יוניליבר Uniliver
צילום: Google Street View

יוניליוור הבאה בתור להעלות מחירים והיא תצליח; למה?

תאגיד המזון והטיפוח הודיע על התייקרות של כ-10%-20% בחודש נובמבר; בין הצורים ניתן למנות את כל סוגי הקורנפלקס של תלמה, גלידות שטראוס והקרמו, שוקולד קליק, מרקי קנור, שמפו פינוק, דאורדורנט אקס ועוד
דור עצמון | (2)

אחרי הזעקות הקודמות סביב העלאות המחירים של מספר חברות לפני מספר חודשים, הגיע תורו של תאגיד המזון והטיפוח יוניליוור. ואם מישהו חשב שרק דיפלומט ושסטוביץ חולשות על נתח שוק גדול ומוצרים רבים, הרי לו לדעת כי יוניליוור גדולה לא פחות. החברה הודיע על התייקרות בשיעור של 10%-20% בתחילת חודש נובמבר אחרי החגים.

יוניליור היא ענקית ומחזיקה בבעלותה מאות מותגים מתחום המזון, המשקאות והטיפוח. העלאת המחירים אינה באה משום מקום וכידוע העלאות מחירים בתקופה האחרונה הפכו לשכיחות ויש לכך סיבות רבות כמו האינפלציה והעלאות הריבית שמגיעות בעקבותיה או השפעות מלחמת רוסיה אוקראינה והסגרי הקורונה בסין.

אבל ישראל בכל זאת נבדלת משאר העולם בכל הקשור להעלאות מחירים. התשובה לכך טמונה בכוחו של הציבור להתנגד לאותן התייקרויות כי בסופו של דבר, אם אותן חברות ענק תחלטנה שלא להעלות מחירים, תיתכן אמנם פגיעה מזערית ברווחיהן, אך הדבר רחוק ממצב שבו העלאת המחירים היא הכרח למען קיומן של החברות והתאגידים. מחאת הפסטה בחודש מרץ כנגד אסם הביאה אותה להירתע ולחזור בה מההחלטה - אבל בישראל המחאות הללו אינן מחזיקות מים.

הציבור בישראל יזעק בצדק על העלאות המחירים וגלי ההתייקרויות כל עוד לא משתפרת בהתאם יכולתו הכלכלית להתמודד עימן. אבל בד בבד - ואת זה זיהו כל החברות - בשורה התחונה ציבור ישלם, ייקח כמה זמן שייקח ויחרימו כמה שיחרימו. אותו הדבר בשוק הדיור, אנשים ימשיכו להתעקש לגור במרכזי הביקוש וזה בסדר. יש להם מספיק סיבות טובות לכך. חלק מהציבור מתקשה להתמודד עם הנטל כלכלי אבל יעשה מאמץ לטוס לחול אחת לתקופה.

להבדיל ממדינות אחרות כמו ארה"ב או מדינות שונות באירופה, חרמות לא עובדים בישראל. זו גם הסיבה שחברות כמו איקאה או דקטלון מרשות לעצמן לגבות מחירים גבוהים יותר מאשר הסניפים שלהן במדינות אחרות מהסיבה הפשוטה שהאופי של הצרכן הישראלי יביא אותו לשלם כמעט כל מחיר. אז עד שישתנה האופי הזה, מוטב שהצרכן יחשב כיצד הוא מגדיל לעצמו את ההכנסות, היא ההוצאות בהכרח תמשכנה לגדול.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנחם 13/09/2022 14:07
    הגב לתגובה זו
    שיעלו או יורידו - מעוכרי ישראל אני לא קונה
  • 1.
    הכח בידיים שלנו לא ניתן להם להרוויח עלינו חזירים 13/09/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
    הכח בידיים שלנו לא ניתן להם להרוויח עלינו חזירים
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".