רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

כיצד משמש הגידול במחירי הדלק בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה כזרז למעבר לרכב חשמלי

אובר כבר הודיעה כי תגבה סכום גבוה יותר - שיועבר לנהגים עצמם - עבור השימוש בשירותיה. בעת ובעונה אחת נרשם גידול חסר תקדים בשיעורי החיפוש אחר רכבים חשמליים באתר Cars.com עבור רכבי EV. כיצד והאם משמש המשבר כזרז למהפכה?
תומר אמן | (5)

הפלישה הרוסית לאוקראינה האמירה את מחירי הנפט בכמעט 20%, כאשר במהלך השבוע הקודם הגיע הגידול לשיעור של 33%. אז, חצה מחיר הנפט את רף ה-130 דולר לחבית. הזינוק במחירי הנפט צפוי להשפיע על מספר רב של סקטורים בשוק, כאשר אלו הצפויים להיפגע ביותר הם מחירי הדלק לרכב הפרטי, סקטור השינוע הימי, האנרגיה (הקונבנציונאלית והמתחדשת) ומחירי הדלק הסילוני (דל"ס) בעולם התעופה. 

מחירי הדלק עצמם כבר החלו לעלות, זאת לצד עליה במחירי סחורות רבות כמו הפדליום והחיטה. על מנת להתמודד עם תופעה זו, קבעה חברת הנסיעות השיתופיות  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) כי תגבה מס נוסף כחלק מתעריפי הנסיעות ושינוע החבילות שלה בארצות הברית וקנדה. כך, המשתמשים בשירותי הנסיעות של אובר יאלצו כעת לשלם סכום בהיקף של בין 0.45 ל-0.55 עבור כל נסיעה, וסכום של בין 0.35 ל-0.45 דולר עבור שירותי שינוע המזון שלה, כך מסרה החברה. 

בהודעה שפרסמה החברה, היא ציינה כי העלאת המחירים הינה זמנית ותעמוד לפחות עבור החודשיים הקרובים, וכי השיפוי יגיע אל נהגי אובר עצמם, כאשר הם אלו שיפגעו כתוצאה מהצורך לתדלק מחדש את הרכבים שלהם בכל פעם בה הם יוצאים לנסיעה. מס התשלום אותו ישלמו הנוסעים ישתנה כתלות באורך הנסיעה ובמחיר הדלק בכל מדינה. מנגד, מסרה אובר כי תשלום זה לא יחול בעיר ניו יורק, שם העלו את שכר הנהגים בקרוב ל-5.3% החל מתחילת חודש מרץ וזאת על מנת לחפות על הגידול במחירי הדלקים. 

בתגובה להודעה, נהגים רבים של החברה מסרו כי הגידול במחירי הדלקים פגע בהם, וכי עבור חלקם גידול זה הוריד את השכר האפקטיבי לפחות משכר המינימום. מנגד, חברת אובר מסרה כי מחירי הדלק מהווים פחות מ-10% משכר הנטו אותו מרוויח הנהג עבור הנסיעה, נתון שלא השתנה כבר כמה שנים. 

מרבית ישאלו עצמם, כיצד יתכן שמחירי הדלק בארה"ב כה מושפעים מעליית מחירי הנפט בעולם, זאת כאשר המדינה כמעט ואינה חשופה לנפט רוסי? 

בפועל, מרבית הנפט אותו מייצאת רוסיה מגיע בסופו של דבר לאירופה ולאסיה. מנגד, מכיוון שמדובר בשוק גלובאלי ולאו דווקא שוק לוקאלי שמתייחס רק לכלכלת ארצות הברית, מדובר בשוק בו כלל ההשפעות ברחבי העולם מחוברות אחת לשניה, דבר שנוגע גם למחירי הנפט, כך שדבר מסויים שמתרחש במקום אחד בעולם יכול בקלות להשפיע על אירוע אחר שמתרחש בצד השני של העולם, מעין אפקט פרפר שכזה. 

