בלעדי

IBI על החוב של IDB: "אין קושי בהחזר האג"ח", איפה כדאי להגדיל חשיפה?

מסקירת חוב של קבוצת IDB שהגיעה לידי מערכת Bizportal עולה כי מומלץ להגדיל חשיפה לאג"ח של דסק"ש וכור על פני אידיבי פיתוח ואידיבי אחזקות. איזה אג"ח פחות מומלצת?
תומר קורנפלד | (24)

הטלטלה האחרונה בשוקי המניות הצליחה לטלטל את גם את שוק איגרות החוב. פוקוס ניכר של המשקיעים כוון בתקופה האחרונה לכיוונה של קבוצת IDB אשר נאלצת להתמודד עם השחיקה המשמעותית בחברת קרדיט סוויס שבה מושקעת כור.

בשעה שהגופים המוסדיים מעדיפים למעט ולדבר לתקשורת על יכולת החזר החוב של קונצרן IDB, לידי Bizportal הגיעה סקירה של IBI אשר מנתחת את יכולת החזר החוב של חברות המטה בקבוצה ובהן כור, דיסקונט השקעות, כלל תעשיות, אידיבי פיתוח ואידיבי אחזקות.

בשורה התחתונה, מניתוח של יכולת החזר החוב עולה כי החברות יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן לבנקים, ולמחזיקי האג"ח, זאת בשל אחזקה בחברות איכותיות ונזילות שתאפשר מימוש מהיר בעת הצורך. לחיוב מציינת הסקירה את מערכת קשרי הגומלין בין החברות, השלמת עסקאות שעל הפרק וגלגול חובות או גיוס כספים היכן שניתן.

את הסקירה ביצעו מנהל מחלקת המחקר של IBI אורי ליכט ואנליסטית החוב של בית ההשקעות דורין צלניר והיא התבססה על ניתוח התוצאות הכספיות של הקבוצה ברבעון השני.

הסקירה מספקת המלצות ספציפיות לכל איגרות החוב המרכזיות של הקבוצה. המסקנה הכוללת היא שכדאי להגדיל החזקות באג"ח של כור ודסק"ש ובמעגל השני להיחשף לאג"ח של אידיבי. להערכתם, כלל תעשיות תוכל אף היא לעמוד בהחזרי החוב אך התשואות שבהן נסחרות האג"ח אינן אטרקטיביות יחסית לחלופות.

חברת כור

לדברי האנליסטים, השוק מתמחר 95% סיכוי להשלמת עסקת מכתשים. לדבריהם כנגד קרדיט סוויס יש מספיק ביטחונות משועבדים, כך שכל התמורה שתתקבל בעסקה למכירת מכתשים עשויה באופן תיאורטי לשמש להחזרת חובות החברה. כמו כן, לא צופים ליכט ולצניר שכור תחזור לחלק דיבידנדים עד תחילת אמצד 2012.

ההמלצה: להגדיל חשיפה לאיגרות החוב של כור מסדרה ח' וט' הנסחרות בתשואה לפדיון של 8.2% ו-9.3% בהתאמה

חברת דיסקונט השקעות

לדברי ליכט וצלניר לחברת דיסקונט השקעות יש מזומנים בצורה מספיקה להמשך פעילותה בשנתיים הקרובות ומגוון אפשרויות לגיוס הון חדש בעתיד (בדרך של חוב או מימוש נכסים). להערכת IBI החברה לא תחלק דיבידנדים עד לתחילת 2012.

המלצה: להגדיל חשיפה לאיגרות החוב של דיסקונט השקעות מסדרה ד' וו' הנסחרות בתשואה לפידיון של 5.4% ו-6.8% בהתאמה.

חברת כלל תעשיות

החברה נחשבת לחברה יציבה ותזרימית אך להערכת ליכט וצלניר היא תהווה את מקור המזומנים העיקרי של קבוצת IDB בתקופה הקרובה על רקע קושי בהעלאת דיבידנדים מחברת כור ודיסקונט השקעות.

