הדולר התחזק היום מול השקל: אך בסיכום השבועי הדולר נחלש בכ-1.5%

המסחר במטבעות התנהל השבוע ברקע להורדות שיעורי ריבית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם. בסיכום חודשי התחזק הדולר בשיעור של כ-10% אל מול השקל
נועם הוד |

המסחר בדולר בשובועות האחרונים הפך לתנודתי במיוחד, לפני כשבועיים החל הדולר להתחזק במגמה יוצאת דופן שנמשכה כתשעה ימים, שלאחריהם הגיע תיקון מתבקש ובארבעת ימי המסחר האחרונים (לא כולל את יום שישי) התחזק השקל על מול הדולר.

היום הדולר חזר להתחזק אל מול השקל וכמעט ומחק את כל העלייה השבועית שרשם המטבע המקומי. ברקע למסחר התנודתי בשבועות האחרונים, קיצוץ שיעורי ריבית על ידי הבנקים המרכזיים.

הדולר היציג התחזק היום אל מול השקל בכ-1.88% לרמה של 3.783, לאחר ארבעה ימים רצופים של החלשות. התיקון היום כמעט ומוחק את כל העלייה השבועית של השקל, שהסתכמה בסופו של דבר בכ-1.5%.

אל מול האירו, השקל דווקא התחזק והוסיף כ-0.5% לערכו, לרמה של 4.826 ובסיכום שבועי התחזק אל מול האירו בכ-2%. המטבע שרשם את העלייה החדה אל מול השקל הוא היין היפני, אשר התחזק היום בכ-3.47%.

למרות הירידות החדות בבורסות בוול סטריט בחודש אוקטובר, נראה כי המטבע האמריקני עדיין זוכה באמונם של המשקיעים שכן בסיכום החודשי התחזק הדולר בשיעור של 10.6% אל מול השקל.

את מרבית תשומת הלב סביב המסחר במטבעות היום בעולם מרכז היין היפני, אשר מתחזק הן אל מול הדולר והן אל מול האירו, ככל הנראה בעקבות כך שקיצוץ שיעור הריבית היום על ידי הבנק המרכזי היה נמוך מתחזיות האנליסטים.

מסטקה הורי, אחד מארבעת המשקיעים בקרן האג"ח הגדולה באסיה, אמר בראיון הבוקר בטוקיו לסוכנות הידיעות בלומברג כי: "המשקיעים ממהרים להתחמש ביין היפני ובדולר האמריקני, על מנת להשקיע בשווקים המתפתחים".

בסקירה שבועית של בנק לאומי התייחסו לירידה של הדולר אל מול השקל בשבוע האחרון וציינו כי מדובר בתיקון על רקע התחזקות הדולר במהלך החודש האחרון, וכן על רקע התרחבות פער הריבית בין ארה"ב לישראל לאחר שארה"ב הורידה בשיעור חד יותר את שער הריבית.

בלאומי מציינים כי בעקבות החשש מחדלות פרעון במדינות המתפתחות, המשקיעים נוהרים אחר הדולר, הנחשב למטבע בטוח יחסית ועל כן צופים המשך מגמת ההתחזקות, אך מציינים כי בטווח הקצר ייתכן ונראה תיקונים כלפי מטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.