דעה

זהירות - מתקרב הרגע בו הגולשים בפייסבוק יתחילו ללבוש את השכפ"ץ

צריך להבין את היכולות של פייסבוק ולהתאים אותם ליעד השיווקי הכולל
גילי כהן | (13)

תקני רק סובארו! זה מה שסבתא שלי בת ה-80 אמרה לאימי לפני 20 שנה, כשהיא רצתה לרכוש אוטו חדש וכשאני בתור גבר בהתהוות (בן 13 אז) שאלתי את סבתא למה דווקא סובארו? היא השתתקה בבלבול, גלגלה את עיניה לכמה שניות ואז ענתה: "סובארו? כי סובארו זה טוב"!".

בשנות ה-80 הסובארו נמכר בארץ כמו לחמניות טריות. טרם פתרתי את החידה, איך רכב לא ממש יפה ועם פח מקרטון הצליח כל כך. הוא הצליח כל כך עד כדי שרוכשי הסובארו הרגישו כאילו היו משקיעי בורסה נבונים, שעלו על המניה שתסדר להם את הפנסיה, היו מסומאי עיניים כמעט כמו המוני הסטודנטים שכמה שנים מאוחר יותר התגודדו בהמוניהם בלימודי שפת ה'דוס', וכבר ספרו את הכסף בדרך לג'וב חייהם.

רק חבל שלא סיפרו להם, שממש באותו הזמן חנון ממושקף בארה"ב הולך לפתוח את החברה שתשנה לעד את עולם ה-פי.סי, אבל אין מה לעשות אנחנו ישראלים עדר, ככה אנחנו.

את אותה ערגה לא מוסברת, שלא תמיד נשענת על הסברים מאוד ברורים ומוחלטים, אני רואה היום אצל בעלי עסקים ומנהלי שיווק כשהם שומעים או יותר נכון אומרים את מילת הקסם החדשה בעולם השיווק 'ישראל 2010' והיא פייסבוק!.

כשהקמנו לפני כ-6 שנים חברה קטנה ל-social madia שעסקה באותה תקופה בעיקר במלחמות טוקבקים כשכירי חרב משולהבים בשירות פוליטיקאים כאלה ואחרים, ניסיתי לא ממש בהצלחה לשכנע חברות ומנהלי שיווק שתוכן גולשים הוא לא רק טוקבקים ושהם צריכים לשלם לחברה שתנהל את המותג שלהם אל מול הצרכנים הפוטנציאלים, שנמצאים בהמוניהם כשהם ערומים ונטולי כל מגננה במרחבי הסייברנט.

אותם מנהלי שיווק הסתכלו עלי כאילו נפלתי מהשמיים, אבל דווקא הפוליטיקאים שמשום מה כמה שהם פסיביים ורדומים כשהם מגיעים לכסא בכנסת, עד לנחלה המובטחת, הם ציידי טרנדים רעבים ודווקא הם הראשונים שמאמצים את הטכנולוגיות החדשניות ביותר בקמפיינים שלהם, אולי זה בגלל שהם לא מסכנים ממש את הכסף שלהם, אלא את הכסף של איזה שלאף, קראף או סטאף, שהוא בדרך כלל יהודי עשיר או נוצרי אוונגליסטי אידיאליסטי, שתורם למען כי יוכל להישאר לחיות זר בניכר אבל עם פחות ייסורי מצפון בעיקר.

הכניסה של פייסבוק לארץ שאבה לתוך הסייבר גם את מאותגרי המקלדת הקשים ביותר, שלאט לאט נפתחו לעולם החדש ומכאן הדרך להפוך את הפייסבוק לבועת השיווק החדשה הייתה קצרה ומהירה.

לפתע מצאתי את עצמי עומד בפני מטר שאלות של מנהלי שיווק שכמעט כולם בתיאום מושלם עם אותה שאלה וכמעט באותו ניסוח: "תגיד, אתם עושים פייסבוק??".

כן, אנחנו עושים פייסבוק!!!

שלא תבינו לא נכון אני לא נגד פייסבוק, ההפך הוא הנכון - פייסבוק הוא כלי אדיר, כל עוד מבינים אותו ומתאימים את היעדים השיווקיים ליכולת האמיתית של הכלי הזה.

זה שתפתח דף משתמש לחברה שלך ותציע חברות לכל מיני אנשים שאתה רואה שמחזיקים גדודי חברים, זה לא אומר שזה יצליח. היום קיבלתי הצעת חברות מחברת 'צמיגי מיקי' או משהו בסגנון ושאלתי את עצמי, מה גורם לצמיגן הזה לחשוב שאני מעוניין בחברותו ולמה לעזאזל בכלל שמשהו יסכים לאשר אותו ולקבל על WALL שלו מבצעים של צמיג שני ב-12.5% הנחה, בקנייה מעל 5,000 שקל בלבד, במבצע מוגבל לצמיגים מסוג שאף אחד לא משתמש כבר?

אז כן, צריך להיות אטרקטיביים ולהפעיל את הגולשים, אבל צריך גם להבין את היכולות של הכלי הזה ולהתאים אותם ליעד השיווקי הכולל.

פגשתי מנהלי שיווק שהשקיעו סכומי עתק בפעילויות פייסבוק וציפו שהמהלך יפוצץ את החנויות שלהם וכשזה לא קרה הם מאוד התאכזבו וחזרו עם זנב בין הרגליים למדיה הקונוונציונלית.

