קשת הוט
צילום: אלכס כץ, David king

האיום הוסר: נדחתה עתירת הוט נגד מיזם freeTV

בג"ץ דחה את העתירה בעניין המיזן החדש של קשת ו־RGE, שמציע מנוי במחיר מופחת. בג"ץ: "אין לומר בעת הזו כי תהליכי קבלת ההחלטות או תוכנן היו פגומים, באופן שמצדיק את התערבותנו"
איציק יצחקי | (2)
נושאים בכתבה FREETV הוט קשת

האיום הוסר: בג"ץ דחה הבוקר (שלישי) את העתירה של חברת הוט נגד הרשות השנייה, בעניין מיזם הטלוויזיה החדש, FreeTV. freeTV מנסה להביא לכאן בשורה חדשה עם מנוי בסיסי ב-29.9 שקל, שלטענתה זול משמעותית מהמתחרות, שטוענות לא הביאה כל בשורה - אלא מציעה מנוי עם תוכן רזה במחיר מופחת, אבל לא בהרבה. לכן, בהוט לא עברו לסדר היום. הם פנו לרשות השניה והתלוננו כי מדובר בפרסום שקרי. הטענה: לטענתה, המנוי החליפי שלה נמוך יותר. חשוב לציין כי למרות שהעתירה נמשכה, מיזם Freetv יצא לדרך  ולא המתין לפסיקה. חברת FreeTV אמנם פועלת בצורה עצמאית, אבל היא נמצאת בבעלות משותפת של שתיים: קשת ו־RGE. אחרי שקיבל את האישורים הרגולטורים, באוגוסט 2022 הוט עתרה לבג"ץ בדרישה לפסול את האישור של הרשות השנייה בטענה שיביא לפגיעה בתחרות. היא ניסתה למנוע את ההשקה ללא הצלחה. ברשות התחרות טענו כי הוט מוכרזת כבעלת מונופול בתחום וכי יש אינטרס להכניס שחקניות נוספות לתחום. אז מה קבע הבוקר בג"ץ? "אין לומר בעת הזו כי תהליכי קבלת ההחלטות או תוכנן היו פגומים, באופן שמצדיק את התערבותנו. לאחר ששקלנו את מכלול טענות הצדדים הגענו לכלל מסקנה שדין העתירה להידחות. ההיבטים היישומיים הנוגעים להבטחתה של התחרות ולשמירה על הגיוון הם במידה לא מבוטלת תולדה של בחינה מקצועית הנעשית על-ידי הגורמים האמונים על כך". עוד נכתב בהחלטה כי "לטענתה של הוט, ההחלטה שהתקבלה היא פסולה מטעמים רבים, אך נאמר שבמרכז העתירה עמדו טענות שנסבו על ההשלכות השליליות של המהלך על הריכוזיות בתחום התקשורת. על פי הנטען, הרחבת פעילותה של בעלת רישיון בתחום הטלוויזיה גם לעבר שידורים רב ערוציים תפגע בביזוריות של שוק הדעות באופן חמור. הוט טענה בעתירתה כי יש להתחשב בייחודיות של תחום השידורים הרב ערוציים לעומת שידורי טלוויזיה מסחרית ובהתאם לכך באסדרה השונה הנוגעת להם".

הרשות השנייה בהתייחסות להחלטת בג"צ לדחיית הערעור של הוט על אישור מיזם Free TV: "פסק הדין שדחה את עתירת הוט ואישר את החלטת הרשות השנייה מוכיח כי הרשות פעלה באופן מקצועי כמתחייב על פי הוראות הדין ולמען הציבור הישראלי. כידוע, החלטת הרשות השנייה לאישור המיזם כללה תנאים המגנים על היצע ערוצי הטלוויזיה לציבור, התחרות לציבור הצופים והיצירה הישראלית. בעידן של יוקר המחייה, הגברת התחרות פועלת לטובת הצרכן הישראלי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המלש 04/07/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
    מה באמת מקבלים במחיר המוזל המוצע.
  • 1.
    ניר 04/07/2023 14:04
    הגב לתגובה זו
    לא מקיימים שום דבר שנופל תחת "מסחר הוגן"
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.