טויוטה קורולה היברידית
צילום: יואב פולס

עד 40 אש"ח התייקרות במשפחתיות פופולריות - למישהו זה נשמע סביר?

מאמצע 2019 ועד היום התייקרו המשפחתיות הפופולריות בשוק - טויוטה קורולה ויוונדאי איוניק / אלנטרה ב-34,000 ש"ח ו-40,000 ש"ח בהתאמה. לא כל ההתייקרות מקורה ביבואנים, אבל חלקה בוודאי שכן. 

יואב פולס | (6)

כלי הרכב בישראל התייקרו מאוד. זו אינה תחושה סובייקטיבית, אלא מציאות בה יונדאי אלנטרה היברידית עולה 176.0 אש"ח, וטויוטה קורולה היברידית עולה 167.0 אש"ח, שתיהן לדגמי הכניסה המיועדים לליסינג. מחיר הקורולה עוד צפוי להתייקר בעקבות יבוא קורולות ממפעלי טויוטה ביפן, חלף ייבוא הקורולות מטורקיה, דבר שישפיע על עלויות ההובלה, ומכאן פתח להתייקרות נוספת.

מדי שנה בשנים האחרונות שני הדגמים מוכרים כל אחד אלפי יחידות, ובמצטבר מדובר בעשרות אלפי כלי רכב, שכל אחד מהם התייקר בעשרות אלפי שקלים במרוצת חמש השנים האחרונות.

לפני כחודש ניתחתי את מדיניות התמחור של סקודה שלא רק שלא העלתה מחירים אלא אף הוזילה אותם "התייקרות כלי הרכב אינה 'כח עליון' – אפשר גם הוזלות", בניגוד למגמה, וכהוכחה שהתייקרות כלי הרכב אינה מחוייבת המציאות. 

כדי להבין את המציאות, ניגשתי לאסוף נתונים על מחיר טויוטה קורולה היברידית SUN, ויונדאי איוניק היברידית, ולאחריה היונדאי אלנטרה היברידית, לאורך תקופה, ולראות מה קרה למחירי כלי הרכב.

המחירים המוצגים הם המחירים בהם נרשמו כלי הרכב במשרד התחבורה במועד עליית הרכב לכביש.

טויוטה קורולה

ביולי 2019 מחירה של הקורולה SUN עמד על 132,900 ₪. היום, בספטמבר 2024 מחירה של הקורולה SUN עומד על 166,900 ₪, התייקרות של 34,000 ₪ המהווים כ 26%.

אם נצמיד את מחיר הקורולה למדד המחירים לצרכן, אזי ממחיר של 132,900 ₪ מחירה היום היה צריך להיות 151,018 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת כאן על כמעט 16,000 ₪. עם זאת אין ביפן או בטורקיה את מדד המחירים לצרכן בישראל, לכן אני מסתכל על התייקרות של 34,000 ₪.

אם תבקשו להסביר את ההתייקרות בגלל שער הדולר, אזי מיולי 2019 ועד היום, שער הדולר עלה במעט יותר מ 10%.

יונדאי איוניק היברידית / אלנטרה היברידית 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

באוגוסט 2019 עמד מחירה של האיוניק ההיברידית על 135,900 ₪. כיום מחירה של האלנטרה ההיברידית עומד על 175,990 ש"ח, התייקרות של 40,000 ₪ שהם כ 29.5%.

נעשה את אותה הצמדה למדד מאוגוסט 2019 לספטמבר 2024, ונראה שעם הצמדה למדד מחירה של היונדאי המשפחתית ההיברידית צריך היה להיות 155,343 ₪. תוספת המחיר העודפת עומדת על למעלה מ 20,500 ₪.

ניתן לראות מהנתונים המצורפים מהלכים של קפיצת מדרגה במחיר. בקורולה מדובר בהתייקרות זוחלת עד סוף 2022, ואז קפיצת מחיר של 13,000 ₪ בין נובמבר 22 ליוני 23. קפיצת מחיר נוספת של 7000 ₪ נרשמה בתחילת 2024 מ 157990 ₪ ל 164,990 ₪.