חשוב להבין שפייסבוק במהותו הוא כלי ייחודי שיוצר חשיפה רחבה מאוד, זולה יחסית, בלתי אמצעית ובסביבה לא מאיימת, שמוקפת בחברים ומחברת את המותג שלך לקהלי היעד שלו באטמוספרה ידידותית ומהנה, וחשובה לא פחות היא השהות הממושכת של הגולש המאפשרת לך ליצור מערכת יחסים 'חברית' עם הקהל שלך וצורבת את המותג שלך בתודעה של הצרכן.

שואלים אותי איפה הגבול בין חיזור להטרדה? אז אני אוהב לספר את הסיפור על החבר המעצבן שהתקבל לעבודה חדשה בחברה סלולארית ובכל הזדמנות מנסה לשכנע את החברים להצטרף לחברה שהוא עובד בה, עד שזה כבר נהיה מעיק ואתה שונא את החברה ואת השם שלה וכל מה שקשור אליה רק בגלל החבר המציק.

זו בדיוק אחת הבעיות המרכזיות שחברות מסחריות לא מבינות. לא להעיק, לא 'לדחוף', לא לצפות שאני אעזוב את כול החברים שלי בפייסבוק וארוץ לקנות את היוגורט החדש כי הצעתם לי חברות ונתתם לי שובר לפופקורן.

קיימת אינפלציה של מותגים מסחריים בפייסבוק וזו בעיה הדורשת מחשבה, הרגע בו הגולש יתחיל ללבוש את השכפ"ץ השמור בדרך כלל לאזורי הבאנרים והפרסומות גם בפייסבוק קרוב יותר ממה שאתם חושבים.

לסיכום: אם אתה רק רוצה להיות חבר אז תהיה חבר, אל תעיק ואז אולי אני אוהב אותך!

אם אתה רוצה רק למכור אז לפחות תעשה זאת ברגישות ואל תהפוך את החצר האחורית שלי לבאסטה שלך כי זה מרגיז!

אם תרגש אותי, תסקרן אותי או תצחיק אותי, אז אפילו שאתה קצת מרגיז אותי אולי אסכים להשתתף בפעילויות שלך, אפילו שאני מבין טוב מאוד את המניפולציה שאתה עושה, אבל אני נהנה אז אין בעיה שגם אתה.

והכי חשוב - תהיה ריאלי ביעדים שלך ואת יעדי ה hard sale תשאיר לגרופר, גוד דיל, גט איט, קופון נט ושאר הרעות החולות שאליהן אני מגיע כשאני מחפש דיל או מחיר חסר תקדים. שם תמכור לי, תשפריץ עלי, תגזור לי,תגדיל לי, תוסיף לי, תן לי קופון, וואצ'ר, הנחה אגרסיבית או פרוגרסיבית קבוצתית או אישית אבל אחרי שאני קונה- באמא'שך תעזוב אותי!!!

גילי כהן הוא יועץ תקשורת ומבעלי גיל-עד תקשורת וקבוצת G GROUP

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    קטע 05/01/2011 14:26
    הגב לתגובה זו
    דומים בול
  • 12.
    יונתן 04/01/2011 19:24
    הגב לתגובה זו
    אנחנו כבר בשיא, ואתה כותב כאילו גילינו את הפייסבוק ויכולותיו רק עכשיו. ודרך אגב, אנחנו כבר ב 2011.
  • 11.
    כמה אפשר לשמוע אותו דבר? (ל"ת)
    גולשת 04/01/2011 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מבין 04/01/2011 11:52
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט בן 37- וזה רשום בפייסבוק, שנית המלצה לאייס,תתחילו לפרסם טורים של מומחים בתחום ולא כאלו שרוצים להתפרסם בתחומים שהם לא חזקים בהם,
  • 9.
    כל כך נכון וכל כך מרענן לשמוע (ל"ת)
    גבי טווילי 03/01/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גילי כהן נציג הקיפוח מהדרום מסביר לנו על פייסבוק (ל"ת)
    חזור לשדרות ולקצב 03/01/2011 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחלה טור, מרענן, קליל וכל כך נכון (ל"ת)
    דנית 03/01/2011 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אהבתי...כל מילה בסלע ! (ל"ת)
    במבי 2 03/01/2011 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אריאל 03/01/2011 10:19
    הגב לתגובה זו
    העדר רץ מהר מדי וכנראה ירמוס את כל הסוברואים... אני חושב שצריך איזה וולוו שתחזיק מעמד.
  • 4.
    כל כך נכון! (ל"ת)
    ורד 03/01/2011 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עופר 02/01/2011 21:06
    הגב לתגובה זו
    נו, שויין.
  • 2.
    סובארו 02/01/2011 20:56
    הגב לתגובה זו
    סובארו הוא אוטו נהדר ואמין עם מינימום אחזקה וחלפים זולים. לראייה גם היום, הרבה אנשים קונים סובארו כמכונית שניה וזולה. אז וגם היום הישראלים לא פרייארים ולא נוהרים רק כעדר אלא גם סקפטיים וביקורתיים.
  • 1.
    רם מישל (ל"ת)
    גדול! כל מילה בסלע!!! 02/01/2011 20:03
    הגב לתגובה זו
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.