רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר

עסקת רכישת רכב '0 ק"מ' היא עסקה בה מוצע רכב עם הנחה גדולה ומפתה. מדובר לרוב ברכב שעברה למעלה משנה מיום ייצורו ועל פי החוק היבואן מחויב לרשום אותו עם בעלים כלשהו. חברה או אדם פרטי.  

אתם הלקוחות צריכים לבחון את העסקה בעיניים ביקורתיות. העסקה דומה יותר לעסקת רכב משומש 'יד שניה' מאשר רכישת רכב חדש אצל היבואן. 

הכנו עבורכם את 'מדריך ביזפורטל לעסקת ס ק"מ' כדי שהעסקה שלכם תהיה הכי טובה עבורכם.

יואב פולס |

ענף הרכב רותח. כמה רותח? רותח כך שמתחילת השנה עד סוף נובמבר יירשמו בארץ בין 285,000 ל 290,000 כלי רכב חדשים. נכון למועד כתיבת שורות אלו, כשיש עוד שלושה ימים לסוף נובמבר, השוק עומד על 284,000 כלי רכב, וקצב הרישום היומי עומד על מעל ל 1000 כלי רכב ביום (!!!).

בתוך כלי הרכב שנרשמו נמצאים גם כמה עשרות אלפי כלי רכב שעברו 'גיול', ומשווקים בעסקאות '0 ק"מ'. נזכיר כי 'גיול' רכב הוא שם לרכב שעברה שנה מיום ייצורו והחוק בארץ מחייב כי בתום שנה מיום הייצור הרכב חייב להירשם על שם אדם או חברה, ולא ניתן להחזיק אותו ללא רישומו המסודר.

היבואנים נאלצים לרשום את כלי הרכב או על הח.פ. של היבואן, או חברת הליסינג שלו, או למכור את הרכב לחברות ליסינג אחרות. לכם כלקוחות זה לא ממש משנה, והרכב יוצע לכם בעסקת '0 ק"מ' במחיר זול יותר מאשר היה כאשר נמכר כחדש באולם התצוגה של היבואן.

לכאורה מדובר בעסקה מושלמת, גם מקבלים רכב חדש לחלוטין, שכן אף אחד לא נסע בו, וגם נהנים ממחיר מוזל, כאשר הרכב עדיין חדש.

עם זאת, לאור מספר מקרים שהגיעו למערכת ביזפורטל, הבנו שהעסקאות האלה מחייבות יותר הבנה והתייחסות, ולשם כך פנינו לסיגל עוז, מנכ"ל 'גלגלים' (פלטפורמת מסחר בתחום טיפולי רכב וחלפים) שלאחרונה השיקה פעילות גם בתחום עסקאות רכב, והכנו עבורכם את 'המדריך לרכישת רכב בעסקת 0 ק"מ'. "ראשית" מציינת סיגל, "הלקוח חייב להבין שהוא רוכש רכב יד שניה, וצריך להפעיל את מכלול השיקולים כמו ברכישת רכב יד שניה משומש, לרבות האפשרות לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמו".

ריכזנו עבורכם את עשרת הכללים החשובים לעסקאות 0 ק"מ, על מנת שהעסקה שלכם תהיה הטובה ביותר עבורכם.

1. תאריך ייצור הרכב – חשוב לנו כצרכנים להבין כמה זמן חלף מאז הרכב יוצר. גם אם נציג המכירות מעדכן כי הרכב יור בשנת 2024, תסכימו שיש הבדל בין רכב שיוצר בינואר 2024 לבין רכב שיוצר בדצמבר 2024.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חשיבות תאריך הייצור היא גם על מנת שאתם הלקוחות תבינו כמה זמן הרכב 'עומד' ואם יש אפשרות לבחירה בין כמה מכוניות מאותו דגם שאתם רוצים בו, נכון יהיה לבחור בחלופה ה'טרייה' יותר, או לקבל הנחה נוספת עבור הסכמה לקבל את הרכב הישן יותר.

2. בדיקת הק"מ של הרכב בפועל – רכב בעסקת 0 ק"מ יהיה רכב שנסע כמה ק"מ, מהירידה מהאוניה למגרש בנמל, משם במובילית לבונדד של היבואן, משם יכול להיות שהוזז ממקומו כמה פעמים במהלך התקופה. בכל מקרה לא היינו מצפים לראות רכב בעסקת 0 ק"מ עם 300 ק"מ על השעון. אם זה המקרה, לרכב היה שימוש נוסף שלא סיפרו לכם.

3. מסמך PDI ודוח בדיקות טכניות-  הוכחה שהרכב מוכן למסירה ולא רק נראה חדש.

מסמך ( PDI (Pre-Delivery Inspection הוא דוח מפורט המאשר שכל מערכות הרכב (נוזלים, חשמל, תוכנה, ברגים, חיבורי בטיחות) נבדקו ע"י היבואן ונמצאו תקינות לפני המסירה. קבלת המסמך היא חובה כדי לוודא שאין "תקלות לידה" טכניות. זכותכם לדרוש את המסמך ולקבלו. אם המוכר מסרב למסור לכם מסמך זה, או מתחיל לגמגם או לנסות לשכנע אתכם שאין בו צורך – סרבו. התנו את המשך העסקה בקבלת המסמך.

