המטרו והרכבת הקלה לא יקלו על מצוקת החניה בת"א
תל אביב היא עיר מדהימה, אך נתונה בסכנה עצומה כל עוד קובעי המדיניות בעירייה לא ישנו את התפיסות המיושנות על פיהן הם פועלים. עיר היא כמו גוף חי שדורש רגישות והתייחסות, שמשתנה בהתאם לנסיבות ומסתגל לשינויים. תל אביב, כיום, דומה לאדם שביצעו בו את כל הניתוחים באותו הזמן והוא מצוי בסכנה מהותית של קריסת מערכות.
כל תושב בעיר כבר מכיר את הנזק: עורקי תנועה ראשיים רבים בעיר חפורים ופקוקים, ההליכה על המדרכות קשה ומסוכנת מתמיד, מצב העסקים בעיר ב-2022 בעיר בירידה בניגוד למה שקורה בערים מובילות אחרות בישראל. יותר תושבים נוטשים את העיר לערים אחרות מאשר אלה שבאים לגור בה, והעיר הופכת בהדרגה לעיר לעשירים בלבד - איום אסטרטגי בפני עצמו. לא נראה שמדובר במצב זמני, למרות שפרנסי העיר מנסים למכור לעצמם ולתושבים שהסבל היום כדאי למען עתיד טוב יותר בקרוב. הוא לא יבוא!
המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר
לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.
קברניטי העירייה החליטו לפני שנים לחנך את תושביהם ולאלצם למכור את הרכב ע"י הרעבה לחנייה. אם יתוספו חניות, טענו, יתוספו עוד מכוניות ומצוקת הפקקים תגדל. אם נצמצם את מספר החניות, יאלצו התושבים להיפטר מהרכב. אבל המדיניות הזאת כשלה לחלוטין.
- הפסיד בבחירות - אבל זכה בתביעה בבית המשפט
- הבחירות לרשויות המקומיות - כל מה שצריך לדעת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני העירייה עצמה, בעשור שבו הפקיעה העירייה אלפי מקומות חניה, גדל אחוז משקי הבית שמחזיקים ברכב מ-69% ב-2010 ל-79% ב-2020. למה, אתם שואלים? כי העיריה יחד עם משרד התחבורה כשלו ביצירת אלטרנטיבה טובה מספיק בדמותה של תחבורה ציבורית יעילה מספיק.
העירייה צריכה להגדיל את מקומות החניה - ובהפוך על הפוך זה יצמצמם את הפקקים?
בניגוד מוחלט לתפיסת העירייה, טמון הפתרון בעיתוי הנוכחי, דווקא בהגדלה של היצע החניה. מדוע דווקא הוספת חניות תביא להקלה במצב הפקקים? בעיר תל אביב יפו רק ל-50% מבעלי הרכבים יש חנייה שמורה. לכן, תוספת חניות מתונה, שבכלל אפשרית, רק תקל על מצוקת החנייה ולא תעודד קניית רכבים נוספים. בנוסף, לפי הערכות המבוססות על מחקרו של פרופסור שופ, לפחות רבע מגודש התנועה בעיר נוצר על ידי נהגים שמחפשים נואשות חניה פנויה. מכאן שההקלה מסוימת של מצוקת החנייה במצב הנוכחי של העיר, דווקא תפחית את גודש התנועה.
מהיכן יבואו חניות נוספות? חלק מהחניות שנלקחו בשנים האחרונות ראוי שיוחזרו. יש לחפור חניונים נוספים תת קרקעיים מתחת לכיכרות ושדרות בעיר כפי שנעשה בפריז, בה יש חניוני ענק מתחת לשדרות השאנז אליזה. הרעיון הזה כבר הוצע לעירייה בעבר על ידי מומחי תחבורה אך בוצע בצורה חלקית בלבד שהרי החנייה היא האויב, לתפיסתם.
- טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
במצב העיר תל אביב יפו חייבים לחשוב אחרת. אין פתרון מושלם. גם הקלה ושיפור מהיר יותר ככל שניתן הם ראויים.
- 16.אסנת1 02/07/2022 12:53הגב לתגובה זועמוס שפירא מדייק את פעולת העיריה הנוכחית בנושא החניה. בשנים האחרונות נגזלו לטובת מיזמים פרטיים לחלוטין מאות מקומות חניה בעיר (אוטותל / דו גלגלי להשכרה / קבלנים משפצים), זאת בשילוב קנסות עתק על חניה באדום לבן בשעות הלילה ועוד. אפשר לאמר שזה חינוך מחדש, אפשר לקרוא לזה גם עינוי סיני. במקום להתמודד עם חלוקת תווי חניה הוגנת (1 רכב למשפחה/דירה), בחרה העיריה והעומד בראשה לפתוח במלחמה חזיתית בבעלי הרכבים הפרטיים, שאין להם אלטרנטיבה סבירה כיום (ולא בעתיד הנראה לעין). אז צודק עמוס שפירא, לפני שמכריזים מלחמת חורמה בתושבים, ראוי למצוא פתרונות מידתיים יותר. אחד מהם הוא חניה תת קרקעית פרטית לפי מפתח של 1 רכב לדירה. השני הוא חניונים בתשלום מינימלי לתושבי העיר. מרבית תושבי מרכז העיר אינם ששים מבחירה חופשית להשתמש ברכבם הפרטי, הפקקים אינם שווים את זה. אבל בין העדפה לפי שיקולי עלות תועלת ואיסור מצד הרשויות - המרחק רב.