גם ביונדאי ניתן לראות קפיצות מחיר מעבר להתייקרות הזוחלת. בין ינואר 22 לפברואר 23 קפץ המחיר ב 12,000 ₪, בין סוף 23 לתחילת 24 נרשמה קפיצת מחיר נוספת של 9000 ₪, ובין ינואר 24 לספטמבר 24 שוב קפיצת מחיר חריגה של 9000 ₪.

התייקרות חריגה

מה שאנחנו רואים כאן זו התייקרות חריגה, מעבר לסביר. על אף האמור, אני לא ממהר להפנות אצבע מאשימה רק ליבואני הרכב. גם היצרניות מנצלות כל משבר על מנת לשפר עמדות, כלומר רווחיות. כלי הרכב עצמם מתוחכמים יותר, מתקדמים יותר, עם איכות יצור גבוהה יותר, וזה עולה כסף. כמה כסף קשה לומר. תוסיפו לזה את משבר ההובלה הימית שהיבואנים מתמודדים איתו היום, שהוא אמיתי ומייקר את כלי הרכב, ואתם מקבלים התייקרות לא מבוטלת.

יש לזכור כי גם למדינה חלק גדול בהתייקרות כלי הרכב, בדוגמה של הטויוטה והיונדאי – מדובר בכלי רכב היברידיים שבשנת 2019 המס עליהן עמד על 30%, הועלה ל 45% בשנת 2020, ובשנת 2022 לא ניתנה עוד הטבה, והמס מאז עומד על 83%, כך שיש להבין כי חלק גדול מההתייקרות מקורו ברצון של המדינה לגבות מיסים, והכסף לא נשאר בכיסי היבואנים או היצרנים.

עם זאת, האם התייקרות של 34,000 ₪ בקורולה ו 40,000 ₪ באיוניק/אלנטרה בחמש שנים היא סבירה, לעניות דעתי לא. יש כאן לדעתי ניצול הזדמנות לשפר עמדות ורווחיות על כלי הרכב, כאשר כולם 'חוגגים' על חשבון הצרכן - היצרנים, המדינה והיבואנים.  היבואנים יודעים כי חלק גדול מכלי הרכב הללו מופנים לציי רכב, שלהם רגישות קטנה יותר למחיר, בוודאי כשהיא מחולקת ב 36 חודשים של עסקת ליסינג.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גר בחלם 24/09/2024 22:48
    הגב לתגובה זו
    שהפראיאר ימשיך לשלם. לא קונה רכב חדש עוד 10 שנים.
  • 4.
    היווני 24/09/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יכנסו לכלא יבואנים שמתאמים מחירים בינהם, המצב רק יחמיר
  • 3.
    אבי 24/09/2024 11:53
    הגב לתגובה זו
    ולכן אין שום סכנה שיאלצו אותם להוריד מחיר באמצעות פתיחת הייבוא המקביל בצורה פשוטה למשל.
  • 2.
    כלכלן 24/09/2024 11:04
    הגב לתגובה זו
    בתקופה כזאת ?
  • 1.
    איש פשוט 24/09/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    לי זה נשמע מאוד סביר. אם יש מי שמוכן לשלם (ואפילו לוקח הלוואה לשם כך) מדוע שהמוכר לא יעלה את המחיר ?? שוק חופשי ועסקה חוקית בין סוחר חכם וצרכן הרבה פחות חכם. סקודה (שהוצג בכתבה קודמת) הוא רכב מצויין שמוכיח אמינות ודורש מעט טיפולים לאורך זמן - אפשר לקנות בלב שקט.
  • בני ברק 24/09/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    כשכל המוכרים שכל אחד הוא כמעטמונופול במותג מתאמים מחירים אז זה לא שוק חופשי
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.