מיד ליד של תשובה: שותפות "תמר" ימכרו לדלק ישראל גז ב-105 מיליון דולר
מעביר מיד ליד: דירקטוריון חברת דלק ישראל שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה אישר את ההתקשרות עם השותפות המחזיקות במאגר "תמר", ובהן גם דלק קידוחים יהש ואבנר יהש (מחזיקות יחד כ-31% מהמאגר) ושגם הן בשליטת תשובה. מדובר בהתקשרות בהסכם לרכישת גז טבעי ב-7 השנים הקרובות בהיקף של כ-105 מיליון דולר שיחל במהלך שנת 2014, לקראת כניסת השימוש בגז טבעי לתעשייה ולתחבורה.
בשל ההחזקה של תשובה בשני הצדדים להסכם, הוא יצטרך לקבל את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים ותנאי זה מהווה תנאי מתלה לכניסתו לתוקף של הסכם האספקה, בנוסף על התנאי שהחברה תתקשר בהסכם להובלת הגז הטבעי עם חברת נתיבי גז לישראל.
ההתקשרות בהסכם הינה במסגרת היערכות החברה לשיווק גז טבעי לתעשייה ולתחבורה בישראל, הן באמצעות מערכות החלוקה הפתוחות והן באמצעות מתקן הדחיסה CNG, אשר נמצא בשלבי רישוי והקמה במתקן פי גלילות באשדוד. דלק ישראל מהווה ספק מוביל של גז טבעי לתעשייה הן באמצעות רשתות החלוקה והן באמצעות הספקת CNG למפעלי תעשייה שונים ברחבי הארץ אליהם צינור הגז לא הגיע עדיין או שלא יגיע כלל.
הגז הטבעי הוא מוצר זול, המאפשר חיסכון של עד 50% בהוצאות התדלוק ובהשוואה לדלקים האחרים מזהם פחות את הסביבה. בישראל צפוי השימוש בגז טבעי לתחבורה להתחיל בשנה הקרובה, ודלק ישראל, תחת המותג דלק גז, פועלת להקמת מערך מקצועי שיאפשר הסבה אחראית של כלי רכב לשימוש ב cng.
- טורקיה מתקרבת להסכם חיפושי גז בלוב: מהלך אסטרטגי שיכול לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון
- איראן צפויה לחדש את אספקת הגז לעיראק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבי בן אסאייג, מנכ ל דלק ישראל, אמר כי לצעד הזה יש משמעות גדולה עבור דלק גז ועבור המשק הישראלי: אנחנו מאמינים כי כמו במדינות רבות בעולם, גם בישראל יעברו להשתמש בגז טבעי בתעשייה ובתחבורה, בעיקר בזכות מחירו הזול לעומת הדלק וזיהום האוויר הנמוך. אנחנו מחויבים להביא את בשורת הגז הטבעי לכל מפעל ואזור בישראל ולאפשר למפעלי התעשייה הזדמנות להצליח אל מול התחרות הבינלאומית. ממשלת ישראל החליטה על הפחתת התלות בנפט, שוק התחבורה מוכן לכניסת הגז ודלק גז תוביל את מהפכת הגז לתחבורה בישראל. ההסכם לרכישת גז ממאגר תמר הוא אבן דרך חשובה ביכולת של דלק גז לספק ללקוחותיה גז טבעי באופן רציף ואמין .
- 2.אזרח 04/12/2013 12:39הגב לתגובה זויש לך עכשיו הזדמנות לחזרה בתשובה אחרת - מי יתן וכל הגזילה בדלק נדלן של הבעלים ומשפחתו מנהליו ועורכי דינו ילך לתרופות ולרופאים שלהם ובני משפחותיהם עד דור עשירי
- 1.את העונש שלך תקבל כבר מה' ומאדם כאחד... (ל"ת)ירושלמי 04/12/2013 11:31הגב לתגובה זו
- 1 צודק בעליל (ל"ת)המהדי האימם ה 12 04/12/2013 12:05הגב לתגובה זו
- המהדי 04/12/2013 11:58הגב לתגובה זוערן מיטל עבריין כנל יצחק שרון תשובה
- די כבר עם השפה הבהמית הזו! (ל"ת)עודד 04/12/2013 11:39הגב לתגובה זו

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.