רוחות של שינוי: מהפיכות קורות כאשר ההמון מצביע ברגליו - והרשת עוזרת לכך
קיץ 2011 ייזכר עוד שנים רבות מאד כקיץ בו נפל דבר בישראל. אמנם עוד לא לגמרי ברור מה ייפול, אבל כיוון הרוח והגורמים לנפילה - דווקא כן. "המדיום הוא המסר" אמר המרשל וכמה שהוא צדק. מסר חברתי אך טבעי לו שירבה ויפרוץ מתוך מדיה חברתית. והרי יש כאן פרדוקס: מהפיכות קורות אך ורק כאשר ההמון מצביע ברגליו, אבל את זה אי אפשר היה לארגן עד שלא צמחו הכלים שאפשרו קודם כל לאסוף אגודלים, ורק אחר כך בהונות.
לאחר שנאספו האנשים אל מדורת השבט החדשה הם היו זקוקים להישג ממשי. הוא הגיע מהר מהצפוי: הקניה החברתית שהתפשטה כאן במהירות ואפשרה להמונים לחיות קצת פחות ביוקר, הוכיחה להם שאפשר גם אחרת ושבכוחות משותפים ניתן להשיג הישגים משמעותיים.
בשלב הזה בשלו התנאים לניסיון המהותי הראשון לעשות שינוי אמיתי. המוצר שנבחר לעבור את טבילת האש היה, במקרה או שלא, גם סמל. סמל לישראליות, לבית, סמל לפעם שהיה כאן טוב יותר. העובדה שהמבחן הזה צלח, ועוד בשלט רחוק יחסית, חיממה את המים בקומקום לקראת הרתיחה. מלקולם גלדוול מרבה לכתוב על הקונטקסט כגורם משמעותי ביצירת נקודות מפנה.
אז הנה לכם קונטקסטים למכביר: כיכרות תחריר סביב, שקט בטחוני יחסי שתמיד גורם לתקשורת להפנות זרקור בדיוק לאן שהשלטון לא רוצה, חופשה באוניברסיטאות ובתיכונים ששולחת את הצעירים לרחובות באופן טבעי וחום יולי (אוגוסט) שמעלה לכולנו את הסעיף ומקצר את הסבלנות הקצרה ממילא שלנו.
במצב דברים זה, כשהאדמה תחת רגלי השלטון או המדפים בחנויות מתחילה לבעור ולא רק בגלל מזג האוויר, הדרך היחידה לא ליפול עוברת דרך ההבנה שיותר אי אפשר להסתיר שום דבר מאף אחד או להוליך את האנשים סחור סחור. 2 הברירות העומדות אם כן בפני המנהיגים והמותגים: להפסיק להבטיח ולהתחיל לספק ערך אמיתי, או לרדת למחתרת ולחכות לנס.
- 4.Romy 04/08/2011 16:45הגב לתגובה זודרלינג, כיף לקרוא דברי חוכמה!
- דרלינג, כיף לקרוא דברי חוכמה! (ל"ת)Romy 04/08/2011 16:56הגב לתגובה זו
- 3.צודק במאה אחוזים (ל"ת)שרון 02/08/2011 23:14הגב לתגובה זו
- 2.גרציאני 02/08/2011 17:32הגב לתגובה זוהמעלית. היא עולה מהר. במיוחד כשחם בחוץ וכולם עצבניים
- 1.מסכימה, מקווה שיימשך גם כשנחזור ללמוד (ל"ת)רוני 02/08/2011 16:16הגב לתגובה זו

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

לקראת החגים: רמי לוי ממשיך להוביל כרשת הזולה ביותר בסקר גיאוקרטוגרפיה
רמי לוי שוב מדורג בראש רשימת הרשתות הזולות בישראל, על פי סקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה שבחן את תפיסת הציבור באשר לסל הקניות הזול ביותר לקראת ראש השנה וחגי תשרי. 39% מהמשיבים ציינו את רשת רמי לוי כספקית הסל המשתלם ביותר, כאשר רשת אושר עד ניצבת אחריה עם 30%.
במקום השלישי ברשימה דורגו יחד יש חסד ויוחננוף, עם שיעור תמיכה זהה של 6% כל אחת. שופרסל הגיעה למקום הרביעי עם 5% מהמשיבים, וחצי חינם חמישית עם 4%. שאר הרשתות כמעט ואינן מורגשות בסקר: קרפור עם 2%, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם, מחסני השוק, יינות ביתן ודאבח, כולן עם שיעור של 1% בלבד.
הסקר, שנערך בסוף אוגוסט 2025, מבוסס על מדגם ארצי מייצג של 500 נשאלים בני 18 ומעלה, ומציג גם פילוחים לפי רמות הכנסה ומאפיינים סוציו־דמוגרפיים נוספים. מבין בעלי ההכנסה הנמוכה מהממוצע במשק, 35% בחרו ברמי לוי, 27% באושר עד ו־7% ברשת יש חסד. בקרב בעלי הכנסה קבועה מעל הממוצע, שיעור הבוחרים ברמי לוי אף גבוה יותר, 46%, בעוד שאושר עד זוכה ל-28% ויש חסד ל-7%.
גם בקרב הציבור הדתי והחרדי שומרת רמי לוי על המקום הראשון, עם 40% מהמשיבים, ואחריה אושר עד עם
37% ויש חסד עם 10%. התוצאות משקפות מגמה עקבית של השנים האחרונות: מיצוב חזק של רמי לוי כרשת דיסקאונט מובילה בקרב כלל האוכלוסייה, הן בקרב קהלים בעלי הכנסה גבוהה והן בקרב אוכלוסיות שמרניות או מסורתיות. הפער בין שתי הרשתות המובילות לאחר המקום השלישי גם הוא משמעותי,
מה שמחזק את מעמדן בצמרת השוק.
- חגי תשרי בפתח: איך להשיג חופשה מעולה במחיר אטרקטיבי?
- מתנות לראש השנה 2023 - המומלצות ביותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה הרחבנו על רמי לוי, לאור הנפקת חברת הנדל"ן שלו בבורסה.
רמי לוי נולד ב-1955 בשכונת נחלאות בירושלים, אחת השכונות הוותיקות והצפופות של העיר. המשפחה התגוררה בדירה קטנה, וההורים התקשו לפרנס את הילדים הרבים.
"גדלתי עם הפחד שיום אחד לא יהיה לחם בבית", סיפר לוי בראיון לפני יותר מעשור. "זה פחד שמלווה אותי עד היום. גם כשיש לי מיליארדים, אני עדיין זוכר את התחושה הזאת של חוסר ביטחון".