מיוחד

מסוכסכים? עסקים כרגיל: הפרסום של HOT ב'קשת' קפץ ל-1.46 מיליון ד' ביולי

חשבתם שיחסי נוני מוזס-אבי ניר יפגעו בתקציבי הפרסום שמפנה HOT ל'קשת'? ביולי הפרסום קפץ פי 3, מתחילת השנה הוא יותר מהכפיל את עצמו

מערכת היחסים בין HOT לזכיינית ערוץ 2 'קשת' הגיעה בשבועות האחרונים לנקודת רתיחה, ובשבוע שעבר אף נראה היה כי יחסים אלו עומדים בפני פיצוץ, עם ההחלטה של חברת הכבלים להוריד את ביפ מרשימת הערוצים ולהחליפו ב'קומדי סנטרל'.

ולמרות זאת, מבדיקה שערך אייס באמצעות יפעת בקרת פרסום, עולה כי ב-7 החודשים הראשונים של 2010 השקיעה HOT בפרסום אצל הזכיינית 'קשת' כ-8.2 מיליון דולר במחיר מחירון, מול 3.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2000, ורק בחודש יולי האחרון פרסמה החברה בסכום של 1.4 מיליון דולר במחיר מחירון, ביחס ל-450 אלף דולר בחודש יולי שעבר. על פי הערכות, מחיר הפרסום הריאלי עומד על כ-40-50% ממחיר המחירון.

יש לזכור כי מתחילת ינואר משדרת 'קשת' 4 ימים בשבוע בערוץ 2 מול 3 ימים של 'רשת', כאשר בשנת 2009 היא שידרה 3 ימים ו'רשת' שידרה ארבעה.

היסטוריה, רבותיי, היסטוריה

בשבוע שעבר הגיעו היחסים בין 2 החברות מהמשמעותיות בשוק התקשורת בישראל, לשפל חסר תקדים. הערכות מדברות על כך שבמוקד הסכסוך עומד נוני מוזס, מו"ל 'ידיעות אחרונות' שמחזיק ב-16% מחברת HOT.

הסיבות ל'בטן המלאה' של מוזס על אבי ניר, מנכ"ל 'קשת', רבות: בין היתר אפשר למנות זאת במותג mako, ששודרג ותחום החדשות בו התחזק, דבר שמהווה תחרות לאתר ynet, הזרוע האינטרנטית של 'ידיעות'. סיבה נוספת, וכנראה גם זו שהייתה הקש ששבר מבחינתו של מוזס את גב הגמל, הייתה החסות שהעניק העיתון 'ישראל היום' למסחטת הרייטינג של 'קשת', 'האח הגדול'.

'ישראל היום' היווה במשך תקופה ארוכה תחרות ל'ידיעות אחרונות', שניסה להילחם בו עם החינמון '24 דקות' שנפח את נשמתו לפני כשנה, לאחר שנה וחצי של פעילות. מאז 'ישראל היום' התחזק, ובשבוע שעבר עקף את העיתון מוזס בסקר TGI שבוחן את שיעורי החשיפה בעיתונות. יממה לאחר מכן, הודיעה HOT על הפסקת ההתקשרות עם 'קשת' בכל הנוגע לשידור ערוץ ביפ, שעלה על פי הערכות לחברת הכבלים כ-15 מיליון שקל בשנה.

ב-7 החודשים הראשונים של 2009 פרסמה HOT בכל אמצעי המדיה הקיימים ב-19.6 מיליון דולר במחירי מחירון. בתקופה המקבילה השנה, פרסמה החברה ב-29.6 מיליון דולר, כלומר עלייה של כ-50%.

הפרסום ב'קשת' עלה גם ביחס לכלל התקציב

הפרסום שהופנה לשידורי 'קשת' בערוץ 2, גדל גם הוא: ב-7 החודשים הראשונים של 2009 עמד על כ-3.6 מיליון דולר, ואילו השנה עלה ל-8.2 מיליון דולר, כלומר עלייה של 130%.

הנתון המעניין ביותר, הוא הפרסום של HOT ב'קשת' בקיץ: בחודש יולי 2010, שהסתיים רק אתמול, פרסמה חברת הכבלים בסכום של 1.466 מיליון דולר במחיר מחירון (מתוך תקציב פרסום כללי של 4.8 מיליון דולר שממנו 30% הופנו ל'קשת', א"כ), מול 455 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד (מתוך תקציב של 2.8 מיליון דולר שממנו הופנו 16% ל'קשת', א"כ), כלומר קפיצה של יותר מפי שלושה בתקציבי הפרסום, וקפיצה ריאלית של פי שניים בחלק שהופנה מכלל תקציב הפרסום עבור הזכיינית.

אגב, 'רשת' לא יצאה מקופחת ביולי, אבל לא בסדר הגודל של 'קשת'. בחודש יולי 2009 פרסמה HOT ברשת' בסכום של 524 אלף דולר, ואילו ביולי 2010 הסכום 805 אלף דולר. עלייה של 53% בתקציב הפרסום שהופנה לזכיינית, אולם ירידה ריאלית קלה מ-18.7% מכלל הפרסום שהופנה ביולי 2009 ל'רשת', ל-16% בחודש יולי 2010.

בכל 7 החודשים האחרונים פרסמה HOT ב'רשת' ב-6.4 מיליון דולר (מתוך כאמור 29.6 מיליון 21%, א"כ), עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז פרסמה ב-5.8 מיליון דולר, אולם ירידה ביחס, מ-30% ב-2000 ל-21% השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.