רגולציה מקלה ואופטימיות בשווקים: הבנקים מרוויחים בענק
ממשל טראמפ מתכנן להקל ברגולציה, מהלך שעשוי לעורר פעילות מיזוגים ורכישות ולחזק את המגזר הפיננסי
בצל תוכניות ממשל טראמפ להקל על רגולציות מגבילות, הבנקים הגדולים והמשקיעים מפגינים אופטימיות. מהלך זה, שעשוי לעודד פעילות מיזוגים ורכישות נרחבת, מעלה את שווי השוק של הבנקים ויוצר ציפיות לצמיחה משמעותית ברווחים.
הקלות רגולטוריות ושוק מיזוגים ורכישות פעיל
יו"ר ומנכ"ל מורגן סטנלי, טד פיק, ציין בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי "גל ההקלה ברגולציות צפוי להיטיב עם חברות האנרגיה, הפיננסים והקמעונאות", לדבריו, אף על פי שלא צפויה התפרצות בלתי מרוסנת של מונופולים, השינויים
הרגולטוריים עשויים לתמוך בפעילות עסקית נרחבת, כולל מיזוגים ורכישות. מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות, מדד הבנקים של נאסד"ק (^BKX) זינק ב-14%, כאשר מניית מורגן סטנלי רשמה עלייה מרשימה של 17%. אנליסטים רואים במגמת העליות ביטוי לאמון המשקיעים בהקלות הרגולטוריות ובפוטנציאל
הצמיחה של הבנקים הגדולים, במיוחד בתחומי ההשקעות, המסחר והייעוץ הפיננסי.
רווחי שיא ותמיכה מהותית בשוקי ההון
השנה האחרונה התאפיינה בחיוביות בשוקי ההון בארה"ב, במיוחד עבור הבנקים הגדולים, שנהנו ממרווחי אשראי
גבוהים שאפשרו להם לגבות ריביות משמעותיות על הלוואות. ג'יי פי מורגן בלטה במיוחד עם רווח שיא של 58 מיליארד דולר בשנה, ובדוחות הרבעון הרביעי הציגה זינוק של 50% ברווח הנקי, שהסתכם ב-14 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 4.81 דולר, מעל תחזיות האנליסטים, בעוד ההכנסות
הגיעו ל-43.7 מיליארד דולר, גם הן מעל לציפיות. מנכ"ל הבנק, ג'יימי דיימון, הדגיש את עמידות הכלכלה האמריקאית, כשהוא מציין את שיעור האבטלה הנמוך ואת האופטימיות בקרב עסקים לנוכח ציפיות למדיניות כלכלית תומכת.
התוצאות הכספיות של הרבעון
הרביעי עבור בנקים גדולים כמו מורגן סטנלי, ג'יי פי מורגן וגולדמן זאקס מדגישות את המגמה החיובית. במורגן סטנלי, ההכנסות מבנקאות השקעות וממסחר במניות זינקו ב-25% ו-51% בהתאמה לעומת שנה שעברה, בעוד ההכנסות מניהול עושר עלו ב-14%, בין היתר הודות לרכישות האחרונות
של E-Trade ו-Eaton Vance. במקביל, צופים כי הפחתת ההשפעה של רגולציות מחמירות כמו Basel III תאפשר לבנקים לייעד יותר הון לחלוקת דיבידנדים ולרכישת מניות עצמית. מהלכים אלו עשויים להוסיף דחיפה לשווי המניות וליצור תנאים נוחים עוד יותר לצמיחה עסקית. לפי אנליסטים,
הקלות אלו, יחד עם עלייה בפעילות מיזוגים ורכישות, יחזקו את עמדת הבנקים המובילים ויתרמו לשיפור משמעותי ברווחיותם. כפי שציין ג'רארד קסידי מ-RBC Capital Markets, "מורגן סטנלי הצליחה לתפוס נתח הולך וגדל מהפעילות העסקית הגלובלית של לקוחותיה, מה שממצב אותה כאחת מחברות
ההשקעות הרווחיות בעולם". במציאות החדשה של ממשל מקל יותר מבחינה רגולטורית, הבנקים מתכוננים לשנת צמיחה מרשימה, שתשפיע על השווקים הגלובליים ועל כלל המגזר הפיננסי.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)