רוסיה היא אחת מיצאניות הנפט הגדולות בעולם. בחודש דצמבר לדוגמא, ייצאה המדינה קרוב ל-8 מיליון חביות של נפט לשוק הגלובאלי, ביניהם כ-5 מיליון חביות של נפט גולמי שמשמש להכנה של מוצרים רבים כמו פלסטיק. 

מתוך כך, אין ספק שמעט מאוד מהנפט הרוסי מגיע בסופו של דבר לארצות הברית, כאשר רק 90 אלף מתוך אותם 5 מיליון חביות נפט מצאו דרכם לארצות הברית, כך על פי נתוני הממשלה האמריקאית. רק לשם השוואה, בכל שנת 2021 קרוב ל-60% מייצוא הנפט הרוסי מצא דרכו לאירופה, ו-20% נוספים מצאו עצמם לסין, זאת בלי לשקלל את כלל אסיה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מנגד, בשורה התחתונה חשוב לזכור שנפט נרכש ונשלח בכל קצוות העולם דרך כל שווקי הסחורות. בעקבות עובדה זו, כלל לא משנה מי רוכש או מוכר את הנפט, היעדר האספקה גם לצד ביקוש שנשאר זהה פחות או יותר יוביל לגידול במחירים, גם אם ארה"ב איננה באמת רוכשת את הנפט הרוסי. 

ובחזרה לאובר, בעקבות הגידול במחירים הפצירה החברה בנהגים לעבור לשימוש שברכבים חשמליים, שם הם אינם נדרשים לתדלק, ובכך יכולים לגרוף על פי נתוני החברה קרוב ל-4,000 דולר נוספים בכל שנה. 

אובר כמובן אינה הראשונה שעלתה על השיטה הזו, כאשר על פי נתוני אתר Cars.com האמריקאי(הדומה במודל שלו למגזין אוטו הישראלי ומאפשר קריאה, השוואה ורכישה של רכבים רבים), מאז ה-24 בפברואר ועד ה-8 במרץ עלו שיעורי החיפוש אחר רכבים חשמליים (EV) בכ-112%. 

גורמים רבים מעריכים כי שיעור החיפוש אחר רכבי ה-EV עלה בכ-83% מאז שהחל המשבר, בעוד שגידול של קרוב ל-130% נרשם בחיפוש אחר רכבים חשמליים משומשים, וזאת בעקבות העובדה שמדובר בשוק צעיר יחסית ולא כל כך פשוט למצוא רכבים חדשים כאלו בשוק של היום. 

כמובן שהגידול במחירי הנפט אינו הגורם היחידי לשיעור ההתעניינות הגובר ברכבים חשמליים, אם כי אין ספק שמדובר בזרז נוסף ומשמעותי יחסית בשינוי התודעה של הציבור, כאשר במשך שנים נמנע רובו מלעבור לרכבים חשמליים כתוצאה ממספר רב של גורמים. 

"מאז שהחלה ההתאוששות ממגפת הקורונה, ליצרני רכב רבים הזמנות רכב רבות כאשר מתקשים גופים אלו לעמוד בביקושים, זאת מבלי קשר לאם מדובר ברכב חשמלי או בעל מנוע בערה פנימית (ICE)", מציינים גורמים מ-Cars.com, שמוסיפים כי "חוסר יכולת יצרני הרכב שלעמוד בביקושים אלו נבע גם בעקבות גורמים נוספים בשוק, כמו הפגיעה בשרשראות אספקת השבבים והגידול במחירי הסחורות הרלוונטיות, כמו לדוגמא פלדיום". 

האתר מציין כיצד גורמים אלו הובילו לגידול במחירי הרכבים בכל ההיבטים, ובכך הפך הרכב החשמלי לסוג רכב נוסף עליו מסתכלים הצרכנים, בייחוד כאשר מחיר הדלק אותם הם משלמים מהווה חלק בלתי מבוטל בהוצאות החודשיות של רובם, בייחוד כאשר מתחילים להתחשב בגידול במחירי הסחורות והאינפלציה בארה"ב, שהגיעה לאחרונה לשיא של 7.9%. 

