מיוחד

מסוכסכים? עסקים כרגיל: הפרסום של HOT ב'קשת' קפץ ל-1.46 מיליון ד' ביולי

חשבתם שיחסי נוני מוזס-אבי ניר יפגעו בתקציבי הפרסום שמפנה HOT ל'קשת'? ביולי הפרסום קפץ פי 3, מתחילת השנה הוא יותר מהכפיל את עצמו

מערכת היחסים בין HOT לזכיינית ערוץ 2 'קשת' הגיעה בשבועות האחרונים לנקודת רתיחה, ובשבוע שעבר אף נראה היה כי יחסים אלו עומדים בפני פיצוץ, עם ההחלטה של חברת הכבלים להוריד את ביפ מרשימת הערוצים ולהחליפו ב'קומדי סנטרל'.

ולמרות זאת, מבדיקה שערך אייס באמצעות יפעת בקרת פרסום, עולה כי ב-7 החודשים הראשונים של 2010 השקיעה HOT בפרסום אצל הזכיינית 'קשת' כ-8.2 מיליון דולר במחיר מחירון, מול 3.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2000, ורק בחודש יולי האחרון פרסמה החברה בסכום של 1.4 מיליון דולר במחיר מחירון, ביחס ל-450 אלף דולר בחודש יולי שעבר. על פי הערכות, מחיר הפרסום הריאלי עומד על כ-40-50% ממחיר המחירון.

יש לזכור כי מתחילת ינואר משדרת 'קשת' 4 ימים בשבוע בערוץ 2 מול 3 ימים של 'רשת', כאשר בשנת 2009 היא שידרה 3 ימים ו'רשת' שידרה ארבעה.

היסטוריה, רבותיי, היסטוריה

בשבוע שעבר הגיעו היחסים בין 2 החברות מהמשמעותיות בשוק התקשורת בישראל, לשפל חסר תקדים. הערכות מדברות על כך שבמוקד הסכסוך עומד נוני מוזס, מו"ל 'ידיעות אחרונות' שמחזיק ב-16% מחברת HOT.

הסיבות ל'בטן המלאה' של מוזס על אבי ניר, מנכ"ל 'קשת', רבות: בין היתר אפשר למנות זאת במותג mako, ששודרג ותחום החדשות בו התחזק, דבר שמהווה תחרות לאתר ynet, הזרוע האינטרנטית של 'ידיעות'. סיבה נוספת, וכנראה גם זו שהייתה הקש ששבר מבחינתו של מוזס את גב הגמל, הייתה החסות שהעניק העיתון 'ישראל היום' למסחטת הרייטינג של 'קשת', 'האח הגדול'.

'ישראל היום' היווה במשך תקופה ארוכה תחרות ל'ידיעות אחרונות', שניסה להילחם בו עם החינמון '24 דקות' שנפח את נשמתו לפני כשנה, לאחר שנה וחצי של פעילות. מאז 'ישראל היום' התחזק, ובשבוע שעבר עקף את העיתון מוזס בסקר TGI שבוחן את שיעורי החשיפה בעיתונות. יממה לאחר מכן, הודיעה HOT על הפסקת ההתקשרות עם 'קשת' בכל הנוגע לשידור ערוץ ביפ, שעלה על פי הערכות לחברת הכבלים כ-15 מיליון שקל בשנה.

ב-7 החודשים הראשונים של 2009 פרסמה HOT בכל אמצעי המדיה הקיימים ב-19.6 מיליון דולר במחירי מחירון. בתקופה המקבילה השנה, פרסמה החברה ב-29.6 מיליון דולר, כלומר עלייה של כ-50%.

הפרסום ב'קשת' עלה גם ביחס לכלל התקציב

הפרסום שהופנה לשידורי 'קשת' בערוץ 2, גדל גם הוא: ב-7 החודשים הראשונים של 2009 עמד על כ-3.6 מיליון דולר, ואילו השנה עלה ל-8.2 מיליון דולר, כלומר עלייה של 130%.

הנתון המעניין ביותר, הוא הפרסום של HOT ב'קשת' בקיץ: בחודש יולי 2010, שהסתיים רק אתמול, פרסמה חברת הכבלים בסכום של 1.466 מיליון דולר במחיר מחירון (מתוך תקציב פרסום כללי של 4.8 מיליון דולר שממנו 30% הופנו ל'קשת', א"כ), מול 455 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד (מתוך תקציב של 2.8 מיליון דולר שממנו הופנו 16% ל'קשת', א"כ), כלומר קפיצה של יותר מפי שלושה בתקציבי הפרסום, וקפיצה ריאלית של פי שניים בחלק שהופנה מכלל תקציב הפרסום עבור הזכיינית.

אגב, 'רשת' לא יצאה מקופחת ביולי, אבל לא בסדר הגודל של 'קשת'. בחודש יולי 2009 פרסמה HOT ברשת' בסכום של 524 אלף דולר, ואילו ביולי 2010 הסכום 805 אלף דולר. עלייה של 53% בתקציב הפרסום שהופנה לזכיינית, אולם ירידה ריאלית קלה מ-18.7% מכלל הפרסום שהופנה ביולי 2009 ל'רשת', ל-16% בחודש יולי 2010.

בכל 7 החודשים האחרונים פרסמה HOT ב'רשת' ב-6.4 מיליון דולר (מתוך כאמור 29.6 מיליון 21%, א"כ), עלייה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז פרסמה ב-5.8 מיליון דולר, אולם ירידה ביחס, מ-30% ב-2000 ל-21% השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.