טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

עד 40 אש"ח התייקרות במשפחתיות פופולריות - למישהו זה נשמע סביר?

מאמצע 2019 ועד היום התייקרו המשפחתיות הפופולריות בשוק - טויוטה קורולה ויוונדאי איוניק / אלנטרה ב-34,000 ש"ח ו-40,000 ש"ח בהתאמה. לא כל ההתייקרות מקורה ביבואנים, אבל חלקה בוודאי שכן. 

יואב פולס | (6)

כלי הרכב בישראל התייקרו מאוד. זו אינה תחושה סובייקטיבית, אלא מציאות בה יונדאי אלנטרה היברידית עולה 176.0 אש"ח, וטויוטה קורולה היברידית עולה 167.0 אש"ח, שתיהן לדגמי הכניסה המיועדים לליסינג. מחיר הקורולה עוד צפוי להתייקר בעקבות יבוא קורולות ממפעלי טויוטה ביפן, חלף ייבוא הקורולות מטורקיה, דבר שישפיע על עלויות ההובלה, ומכאן פתח להתייקרות נוספת.

מדי שנה בשנים האחרונות שני הדגמים מוכרים כל אחד אלפי יחידות, ובמצטבר מדובר בעשרות אלפי כלי רכב, שכל אחד מהם התייקר בעשרות אלפי שקלים במרוצת חמש השנים האחרונות.

לפני כחודש ניתחתי את מדיניות התמחור של סקודה שלא רק שלא העלתה מחירים אלא אף הוזילה אותם "התייקרות כלי הרכב אינה 'כח עליון' – אפשר גם הוזלות", בניגוד למגמה, וכהוכחה שהתייקרות כלי הרכב אינה מחוייבת המציאות. 

כדי להבין את המציאות, ניגשתי לאסוף נתונים על מחיר טויוטה קורולה היברידית SUN, ויונדאי איוניק היברידית, ולאחריה היונדאי אלנטרה היברידית, לאורך תקופה, ולראות מה קרה למחירי כלי הרכב.

המחירים המוצגים הם המחירים בהם נרשמו כלי הרכב במשרד התחבורה במועד עליית הרכב לכביש.

טויוטה קורולה

ביולי 2019 מחירה של הקורולה SUN עמד על 132,900 ₪. היום, בספטמבר 2024 מחירה של הקורולה SUN עומד על 166,900 ₪, התייקרות של 34,000 ₪ המהווים כ 26%.

אם נצמיד את מחיר הקורולה למדד המחירים לצרכן, אזי ממחיר של 132,900 ₪ מחירה היום היה צריך להיות 151,018 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת כאן על כמעט 16,000 ₪. עם זאת אין ביפן או בטורקיה את מדד המחירים לצרכן בישראל, לכן אני מסתכל על התייקרות של 34,000 ₪.

אם תבקשו להסביר את ההתייקרות בגלל שער הדולר, אזי מיולי 2019 ועד היום, שער הדולר עלה במעט יותר מ 10%.

יונדאי איוניק היברידית / אלנטרה היברידית 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

באוגוסט 2019 עמד מחירה של האיוניק ההיברידית על 135,900 ₪. כיום מחירה של האלנטרה ההיברידית עומד על 175,990 ש"ח, התייקרות של 40,000 ₪ שהם כ 29.5%.

נעשה את אותה הצמדה למדד מאוגוסט 2019 לספטמבר 2024, ונראה שעם הצמדה למדד מחירה של היונדאי המשפחתית ההיברידית צריך היה להיות 155,343 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת על למעלה מ 20,500 ₪.

ניתן לראות מהנתונים המצורפים מהלכים של קפיצת מדרגה במחיר. בקורולה מדובר בהתייקרות זוחלת עד סוף 2022, ואז קפיצת מחיר של 13,000 ₪ בין נובמבר 22 ליוני 23. קפיצת מחיר נוספת של 7000 ₪ נרשמה בתחילת 2024 מ 157990 ₪ ל 164,990 ₪.

גם ביונדאי ניתן לראות קפיצות מחיר מעבר להתייקרות הזוחלת. בין ינואר 22 לפברואר 23 קפץ המחיר ב 12,000 ₪, בין סוף 23 לתחילת 24 נרשמה קפיצת מחיר נוספת של 9000 ₪, ובין ינואר 24 לספטמבר 24 שוב קפיצת מחיר חריגה של 9000 ₪.

התייקרות חריגה

מה שאנחנו רואים כאן זו התייקרות חריגה, מעבר לסביר. על אף האמור, אני לא ממהר להפנות אצבע מאשימה רק ליבואני הרכב. גם היצרניות מנצלות כל משבר על מנת לשפר עמדות, כלומר רווחיות. כלי הרכב עצמם מתוחכמים יותר, מתקדמים יותר, עם איכות יצור גבוהה יותר, וזה עולה כסף. כמה כסף קשה לומר. תוסיפו לזה את משבר ההובלה הימית שהיבואנים מתמודדים איתו היום, שהוא אמיתי ומייקר את כלי הרכב, ואתם מקבלים התייקרות לא מבוטלת.

יש לזכור כי גם למדינה חלק גדול בהתייקרות כלי הרכב, בדוגמה של הטויוטה והיונדאי – מדובר בכלי רכב היברידיים שבשנת 2019 המס עליהן עמד על 30%, הועלה ל 45% בשנת 2020, ובשנת 2022 לא ניתנה עוד הטבה, והמס מאז עומד על 83%, כך שיש להבין כי חלק גדול מההתייקרות מקורו ברצון של המדינה לגבות מיסים, והכסף לא נשאר בכיסי היבואנים או היצרנים.

עם זאת, האם התייקרות של 34,000 ₪ בקורולה ו 40,000 ₪ באיוניק/אלנטרה בחמש שנים היא סבירה, לעניות דעתי לא. יש כאן לדעתי ניצול הזדמנות לשפר עמדות ורווחיות על כלי הרכב, כאשר כולם 'חוגגים' על חשבון הצרכן - היצרנים, המדינה והיבואנים.  היבואנים יודעים כי חלק גדול מכלי הרכב הללו מופנים לציי רכב, שלהם רגישות קטנה יותר למחיר, בוודאי כשהיא מחולקת ב 36 חודשים של עסקת ליסינג.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גר בחלם 24/09/2024 22:48
    הגב לתגובה זו
    שהפראיאר ימשיך לשלם. לא קונה רכב חדש עוד 10 שנים.
  • 4.
    היווני 24/09/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יכנסו לכלא יבואנים שמתאמים מחירים בינהם, המצב רק יחמיר
  • 3.
    אבי 24/09/2024 11:53
    הגב לתגובה זו
    ולכן אין שום סכנה שיאלצו אותם להוריד מחיר באמצעות פתיחת הייבוא המקביל בצורה פשוטה למשל.
  • 2.
    כלכלן 24/09/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    בתקופה כזאת ?
  • 1.
    איש פשוט 24/09/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    לי זה נשמע מאוד סביר. אם יש מי שמוכן לשלם (ואפילו לוקח הלוואה לשם כך) מדוע שהמוכר לא יעלה את המחיר ?? שוק חופשי ועסקה חוקית בין סוחר חכם וצרכן הרבה פחות חכם. סקודה (שהוצג בכתבה קודמת) הוא רכב מצויין שמוכיח אמינות ודורש מעט טיפולים לאורך זמן - אפשר לקנות בלב שקט.
  • בני ברק 24/09/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    כשכל המוכרים שכל אחד הוא כמעטמונופול במותג מתאמים מחירים אז זה לא שוק חופשי
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?