מניית דויטשה בנק זינקה 14% בוול סטריט - אלו הסיבות

מנכ"ל דויטשה בנק במכתב פנימי לעובדים: "במשך שני עשורים מאזן הבנק לא היה טוב כפי שהוא היום"

איתן יונסי | (9)

מנכ"ל דויטשה בנק, ג'ון קריאן, שלח מכתב פנימי לעובדי החברה בו הוא מנסה להרגיע את הרוחות בעקבות הדיווח אמש בבלומברג, כשהוא אומר לעובדים כי לבנק יש יסודות חזקים וכי הדיווחים האחרונים התקשורת גורמים "לחששות שאינם מוצדקים".

על פי הדיווח, מספר מנהלי קרנות בתחום הנגזרים משכו את כספם השבוע מהבנק והעבירו את הפעילות לבנקים אחרים. המניה אמש צללה 6.7% לשפל כל הזמנים, אך לאחר מכתבו של קריאן, ולאחר שמנכ"ל UBS אמר כי דויטשה בנק אינה מקרה נוסף של ליהמן ברדרס, שהביאו לעליה במחיר המניה, הגיעו דיווחים על עסקה מתגבשת בין דויטשה בנק למשרד המשפטים האמריקני שגררו זינוק חד של 14% במניה.

הסיבה המהותית ביותר לזינוק החד במחיר המניה נובעת מדיווח של ג'י פי מורגן כי דויטשה בנק מתקרב להסכם פשרה עם משרד המשפטנים האמריקני בגין ההאשמות בחקירת ההונאה של מכירת ניירות ערך מגובי משכנתאות, וההסכם צפוי לעמוד על כ-5.4 מיליארד דולר בלבד, זאת לעומת הסכום הראשוני של 14 מיליארד דולר אותו דרש משרד המשפטים האמריקני.

הזינוק החד מבטל לפי שעה את הירידות השבועיות, כאשר המגמה נסחרת בעליה שבועית של כאחוז אחד. בתוך כך, המניה הציגה את יום המסחר הטוב ביותר מאז שנת 2011.

בתחילת המכתב כתב קריאן כי "ניתן לראות ספקולציות בתקשורת כי כמה מקרנות הגידור צמצמו את הפעילות שלם עמנו. הדבר גורם לחששות שאינם מוצדקים. אנחנו צריכים לשקול את זה בקונטקסט של התמונה הגדולה: לדויטשה בנק יש יותר מ-20 מליון לקוחות".

עוד המשיך קריאן כשהוא פונה אל העובדים ואומר "אני מבין אם אתם מרגישים מודאגים בעקבות הסיקור הנרחב כלפי סוגיה זו. הבנק שלנו הפך נושא לספקולציות. שמועות שממשיכות לבוא בכל עת גוררות תנודות משמעותיות במחיר המניה שלנו. זוהי משימתנו כעת למנוע מתפיסה מעוותת להפריע לנו בפעילות העסקית היומית. אמון הוא אבן היסוד של הבנקאות. ישנם כוחות בשווקים שכרגע מנסים לפגוע באמון זה".

קריאן מציין במכתב מספר יסודות חזקים, ביניהם כי הבנק הפחית באופן משמעותי את סיכון השוק וסיכון האשראי לו חשוף הבנק במשך השנים, וציין כי בשום שלב במשך שני העשורים האחרונים המאזן של דויטשה בנק לא היה יציב כפי שהוא היום.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אחד 01/10/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    יש לו חובות של 42 טריליון יורו . התמ"ג הגרמני 14 טריליון בלבד. חוץ מזה, זה יצור בעיות פוליטיות למרקל ומדינות איחוד כמו איטליה .
  • 7.
    לא , המנהל יאמר הבנק בקשיים, אני גרוע ,תפטרו אותי בבקשה (ל"ת)
    חחחחחחח 01/10/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי 30/09/2016 21:33
    הגב לתגובה זו
    הדבר הבא יהיה שינוי כיוון ואז זה יתדרדר במהירות כמו בליהמן ברדרס
  • 5.
    אנונימוס 30/09/2016 20:22
    הגב לתגובה זו
    כבר ברבה זמן והלאה.
  • 4.
    אלון 30/09/2016 19:47
    הגב לתגובה זו
    יוון כבר הודיע ל מרקל הם לא מחזירים חובות ואף דורשים עוד....על כך נוסיף עוד 14 מליארד קנס ל ארצות הברית ואכן צודרק מנהל הבנק ***הכל ורוד**** כמו ב 2008
  • 3.
    א100 30/09/2016 19:21
    הגב לתגובה זו
    מכתב זה שאתם מספרים עליו לא היה ולא נברא. כמו כן..מי שם בפיו את המילים: "המצב לא היה כה טוב בשני עשורים האחרונים"? לא היה ולא נברא גם כן. בבנק וכן במימשל וגם האדם ברחוב יודעים שמצב דויטשה לא היה כה רע מעולם. הוא בסופו ובסיפא של עצם קיומו כבנק. מצבת הניגזרים שלו שאיבד שליטה עליה גדולה פי אלפים מההון העצמי שלו. עלולה להרעיד אמות הסיפין.
  • 2.
    רק העיתונאים אוהבים להגיד שלא טוב (ל"ת)
    אורן 30/09/2016 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אותו דבר אמר המנכל של ליהמן לפני פשיטת הרגל (ל"ת)
    ליהמן 30/09/2016 18:04
    הגב לתגובה זו
  • מרגיע זה לא מרגיע (ל"ת)
    זה שהוא 30/09/2016 19:02
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: