אי קבילות ספרים שהנישום לא הציג בפני פקיד השומה
ע"א 9792/02 פואז מוחמד נ. מס הכנסה - טבריה למערער, סוחר בתערובות מזון לבעלי חיים (והחל משנת 1996 גם סוחר בבהמות), נקבעו שומות על פי מיטב השפיטה לשנים 1996-1993 (להלן - השומה המקורית). השומה המקורית נערכה מבלי לעיין בספרי המערער, לאור העדר שיתוף פעולה מצידו בהמצאת הספרים. פקיד השומה התערב בהכנסתו המוצהרת של המערער מן הטעם שהוצהר על אחוז רווח גולמי שהינו נמוך באופן מיוחד ביחס לעסקים מסוג זה, ועל מלאי סגירה חריג בגודלו ביחס למקום האחסון הקיים במקום. טעם נוסף הוא שנמצאה יתרה בלתי סבירה ובלתי מוסברת של מקדמות מלקוחות. על קביעות אלו של פקיד השומה הגיש המערער ערעור לבית המשפט המחוזי. ערעורו התקבל באופן חלקי, כך שהשומה המקורית הופחתה. עם זאת, חויב המערער בהוצאות פקיד השומה תוך שצוין כי מקור ההפחתה איננו טעויות מצידו של פקיד השומה או הערכותיו המוגזמות, אלא קושי של ממש בו נתקל פקיד השומה בעריכת השומה, נוכח העדר הספרים ואי שיתוף פעולה מצד המערער. על כך הערעור. בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים פסק נטל ההוכחה סעיף 155 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], תשכ"א-1961 (להלן – הפקודה), עוסק בשני נטלים: האחד, "נטל הראייה", המונח על המערער, והשני, "נטל ההצדקה", המונח על פקיד השומה, וזאת במקרה שבו פנקסיו של המערער נמצאו קבילים, כמפורט בסעיף. לפי הפרשנות בפסיקה, הדרישה לקבילות פנקסים שבסעיף 155 לפקודה אינה מסתפקת בקבילות פורמלית, שגבולותיה מותווים על ידי ההגדרה שבפקודה, כי אם בקבילות מהותית, הכוללת את הדרישה כי בפני פקיד השומה עמדה האפשרות לנקוט עמדה כלפי הספרים. כאשר הנישום נמנע מלהציג את ספריו בפני פקיד השומה באופן חוזר ונשנה ומסרב לשתף עמו פעולה, הרי שאין לומר כי ספריו קבילים. לפיכך, נדחית טענת המערער כי שגה בית המשפט המחוזי בהטילו את נטל הבאת הראיות עליו. זאת ועוד, המערער כלל לא העלה, במהלך הדיון בבית המשפט המחוזי, את השגותיו על סדר הבאת הראיות. בנוסף, גם אם היה מוטל "נטל ההצדקה" על פקיד השומה, הרי שהוא עמד בו. התערבות בית המשפט בממצאי השומה העובדתיים לערכאת הערעור בתובענות מס נתונות סמכויות של פיקוח וביקורת. בפני בית המשפט המחוזי לא עמדה מניעה עקרונית מלהתערב בשומה שנקבעה למערער, אם כי כלל יסוד הוא שבית המשפט לא ישים שיקול דעתו תחת שיקול דעתו של פקיד השומה. כאשר בית המשפט נוכח כי השומה בעיקרה נשענת על תשתית אמינה, אך מצויים נתונים ספציפיים, מאזנים ומתקנים בגזרה מוגדרת ובעלת משמעות, מוסמך הוא עקרונית על פי סמכותו בסעיף 156 לפקודה, בין היתר, להפחית את השומה או לפסוק בערעור באופן אחר מאשר ביטול השומה או אישורה. המערער מלין כנגד "השרירות" בהחלטת בית המשפט המחוזי, הגם שהלה הפחית מהשומה המקורית סכום ניכר. אם יש ממש בטרוניה זו, ספק אם היא פועלת לטובתו של המערער. קביעותיו המקוריות של פקיד השומה היו קביעות שבאומדן, וזאת בשל אי גילוי ספרים נאות מטעם המערער, סירובו לשתף פעולה עם רשויות המס וניסיונותיו, החוטאים לעתים בחוסר תום לב, להצדיק כמה מן הפעולות הכספיות שביצע לפני מעברו לשיטת הדיווח על בסיס מצטבר בשנת 1996. בית המשפט המחוזי התערב בקביעתו של פקיד השומה בכל הנוגע לסכומים אותם רשם המערער בספריו כמקדמות