- 15.אדריכלית 30/06/2022 13:52הגב לתגובה זו30% מהתנועה בעיר היא חיפוש חניות. מי שגר בעיר צריך חניה. זה הבית שלו. כאשר יהיה תחב"צ ראוי, אם יהיה, עדיין שליש מהשנה לא יהיה כלום (חגים וסופ"ש), כלומר כל משק בית, קטן או גדול, יחזיק לפחות רכב אחד. מי שלא גר בתל אביב בבקשה תתערבו בנעשה בעירכם, לא בתל אביב! בכללי, לו יוממים, חוצנים או איך שלא תקראו להם, מציפים את העיר בחצי מליון הרכבים שלהם, מידי יום. רבים מאיתנו ישמחו אם תשארו בעיר המקורית שלכם. תעבדו ותלמדו שם ויחזור השקט לרחובותינו. כל הכבוד לעמוס שפירא על עמדתו לטובת תושבי עירו!
- 14.אדיןט מושלם 29/06/2022 08:58הגב לתגובה זועכשיו תבוא לפרק גם את תל אביב?
- 13.פידתחבורה 28/06/2022 11:02הגב לתגובה זולקרוץ לתושבי צפון תל אביב שרוצים לחנות במרכז העיר מבלי לומר שאתה רוצה שיצביעו לך. עמוס שפירא מדגים פופוליזם שלא מתכתב עם המציאות, למעט עם המציאות של תושבים שתלויים ברכבם הפרטי בצפון תל אביב
- 12.עופר 27/06/2022 22:24הגב לתגובה זולא מבין דבר וחצי דבר
- 11.כלשהו 27/06/2022 22:04הגב לתגובה זוציטטת את פרופ' שופ רק שכחת שההמלצה הראשונה שלו לפני הכל היא לתמחר את החניה ברחוב, כולל לתושבים, כולל ליד הבית (שכרגע מקבלים חניה בחינם בכל העיר - הזיה). אחרי זה נראה אם וכמה חניות צריך להוסיף, או בכלל לצמצם.. חניה חינם - נזק יקר, לכולם.
- 10.עדי עמית 27/06/2022 20:44הגב לתגובה זוהוא מבין יוצר טוב מאנשים שזה המקצוע שלהם?
- 9.ירושלמי 27/06/2022 20:37הגב לתגובה זואיך נתנו לו להיות מנכ"ל אל-על וסלקום???
- 8.הפוקק הראשון 27/06/2022 16:52הגב לתגובה זוואז לא יהיו פקקים
- 7.תושב 27/06/2022 16:14הגב לתגובה זואוי ואבוי לנו מפוליטקאי שחושב על טווח קצר
- אמנון 29/06/2022 22:42הגב לתגובה זוהיה לפחות לשנע כמות גדולה של אנשים ממקום למקום. כרגע זה יהיה פתרון לעניים וחסרי רכב. אנשים צריכים להעדיף את התחבורה הציבורית מרצון ולא מכפייה של פתרון מאיכות ירודה.
- 6.תל אביבית 27/06/2022 15:23הגב לתגובה זומסכימה לגמרי: המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.
- 5.אם זה יהיה חלק מהמצע שלך אני בוודאות אבחר בך! (ל"ת)אייל 27/06/2022 15:02הגב לתגובה זו
- 4.אבי 27/06/2022 14:42הגב לתגובה זוהמטרה היא להגיע ממקום למקום ביעיליות ולא דווקא לנסוע ברכב. הרכבים נכשלו בהשגת המטרה הזו. כשכולם רוצים להגיע לאותו מקום באותה שעה, הכבישים קורסים. ולהקים עוד כבישים, זה פשוט להרוס את העיר. לונדון, פריז ועוד כמה ערים לא חשובות הולכות לכיוון של צמצום תנועת הרכב הפרטי. אבל שפירא מנסה להמציא את הגלגל...כבר ניסו לבנות עיר כזו, בלי בעיות חניה ובלי פקקים. קוראים לה לוס אנג'לס והיא אחת הערים הגרועות בעולם.
- 3.גאון! 27/06/2022 13:34הגב לתגובה זונעודד עוד מכוניות להיכנס לעיר! איך לא חשבו על זה קודם???
- אמנון 29/06/2022 22:44הגב לתגובה זושאנשים מסתובבים בחיפוש חנייה.
