשך העליות בשווקים, למרות שהתנודתיות תהיה גבוהה מבעבר:
1. הפעילות בארצות הברית התאוששה מהר. ביום בהיר רואים צמיחת תוצר של 5% לרבעון (בקצב שנתי) ואינדיקטורים צופים קדימה, כמו מדדי מנהלי הרכש והסנטימנט, מראים שגם החברות וגם משקי הבית די אופטימיים.
2. האבטלה יורדת בעקביות וה"דפיסיט" בשוק העבודה (לאחר הקריסה הגדולה של מרץ ואפריל אשתקד) הולך ונסגר.
3. הנשיא ביידן מסתער על המשק ויורה בכל החזיתות – הזרמות למשקי בית, תקציבי עתק לתשתיות, ועוד. הטריליונים הנשפכים יגדילו משמעותית את עסקיהן של חברות תעשייה, בינוי, תשתיות חשמל/תקשורת ועוד. סביר שרק חלק מזה מגולם במחירים כיום.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
4. ההתחסנות מהירה וביידן מציב יעדים שאפתניים מאוד עוד למחצית הראשונה של השנה. בגלל ההלם מהמגפה, המשקיעים אוהבים ויאהבו במיוחד כל נתון שיראה על גידול של האוכלוסייה המחוסנת.
5. המדיניות המוניטארית הסופר-מרחיבה כאן כדי להישאר. הפד יחכה עד הרגע האחרון לפני שישקול בכלל צמצום של ההזרמות (tapering) או העלאת ריבית.
6. האינפלציה אמנם תעלה, אך לא במידה שתטריד את הפד, שגם כך הבהיר כי יהיה טולרנטי וכי מדובר בחלק אינטגרלי מעצם תהליך היציאה מהמשבר. לא סתם אמר הנגיד כי אינפלציה של 2 אחוזים כבר לא סדין אדום מבחינתו ולדעתי גם 3 אחוזים לא.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
7. בהתחשב במצבן הכלכלי והתברואתי החלש בהרבה של מדינות אירופה, המתחרות, השוק האמריקאי עדיין אטרקטיבי, גם אם מכפיליו גבוהים יותר.
לדברי מנחם: "כל אחד מהכוחות הללו, ולבטח שילוב שלהם, מספיק על מנת למנוע, בשלב זה, תיקון רציני בשוק המניות האמריקאי. אינני מציע להיות שאננים, שוקי המניות אכן גבוהים והמכפילים אינם נמוכים. כמו כן מתי שהוא המחיר לתמיכה הממשלתית יוגש. (כבר היום יודעים שביידן מתכוון להעלות את מס החברות מ-21% ל-28%, רק צריך להזכיר שהוא היה 35% כשטראמפ נכנס בזמנו).
אז מה לעשות בפועל?
- 4.הארנב מוול סטריט 13/04/2021 14:26הגב לתגובה זותחליפו כלכלן ראשי דחוף. אם כל הכתבה הזאת היא לא בשביל להשחיל לקוחות בשביל להוציא את הבנק מפוזיציות ואתם אשכרה חושבים ככה אין לכם זכות קיום
- 3.מתעניין 13/04/2021 13:26הגב לתגובה זוממליץ שכל יועץ השקעות, מנהל תיקים או "כלכלן ראשי" של גוף פיננסי לא רק ידבר במילים גבוהות וכלליות אלא ייתן רשימה של 4/5 השקעות ספציפיות (שם של חברה או קרן ולא "ענף התיירות"). כך יוכלו הקוראים והמשקיעים לעקוב ולבדוק מי מדבר (ויודע על מה) ומי מברבר.
- 2.סיפורי סבתא ... 13/04/2021 13:19הגב לתגובה זואלו בדיוק הסיבות למה להשקיע למרות הבועה ... עד שהבועה תתפוצץ... ובום הלך כל הכסף ...
- 1.מאחז עיניים (ל"ת)שמואל 13/04/2021 12:27הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
