נעילה באירופה: הדאקס עבר מירידות לזינוק של 1%, הפוטסי איבד 0.3%

אלמוג עזר |
יום המסחר באירופה נפתח בירידות שערים חדות, שהלכו והתמתנו עד שבנעילה נרשמה סגירה מעורבת, כאשר הדאקס הגרמני עבר מירידות של מעל 1.2% לזינוק של 1%. גם הקאק הצרפתי הצליח למחוק את הירידות מתחילת המסחר ולסיים עם עליה של 0.1%. הפוטסי הבריטי לעומת זאת הצליח רק למתן את הירידות וסגר כשהוא מאבד 0.3% מערכו.  מדד הסטוקס 600, אשר מציג את המומנטום הכללי ביבשת פתח בירידות של כ-1.3% אך הצליח למחוק לחלוטין את הירידה ככל שהתקדם המסחר. מניית דויטשה בנק ירדה בשיעור חד בתחילת המסחר לאור הדיווחים שהגיעו לשווקים לאחר סגירת המסחר האירופי אתמול, אך בזמן המסחר בארה"ב נודע כי ככל הנראה מתגבש הסכם פשרה בין דויטשה בנק למשרד המשפטים האמריקני בגובה 5.4 מיליארד דולר, לעומת הסכום הראשוני אותו דרש משרד המשפטים בגובה 14 מיליארד דולר, בתגובה לכך, המניה עברה לזינוק חד של 6.4% בגרמניה, ומעל 13% בארה"ב (נכון לשעת נעילת המסחר באירופה).  כאמור, הירידות בשווקים הגיעו ברקע לדיווחים שנעשו אתמול לאחר הסגירה באירופה, לפיהם מספר מנהלי קרנות בתחום הניגזרים משכו את כספם השבוע מדויטשה בנק והעבירו את הפעילות לבנקים אחרים, כך לפי בלומברג. בתוך כך, ברויטרס דיווחו באותן שעות כי גורם בכיר בקואליציה של מרקל הבהיר כי לא יהיה שום סיוע מצד הממשלה לבנקים בגרמניה. מדובר בדווח שמעלה ספקות לגבי תכנית מגירה של ממשלת גרמניה לסיוע לדויטשה עליה דווח השבוע, או לפחות ספקות לגבי הנכונות של הממשלה הגרמנית להפעילה. בתגובה לדיווחים אלו, שלח מנכ"ל דויטשה בנק מכתב פנימי לעובדי החברה וכתב בו כי ""במשך שני עשורים מאזן הבנק לא היה טוב כפי שהוא היום". לכתבה המלאה, לחץ כאן. נזכיר כי באמצע חודש ספטמבר דווח שמשרד המשפטים האמריקני תובע מדויטשה בנק לשלם 14 מיליארד דולר על מנת ליישב את ההאשמות בחקירת ההונאה של מכירת ניירות ערך מגובי משכנתא, סכום אותו הבנק הגרמני הודיע שאינו מוכן לשלם ולכן יכנס למשא ומתן עם משרד המשפטים. מדדי אירופה דאקס פוטסי CAC 40 -0.18% לצד החולשה של דויטשה בנק, קומרצבנק  הודיע אתמול כי יערך התייעלות שבמסגרתה יחתוך באלפי משרות. בד בבד HSBC חתכה את מחיר היעד לבנק השני בגודלו בגרמניה שמנייתו איבדה היום שיעור של 1.2%.  

המסחר בוול סטריט אתמול נסגר במגמה של ירידות שערים. הנאסד"ק ירד 0.9%, הדאו ג'ונס נחלש 1.1% וה-S&P 500 השיל 0.9%. בשעות המסחר האחרונות נרשמה החמרה בירידות בדחיפת מניות הבנקים. לדוגמא, מניית בנק אוף אמריקה (BAC) ירדה 1.4% וגולדמן זאקס (GS) צללה 2.75%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.