המלצה: איגרות החוב של כת"ש הנסחרות בתשואה של 4.9% אינן מעניינות ברמות אלו

חברת אידיבי פיתוח

חברת האחזקות עשויה להגדיל באופן משמעותי את יתרת המזומנים אם תממש את אחזקותיה בכלל ביטוח. במקרה שכזה יפחת הסיכון על האג"ח. לדברי ליכט ולניר על החברה לגייס 1.5 מיליארד שקל בדרך של חוב או מימוש אחזקות.

המלצה: עדיפה החזקה באג"ח של כור ודסק"ש, אם כי גם ברמות הנוכחיות האג"ח של אידיבי פיתוח מעניינת. איגרות החוב מסדרה ז' וט' נסחרות בתשואה של 8.6% ו-8.2% בהתאמה.

חברת אידיבי אחזקות

ליכט וצלניר מעריכים שהחברה תלויה בדיבידנד מאידיבי פיתוח בשיעור של 325-330 מיליון שקל בשנה, או לחילופין נדרשת לגייס 1.6 מיליארד שקל בשנים הקרובות.

המלצה: עדיף להחזיק את האג"ח של החברות למטה, אם כי ברמות הנוכחיות גם האג"ח של אידיבי אחזקות מעניינות. איגרות החוב של החברה מסדרה ד' וה' נסחרות בתשואה לפידיון של 10% ו-8.8% בהתאמה.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    ידע הגון 13/09/2011 14:03
    הגב לתגובה זו
    הוא לא היחיד מצילומי ההילולה היו חלק לא מבוטל משועה הארץ.יודעי דבר יודעים לאמר שבאחד מהלחשים המיסטוריים של נוחי עים הלייצן הזה נוחי קיבל החלטה לרכוש את הבנק השוויצי הכושל .למה זה נוגיע לנו תיראו כולכים מה קורה עים האג ח והמניות אשר ניקנו מכספי הפנסיות שלנו
  • 17.
    ג 08/09/2011 11:26
    הגב לתגובה זו
    להחזיר חוב אחר. פונזי? חברה שצריכה לממש החזקות בשביל לשלם ריבית קרן חלקית? יותר מדי מינוף. ודווקא אידיבי מחזיקה חברות בעלות תזמ" ז מעולה. חברות הסלולר דווקא מעניינות - הייתי מהמר נגד המניות ובעד האגח. נגד המניות כי שוויין בבורסה אמור לרדת בעקבות ההפחות בדמי הקישוריות והמכות הנוספות שיפלו עליהן. בעד האגח כי מחירו אולי יושפע ממחיר המניות אבל עדיין מדובר בחברות שכנראה יעמדו בהחזר חוב אין הרבה חברות עם תזמ" ז כזה שמגיעות לכיס של הצרכן בכל חודש ושולפות ממנו את השקלים
  • 16.
    קורמורן 08/09/2011 11:17
    הגב לתגובה זו
    ראיתי את תמצית הנתונים של החברה וקבלתי עווית בבטן. מנוף פיננסי ענק, מכפיל הון גדול, אין רווח נטו, איך אג" ח של חברה כזו יכול לקבל דירוג A ? מישהו יכול להסביר לי ?????
  • 15.
    שבוי של האוצר 08/09/2011 09:31
    הגב לתגובה זו
    כל מטרת שירשור החברות של דנקנר היא לנקנק את הכסף עד קצה המינוף האפשרי וכשעסקי האויר לא מצליחים למכור את החוב לחברה בשליטה משורשרת, בע" מ. לא שאי בי אי עושים משהו אחר.
  • 14.
    טוב שיש גם סקירות אג" ח רלוונטיות מדי פעם (ל"ת)
    קנדל פר(ע)נקל 08/09/2011 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    תברחו מהשקעות אצל דנקנר (ל"ת)
    הורס משפחות מקולל 08/09/2011 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    תסריט אפשרי 07/09/2011 21:49
    הגב לתגובה זו
    אם משבר החובות באירופה יתפתח, אפשר לצפות שכל הבנקים האירופים יסבלו ובראשם cs , אם שורטיסטים ילחצו קצת את המנייה היא עלולה לרדת גם ל14 פרנק ואז כור תישאר בלי המניות ובלי הכסף. מה יקרה אז עם האגחים של הפרמידה? מה דעת האנליסטים ? האם הסיכון לתסריט כזה עולה על 30 אחוז? והאם הסיכון שווה כניסה לאגחים היום??