- 2.יוחנן 27/06/2022 13:23הגב לתגובה זוחניונים גדולים בסמוך לתחנות הסופיות .נהגים יעדיפו לא להיכנס לערים עם המכונית הפרטית .
- 1.שאול 27/06/2022 13:02הגב לתגובה זוהתחבורה הציבורית אמורה במיטבה לשנות הרגלי הנסיעה והניידות של הישראלים . המכונית הפרטית תישאר בבית או תימכר בגלל שאנשים יעדיפו לנוע בלי פקקים , בזול וללא צורך בלמצוא מקום חניה יקר.

התרומה הישראלית ששווה לארה"ב מיליארדים כל שנה
ברית ששווה הרבה יותר מכסף: ישראל לא רק מקבלת סיוע - היא נכס אסטרטגי שמייצר לארה"ב חיסכון של מיליארדי דולרים מדי שנה, בזכות מודיעין, טכנולוגיה וניסיון קרבי שהופכים אותה למעבדה צבאית וכלכלית ייחודית בעולם
ישראל מספקת לארה"ב את הנכס הגיאו-אסטרטגי החשוב והיציב ביותר שלה במזרח התיכון ההפכפך, את שדה הניסויים הצבאיים הגדול והטוב בעולם לטכנולוגיות אמריקניות חדשות ב"אש חיה" ומידע מודיעיני רציף שלא יסולא בפז. כל אלו חוסכים לארה"ב מיליארדי דולרים כל שנה ולהערכת האמריקנים עצמם ברוב השנים התרומה הזו, גדולה לאין ערוך מהעלות של המימון והעזרה הכספית שארה"ב נותנת לישראל.
מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הגנרל אלכסנדר הייג, אמר פעם ש"ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם שאינה ניתנת להטבעה". בישראל יש לאמריקנים בסיס צבאי מאויש יחיד קטן מאד להתרעה מפני טילים בעוד שבשאר העולם ארה"ב מוציאה 70 מיליארדי דולרים כל שנה על תחזוקת כוחות הצבא שלה - שכוללים כ-50 אלף חיילים ב-800 בסיסים ב-80 מדינות, מהם לפחות 19 בסיסים במזרח התיכון.
הגנרל ג'ורג' פ. קיגן ראש המודיעין לשעבר של חיל האוויר האמריקאי מצוטט בהרחבה כאומר שארה"ב תצטרך ליצור "חמש סוכנויות CIA" כדי להתחרות במודיעין שישראל מספקת לה. גורמים בפנטגון כמו גם בתעשיות הביטחוניות האמריקניות נפעמים כל פעם מחדש מהחידושים הישראליים שנעשים על פלטפורמות אמריקניות שתוצאתם חיסכון כספי אדיר וחיסכון זמן אדיר במציאת ופתרון תקלות שמתרחשות באמל"ח שארה"ב מעבירה אלינו, בדגש על מטוסי ה-F15, ה-F16 וה-F35.
היכולת של התעשיות הביטחוניות האמריקניות לציין שאמלח וטכנולוגיות נבדקו בשדה הקרב הישראלי תורם להן באופן ניכר בתהליך המכירה. העובדות הנ"ל מדגישות את תפקידה של ישראל כבעלת ברית ייחודית בעלת ערך מוסף, בנוסף לכך שישראל משמשת כמרכז חדשנות מוביל עבור מגזר ההייטק האמריקני, מעבדה בדוקה של הכוחות המזוינים של ארה"ב ותעשיות הביטחון והחלל האמריקניות (חסכון של מיליארדי דולרים במו"פ, הגדלת היצוא והרחבת התעסוקה בארה"ב). ישראל במובן זה היא "אולם תצוגה" המדגים את היתרון של מערכות צבאיות אמריקניות על פני מתחרות עולמיות, מקור מודיעין פורץ דרך ובסיס צבאי גדול ביותר ללא צורך בחיילים אמריקניים.
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- פיירפליי מזנקת 8% לאחר התרחבות לסקטור הביטחון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן, החששות מפני אמברגו נשק אמריקני עתידי, אם וכאשר יעלו הדמוקרטים שוב לשלטון בארה"ב, הם חששות מופרזים מאד, כי ישראל שותפה נאמנה לארה"ב ואינטרס אמריקני אדיר. התרומה והתמורה הישראלית עבור האמלח האמריקני שווים לאמריקנים מיליארדי דולרים רבים כל שנה כמו גם העזרה הישראלית המודיעינית שלא תסולא בפז ועוגן יציב ויחיד במזרח תיכון מוסלמי הפכפך.

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית, והוא יודע שהוא זה שתוטל עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).
סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי. בכנס של יועצי המס הוא אמר באופן ברור: "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת".
סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות.
סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להיטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושביך קודמים לעולים חדשים.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- "מחירי הדירות יעלו ב-6% בשנה הבאה" - על מה מתבסס מנכ"ל אאורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש הוא שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה, ולמרות מלחמה של שנתיים ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים.