מלקוחותיו, והפחית משמעותית את הסכום שנקבע בשומה המקורית. הטעם העומד מאחורי אי קבלת הצהרתו של המערער בעניין זה הוסבר על ידי בית המשפט המחוזי בפירוט בפסק הדין. ההסבר משכנע. בית המשפט המחוזי היטיב עם המערער. בית המשפט המחוזי היטיב עם המערער גם משסירב להתיר לפקיד השומה לתקן טעות אריתמטית שנפלה בשומתו לטובת המערער. משהשכיל המערער להציג בפני בית המשפט המחוזי אישורים המעידים מהימנה על רווחיו, צדק בית המשפט כשהתערב בעניינים מסוימים בשומה המקורית, ותיקנה לטובת המערער. המערער אמנם משיג על כך שגם שיעור הרווח שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי היה גבוה מהצהרתו המקורית בפני פקיד השומה, אולם קביעת שיעורו של הרווח הגולמי התבססה על מסקנותיו של בית המשפט המחוזי מן הממצאים האמפיריים שהועמדו בפניו, ואין במקרה זה עילה לסטות מן הכלל הרגיל, לפיו ערכאת ערעור אינה נוהגת להתערב במסקנות כגון אלה. גם בטענותיו של המערער לגבי הימנעות מהתחשבות במרכיב המע"מ שבהכנסות, כמו גם הצעתו, שלא נתקבלה, לערוך השוואת הון, אין כדי להועיל לו. ואפילו היה בהן ממש, הרי שלא היה בהן כדי לשנות מן העובדה שהשומה שנקבעה למערער בבית המשפט המחוזי מיטיבה עמו בסופו של יום. הערעור נדחה. המערער יישא בהוצאות המשיב בסך 20,000 ש"ח. ניתן ביום 13.9.2005 בפני: כבוד השופטת ד' ביניש, כבוד השופט א' ריבלין, כבוד השופטת א' חיות. ב"כ המערער: עו"ד חוסאם סבית; ב"כ המשיב: עו"ד גיא מיכלין.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
מדד המחירים ביולי עלה בהתאם לתחזיות הכלכלנים; מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, ירידה חדה בדירות חדשות; מה קרה בשכר הדירה ונתונים נוספים?
מדד המחירים עלה ב-0.4% בדומה לקונסנזוס התחזיות. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.1%.
מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, מדד מחירי הדירות החדשות איבד 1.5% - זה משמעותי מאוד!
הנתון שפרסמה היום הלמ"ס מבטא המשך ירידה במחירי הדירות, זה החודש הרביעי ברציפות כשמדי חודש הירידה מתגברת. העדכון של הלמ"ס מתייחס לחודשים מאי-יוני (ממוצע של סוף מאי), כלומר לפני חודשיים וחצי. מאז המחירים המשיכו לרדת. בבדיקות בשטח של ביזפורטל עולה כי מחירי הדירות ירדו ב-5%, יש גם מקומות שהירידה חריפה יותר.
בלמ"ס מעדכנים כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני השנה, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני בשנה שעברה נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-2.5%. על פי הלמ"ס מתחילת השנה החלה התמתנות בעליות המחירים כשבארבע התצפיות האחרונות יש ירידות מחירים.
מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (8.2%), חיפה (5.5%), דרום (2.7%), ירושלים (1.7%), מרכז (1.3%) ותל-אביב (1.1%).
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- וול סטריט חוגגת את המדד, אבל מדוע המכסים (עדיין) לא משפיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הלמ"ס מחירי דירות חדשות ירדו ב--1.5% בחודש אחד. שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-30.2% בתקופה הקודמת (אפריל – מאי 2025) ל-29.5% בתקופה הנוכחית. מבדיקה שערכנו עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.7%.