מנגד, המעבר לרכבים חשמליים אינו פשוט עבור מרבית הצרכנים, ובטח ובטח עבור השוק עצמו. מעבר לעובדה כי מחיר הבסיס של הרכב החשמלי נוטה לא פעם להיות גבוה יותר מזה של מקבילו ה-ICE, גם מחירי הביטוח והתיקון שלהם עוקף את זה של הרכבים הסטנדרטיים פי כמה. 

חברות ביטוחי הרכב מרכיבות את פרמיית הסיכון עבור הלקוחות שלהם בהתבסס על היסטוריה ארוכת טווח של נזקים, וכנגזרת של כך - של כמה עלה לתקן את אותם נזקים. עבור הרכבים החשמליים מדובר בהיסטוריה קצרה יחסית לזו של רכבי ה-ICE. 

הרכבים החשמליים לא פעם נבנים בצורה פשוטה יותר ממקביליהן, ועם מספר פחות יותר של מרכיבים, אך המשאבים שנדרשים על מנת לתקן אותם טרם עומדים בסטנדרטים של אלו ברכבי ה-ICE, ואין ספק כי הפגיעה בשרשראות אספקת השבבים אינם מסייעים בשלב זה להורדת מחירי התיקון. 

חברות רכבים חשמליים רבות כמו  TESLA INC (סימול: TSLA) - סקטור רחב בו מחירי המניות טרם הגיבו לפלישה הרוסית באוקראינה - כבר הודיעו כי יאמצו מודל ביטוחי חדש במסגרתו הן אלו שמציעות את ביטוחי הרכב במקום חברות הביטוחים הקודמות, ובכך ועל בסיס נתוני הרכב יוכלו להציע ללקוחות פרמיות ביטוח אטרקטיביות יותר לכאורה. שוק זה טרם תפס תאוצה. 

כך או כך, מספר הולך וגובר של לקוחות יתכן ויסכימו לשלם מחירים גבוהים יותר בטווח הקצר עבור רכבי EV שם המחירים גבוהים יותר מרכבי ה-ICE, וזאת בתמורה לחיסכון ארוך טווח במחירי הדלק. קיים מספר בלתי מבוטל של לקוחות שיסכימו לעבור לרכב חשמלי גם על מנת לסייע לאסטרטגיית ארצות הברית החדשה, במסגרתה התחייבה האחרונה להקטין את שיעורי פליטת גזי החממה של המדינה ב-50% וזאת עד שנת 2030. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חשב חח"י 24/03/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
    כשמחיר האנרגיה עולה, גם מחיר החשמל עולה. בעל רכב שנוסע על חשמל לא יתחמק מעליית המחירים.
  • 2.
    טסלה אוטונומית תציל את העולם (ל"ת)
    משקיע טסלה 14/03/2022 08:13
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 14/03/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    מכוניות פרטיות גם אם הן חשמליות לא תצלנה את הפקקים . הן תשפרנה את מצב זיהום האוויר הנוסחה היא 50 מכוניות חשמליות = אוטובוס אחד חשמלי והפקקים יעלמו .
  • 1.
    שאול 13/03/2022 19:16
    הגב לתגובה זו
    בלי פקקים תחבורה ציבורית תזרום . תהיה מוטיבציה להגדיל את ציי האוטובוסים ולפזר בכל רחבי הערים . מחירי הנסיעה יהיו מאד זולים ובא לציון גואל . עידן הרכב הפרטי נגמר .. השינוי נובע מהקטסטרופה בכבישים .
  • ומה יפנה את המטורללים כמוך מהטוקבקים? (ל"ת)
    עורך ביזפורטל 24/03/2022 09:56
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.