בצלאל סמוטריץ
צילום: משרד האוצר

"משרד האוצר מהתל בראשי הרשויות. 'ישראבלוף', אחיזת עיניים"

מנהלת מחלקת מדיניות בתנועה ישראלית, עו"ד מלי טופצ'יאשוילי, כתבה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הצהרות המדינה בדבר הזרמת מיליוני שקלים לרשויות המקומיות בימי הלחימה הן אחיזת עיניים. מדובר בכספים שממילא שייכים לרשויות המקומיות"
איציק יצחקי | (7)

"משרד האוצר מהתל בציבור ובראשי הרשויות - הצהרות המדינה בדבר הזרמת מיליוני שקלים לרשויות המקומיות בימי הלחימה הן בגדר אחיזת עינים וישאבלוף. מדובר בכספים שממילא שייכים לרשויות המקומיות". כך כתבה הבוקר מנהלת מחלקת מדיניות בתנועה ישראלית, עו"ד מלי טופצ'יאשוילי, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. במכתב היא דורשת להסיט כספים של הסכמים קואליציוניים לרשויות המקומיות ולשחרור מענקי האיזון שחייבים לרשויות. המכתב נשלח על רקע זעקת ראשי הרשויות המקומיות בדרום לקבלת תקציבים מיידית לשיקום הערים והישובים והתפקוד בימי הלחימה וכן לרשויות קולטות מפונים, שזקוקות לכספים על מנת לתמוך בתושבים שעזבו את ביתם. מנהלת מחלקת מדיניות בתנועה ישראלית, עו"ד מלי טופצ'יאשוילי : "משרד האוצר מהתל בציבור ובראשי הרשויות. הצהרות המדינה בדבר מיליוני שקלים, שהמדינה הזדרזה להעביר לרשויות בדרום לשיקום הערים והישובים והתפקוד בימי הלחימה וכן לרשויות קולטות מפונים, שזקוקות לכספים על מנת לתמוך בתושבים שעזבו את ביתם, הינן בגדר אחיזת עיניים ו'ישראבלוף', שכן מדובר בכספים אשר היו שייכים ממילא לרשויות המקומיות באמצעות: קרן הניקיון, קרן הארנונה, מענקי איזון והכספים שממילא יועדו לרשויות הערביות באמצעות החלטות ממשלה שונות". עוד היא הוסיפה: "הסכומים הזעומים שנשלחו לרשויות העוטף הן טיפה בים לעומת הכספים של ההסכמים הקואליציוניים שעומדים על 8 מיליארד שקלים שניתן להעביר אותם עוד היום! להוסיף חטא על פשע, דובר במסגרת וועדת הכספים על הקפאת כספי הארנונה מהלך, שיזיק לרשויות המקומיות ויגרע מכספן במקום שמשרד האוצר ייתן את המענה הראוי, יש לתקן את העיוות האמור באופן מיידי".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    4225 המשיחיים שעלו בתחילת החודש להר הבית . (ל"ת)
    הסרטן הלאומי ! 19/10/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    28 גדודים שמרו על יהודה ושומרון 2 גדודים על הדרום . (ל"ת)
    נזכור ולא נשכח ! 19/10/2023 14:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    1 שיודע 19/10/2023 14:39
    הגב לתגובה זו
    זה לא "ישראבלוף"...אל תפגעו בישראל...זב "ביביבלוף"...הדג מסריח מהראש וכול הכלהלבים שלו אחריו מקשקשים בזנב
  • 4.
    בושה (ל"ת)
    בושה של ביזפורטל 19/10/2023 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גולדפינגר 19/10/2023 11:54
    הגב לתגובה זו
    כאשר ממנים אדם לא כשיר ללא ניסיון רלונטי להיות שר בכיר בעל השפעה רחבה על היתנהלות המדינה זו התוצאה.
  • 2.
    ליכודניק לשעבר 19/10/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
    במקם לעזור הם מתעסקים עדיין בפוליטיקה קטנה. שיעופו לנו מהעיניים האפסים האלה מלמעלה ועד למטה.
  • 1.
    אור 19/10/2023 10:42
    הגב לתגובה זו
    הממשלה הזו פשעה ועדיין פושעת לא מטפלת בכלום כי מי שנפגע בעיקר הם לא המצביעים שלה,איזו בושה.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.