  • כלכלן 07/09/2011 22:47
    הגב לתגובה זו
    מספר 3 למעלה
  • 11.
    השקיעו בלי שאף אחד ידע באג" ח של החברות IDB (ל"ת)
    המבין 07/09/2011 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ניסו 07/09/2011 14:59
    הגב לתגובה זו
    מעבר להיותה אנליסטית בחסד,היא גם יפה להפליא.. פעם נוספת תדאגו לתמונה..
  • 9.
    בני 07/09/2011 14:23
    הגב לתגובה זו
    כמו ב2008 גם התשואות יחזרו להיות גבוהות ללא קשר להזדמנויות שישנן היום
  • 8.
    מומי דנקנר 07/09/2011 13:37
    הגב לתגובה זו
    השקעתי את כל חסכונותי בקבוצת דנקנר.השקעה ללא סיכון.
  • 7.
    גיל 07/09/2011 13:36
    הגב לתגובה זו
    גם מניות הקבוצה לא רק האג" ח. (אין לראות זאת כהמלצה)
  • 6.
    נורית 07/09/2011 13:07
    הגב לתגובה זו
    טוב שיש מי שיודע להבחין בין עיקר לתפל. נראה עבודה מאוד רצינית. סוף סוף בית השקעות רציני ואיכותי. חסרים כאלו בין שלל כל המדברים למיניהם....
  • 5.
    מבין עניין 07/09/2011 13:05
    הגב לתגובה זו
    אז האנליסטים של החברה האם מכינים תשתית לגיוס שאלת תם צלניר שם משפחה נפוץ או שיש קשר בין אנליסטית החוב לבעלים של פועלים IBI ? חח
  • גם אני מבין 07/09/2011 14:14
    הגב לתגובה זו
    כבר ענו לך לגבי הקשר בין IDB ו- IBI דורין היא אנליסטית מצויינת, בלי קשר לייחוס המשפחתי שלה. אולי עם קשר במובן זה שהיא למדה על שוק ההון מילדות והידע שלה נרחב ומעמיק.
  • לא מדויק 07/09/2011 13:16
    הגב לתגובה זו
    אם היית מבין עניין היית יודע שIDB מגייסים רק דרך כלל, בטח שלא דרך המתחרה המובילה פועלים IBI
  • מחשבה 08/09/2011 11:25
    אולי עכשיו יצא להם משהו מנוחי . מתחילים ללקק לו
  • 4.
    היסטוריה 07/09/2011 12:46
    הגב לתגובה זו
    לפני 3 שנים יצאו סקירות דומות על אפריקה שאמרו שלא תהיה לה בעיה להחזיר את החוב. מקווה שהפעם הם באמת יהיו צודקים.
  • 3.
    כלכלן 07/09/2011 12:41
    הגב לתגובה זו
    הם רואים בחיוב את הקשרים בין החברות, ואני רואה בזה מגדל קלפים הנשען על כרעי תרנגולת כפרות. לטובת כולנו אני מקווה שהם צודקים, אך לצערי יש הסתברות גבוהה שהם טועים ואז כל המשקיעים, כולל כל קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות שלנו, ישלמו מחיר כבד מנשוא.
  • 2.
    לקוח מוסדי 07/09/2011 12:41
    הגב לתגובה זו
    ביתחייבויות שלהם ויחזירו את האג" ח. עבודת שטח מעולה ומקווה שIBI ימשיכו לסקר חברות מענינות כפי שעושה המחלקת מחקר שלהם ,כל הכבוד צלניר וליכט, עבודה טובה.
  • עלק מוסדי ! די לפרגון העצמי, (ל"ת)
    מכיר 08/09/2011 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האג" ח של ישאל בתשואה יותר גבוה ויותר מעניין. (ל"ת)
    אנליסט 07/09/2011 12:27
    הגב לתגובה זו
  • קורמורן 08/09/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק מה שנקרא אג" ח זבל, סליחה על הביטוי. החברה לא מצאת במצב פיננסי טוב ויש חשש, הן על פי נתוניה והן על פי דירוגה, שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, כך אני מבין מהנתונים.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.