מיוחד

מסוכסכים? עסקים כרגיל: הפרסום של HOT ב'קשת' קפץ ל-1.46 מיליון ד' ביולי

חשבתם שיחסי נוני מוזס-אבי ניר יפגעו בתקציבי הפרסום שמפנה HOT ל'קשת'? ביולי הפרסום קפץ פי 3, מתחילת השנה הוא יותר מהכפיל את עצמו

מערכת היחסים בין HOT לזכיינית ערוץ 2 'קשת' הגיעה בשבועות האחרונים לנקודת רתיחה, ובשבוע שעבר אף נראה היה כי יחסים אלו עומדים בפני פיצוץ, עם ההחלטה של חברת הכבלים להוריד את ביפ מרשימת הערוצים ולהחליפו ב'קומדי סנטרל'.

ולמרות זאת, מבדיקה שערך אייס באמצעות יפעת בקרת פרסום, עולה כי ב-7 החודשים הראשונים של 2010 השקיעה HOT בפרסום אצל הזכיינית 'קשת' כ-8.2 מיליון דולר במחיר מחירון, מול 3.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2000, ורק בחודש יולי האחרון פרסמה החברה בסכום של 1.4 מיליון דולר במחיר מחירון, ביחס ל-450 אלף דולר בחודש יולי שעבר. על פי הערכות, מחיר הפרסום הריאלי עומד על כ-40-50% ממחיר המחירון.

יש לזכור כי מתחילת ינואר משדרת 'קשת' 4 ימים בשבוע בערוץ 2 מול 3 ימים של 'רשת', כאשר בשנת 2009 היא שידרה 3 ימים ו'רשת' שידרה ארבעה.

היסטוריה, רבותיי, היסטוריה

בשבוע שעבר הגיעו היחסים בין 2 החברות מהמשמעותיות בשוק התקשורת בישראל, לשפל חסר תקדים. הערכות מדברות על כך שבמוקד הסכסוך עומד נוני מוזס, מו"ל 'ידיעות אחרונות' שמחזיק ב-16% מחברת HOT.

הסיבות ל'בטן המלאה' של מוזס על אבי ניר, מנכ"ל 'קשת', רבות: בין היתר אפשר למנות זאת במותג mako, ששודרג ותחום החדשות בו התחזק, דבר שמהווה תחרות לאתר ynet, הזרוע האינטרנטית של 'ידיעות'. סיבה נוספת, וכנראה גם זו שהייתה הקש ששבר מבחינתו של מוזס את גב הגמל, הייתה החסות שהעניק העיתון 'ישראל היום' למסחטת הרייטינג של 'קשת', 'האח הגדול'.

'ישראל היום' היווה במשך תקופה ארוכה תחרות ל'ידיעות אחרונות', שניסה להילחם בו עם החינמון '24 דקות' שנפח את נשמתו לפני כשנה, לאחר שנה וחצי של פעילות. מאז 'ישראל היום' התחזק, ובשבוע שעבר עקף את העיתון מוזס בסקר TGI שבוחן את שיעורי החשיפה בעיתונות. יממה לאחר מכן, הודיעה HOT על הפסקת ההתקשרות עם 'קשת' בכל הנוגע לשידור ערוץ ביפ, שעלה על פי הערכות לחברת הכבלים כ-15 מיליון שקל בשנה.

ב-7 החודשים הראשונים של 2009 פרסמה HOT בכל אמצעי המדיה הקיימים ב-19.6 מיליון דולר במחירי מחירון. בתקופה המקבילה השנה, פרסמה החברה ב-29.6 מיליון דולר, כלומר עלייה של כ-50%.

הפרסום ב'קשת' עלה גם ביחס לכלל התקציב

הפרסום שהופנה לשידורי 'קשת' בערוץ 2, גדל גם הוא: ב-7 החודשים הראשונים של 2009 עמד על כ-3.6 מיליון דולר, ואילו השנה עלה ל-8.2 מיליון דולר, כלומר עלייה של 130%.

הנתון המעניין ביותר, הוא הפרסום של HOT ב'קשת' בקיץ: בחודש יולי 2010, שהסתיים רק אתמול, פרסמה חברת הכבלים בסכום של 1.466 מיליון דולר במחיר מחירון (מתוך תקציב פרסום כללי של 4.8 מיליון דולר שממנו 30% הופנו ל'קשת', א"כ), מול 455 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד (מתוך תקציב של 2.8 מיליון דולר שממנו הופנו 16% ל'קשת', א"כ), כלומר קפיצה של יותר מפי שלושה בתקציבי הפרסום, וקפיצה ריאלית של פי שניים בחלק שהופנה מכלל תקציב הפרסום עבור הזכיינית.

אגב, 'רשת' לא יצאה מקופחת ביולי, אבל לא בסדר הגודל של 'קשת'. בחודש יולי 2009 פרסמה HOT ברשת' בסכום של 524 אלף דולר, ואילו ביולי 2010 הסכום 805 אלף דולר. עלייה של 53% בתקציב הפרסום שהופנה לזכיינית, אולם ירידה ריאלית קלה מ-18.7% מכלל הפרסום שהופנה ביולי 2009 ל'רשת', ל-16% בחודש יולי 2010.

בכל 7 החודשים האחרונים פרסמה HOT ב'רשת' ב-6.4 מיליון דולר (מתוך כאמור 29.6 מיליון 21%, א"כ), עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז פרסמה ב-5.8 מיליון דולר, אולם ירידה ביחס, מ-30% ב-2000 ל-21% השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.