"אנחנו באירוע דרמטי, זה לא דומה לקורונה"
זה כבר ידוע העלויות הכלכליות של המלחמה הולכות להיות כבדות - בחודש שעבר הודיע האוצר שהגירעון החודשי לחודש אוקטובר גדל בכמעט 20 מיליארד שקל לעומת אוקטובר שעבר. יואב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, סיפק עוד מספר אמירות נוספות בנושא בדיון בכנסת.
"אנחנו באירוע דרמטי, זה אירוע שלא דומה לקורונה", אמר גרדוס, "להחלטות שתקבלו פה ואלה שהממשלה תקבל בשבועות והחודשים הקרובים יש השפעה משמעותית של איך נעבור את המשבר הזה. אנחנו בקדימון, לצד כך הסכומים זניחים לעומת מה שמגיע אלינו ב-2024".
"טרום המלחמה הירידה בהכנסות ב-23-24 לא הדאיגה אותנו, כי הגרעון היה מאוד מרוסן", הוסיף גרדוס, "גירעון של 1.5% ל-23, ו-2.2% ב-2024. אבל נכנסו למשבר עם ירידה מסוימת" הוסיף גרדוס והציג כי בהשוואה לתקופת הקורונה, אז המגמה הכלכלית הייתה יציבה, במלחמה הנוכחית המגמה היא של החלשות, וכי לצד ההבדל בסביבת הריבית, מדובר במשבר מקומי ולא גלובלי, וכי ישנה היחלשות בדו"חות הדירוג לעומת יציבות בתקופת הקורונה.
"יש לזכור שאנחנו מדינה מוקפת אויבים, זה שיש משבר כלכלי כעת לא אומר שלא יהיה אחד נוסף בעוד שבועיים" הוסיף גורדוס, שהציג כי פריימת הסיכון של ישראל עלתה בחדות עם פרוץ המלחמה, מה שמתבט למשל בהורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי פירמות הדירוג הבינלאומיות. לצד כך הדגיש סגן החשב הכללי כי עיקר החוב הוא מקומי, וכי ההשפעה של עליית פרמיית הסיכון ומתוכה הריבית, הינה על החוב החיצוני.
- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד ציין גרדוס כי לצד הגדלת החוב והרחבת התקציב, "גם צריך לעשות תעדוף פנימי של ההוצאות, מתוך ההבנה שלכל שקל יש ריבית, וליחס החוב תוצר יש גבול עליון. ראינו באינתיפאדה שנכנסו עם חוב תוצר של 90%, הרבה יותר גבוה מהמצב שנכנסו בו היום, הריביות שגבו אז הגיעו ל-12%, היינו צריכים ערבויות מהאמריקנים, אנחנו ממש לא במצב הזה היום, ואנחנו לא רוצים להגיע למצב זה".
לשאלות חברי כנסת בדבר הכספים הקואליציוניים ציין גרדוס "הצענו להפחית סכום גדול יותר מהכספים שאינם קואליציוניים לעומת כספים שהם כן קואליציוניים. אני שם בצד את ההגדרה, יש פה הרבה פרשנויות, הקו שלנו היה שכל מה שעדיין לא קרה, ולא תומך במלחמה אמור להיות מיועד למלחמה והתמיכה במפונים".
- 2.אין שום מיתון ויש הרבה כסף השאלה רק מי מנהל אותה ו 04/12/2023 16:04הגב לתגובה זואין שום מיתון ויש הרבה כסף השאלה רק מי מנהל אותה ואיך יודע לנהל, כל היועצים האלה זורק אותם הביתה
- 1.והשקל עוד מתחזק היום:) (ל"ת)תמכור עוד אמיר:) 04/12/2023 15:10הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