4. בדיקה יסודית ל"פגמי אחסון והובלה"- הרכב אותו אתם מבקשים לרכוש עמד מספר חודשים ארוכים בשמש. לעיתים נוצרים פגמים קוסמטיים כתוצאה מהאחסון הממושך. שריטות קטנות, סימני ציפורים או כתמי שרף שלא יורדים. פגמים בריפוד או בפלסטיקה. חלקי גומי ואטמים- לוודא שאין סדקים או יובש באטמים חיצוניים. אל תהססו לבקש שהרכב יונע, ותבדקו שכל המערכות עובדות – מיזוג, לוח מחוונים, מולטימדיה, חלונות חשמל, מושבי חשמל, מגבי וכד'.

5. בדיקות ריקול (Recall) פתוחות- לאורך השנים היצרנים מוציאים הוראות ריקול לדגמים שונים. הגח מעדכוני תוכנה, החלפת רכיבים, בדיקה וחיזוק ברגים וכד' – ללא ביצוע ריקול כנשרש לא ניתן לחדש את רישיון הרכב, והוא יהיה חסום במאגרי משרד הרישוי. החסימה תשוחרר רק לאחר שהיבואן ידווח למשרד התחבורה כי הרכב הספציפי עבר את הריקול הנדרש. לכם חשוב לקבל רכב 'נקי' מהתעסקויות, ולכן המוכר צריך לטפל בכל קריאת שירות שנפתחה ולא נסגרה.

אתם יכולים לבדוק לבד לפי מספר הרישוי של הרכב המוצע באתר היבואן אם יש לו קריאות ריקול פתוחות שלא טופלו. 


מגוון עצום של הצעות, וזה רק החצי העליון של תוצאות חיפוש גוגל. צילום מסך יואב פולס


6. צמיגים – צמיגים הם חלק מתכלה. הנחיות היצרנים הן למלא אוויר בלחצי גבוהים כאשר הרכב עומד וממתין לרוכש. לחץ האוויר הגבוה נועד למנוע מצב בו הצמיג יקבל 'בטן' ויתעוות. בנוסף, מומלץ לאמת את מועד ייצור הצמיג. על כל צמיג יש הטבעה בארבע ספרות על דופן הצמיג. ארבע הספרות הן קוד למועד ייצור הצמיג. שתי הספרות הראשונות מייצגות את השבוע בשנה בה יור הצמיג, ושתי הספרות האחרונות מייצגות את השנה בה הוא יוצר (לדוגמא קוד 4524 מעיד על צמיג שיוצר בשבוע ה 45 של שנת 2024 או 1220 מעיד על צמיג שיוצר בשבוע ה 12 של שנת 2020) צמיגים ישנים מדי עלולים להתבלות במהירות גבוהה, ואתם תידרשו להחליפם מוקדם ממה שציפיתם. נדגיש - צמיג הוא רכיב בטיחותי שאסור להתפשר עליו.

7. אחריות – האחריות לרכב הניתנת ללקוח על ידי היצרן באמצעות היבואן מוגבלת בזמן.

אנחנו נתקלים בשני תרחישים של אחריות. הראשון הוא שתוקף האחריות מתחיל להיספר מהיום שהרכב נמסר ללקוח גם אם עמד תקופה ממושכת לפני המכירה. השני הוא אחריות שמתחילה ביום שהרכב נרשם במשרד הרישוי. המשמעות היא שאם הרכב עמד שנה במגרש כלשהו, והאחריות היא למשך שלוש שנים, בפועל אתם הלקוחות תיהנו מאחריות למשך שנתיים בלבד. הנושא אינו מוגדר 'חוקית' וייתכן שנכון יהיה שמשרד הרישוי או הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן יתנו דעתם בסוגיה.

חשוב מאוד לבדוק בחוברת האחריות של היצרן/מותג ולבקש מהיבואן תיעוד כתוב של תאריך תחילת האחריות. במידה ותוקף האחריות נפגע, כדאי לבקש הארכת אחריות.

בכל מקרה, אתם הלקוחות צריכים לקבל כתב אחריות המגדיר במדויק את האחריות שאתם מקבלים על הרכב.  

8. שווי הרכב – הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן כבר נתנה דעתה בנושא, עם זאת אתם כצרכנים צריכים להבין בדיוק מה שווי הרכב שאתם רוכשים. שימו לב, הרכב אינו רכב חדש. יש משמעות כספית לזה שהוא נרשם על שם היבואן או חברת ליסינג, גם אם לא נסעו בו בפועל. אם מציגים לכם את 'ההנחה' שאתם מקבלים מול רכישת רכב חדש זהה אצל היבואן, זוהי הטעיה ואל תפלו בה. יש משמעות כספית לזה שאתם היום בנובמבר 2025 רוכשים רכב מודל 2024 שיוצר בינואר 2024 והוא כמעט בן שנתיים. טעות להשוות את המחיר המוצע לכם למחיר של הרכב החדש באולם התצוגה.

9. מצבר / שמנים / מגבים - רכבי 0 ק"מ עמדו בשמש הישראלית או בחניונים תת קרקעיים , שחשופים לעיתים ללחות. לכן ישנה השפעה על המכלולים ברכב. למשל ברכבי בנזין, השמש מזרזת את תהליכי חמצון של שמן המנוע והוא מתפרק גם ללא נסיעה. השמש מייבשת גומיות ואטמים. בחלקי המסננים, החומר הסופג יכול להתמלא אבק ולכלוך . לחות עלולה להעלות עובש, במיוחד במסנן אוויר למזגן . הפעלה ראשונה של מיזוג האוויר מעלה לעיתים ריח של טחב ועובש.

יש לבדוק את הוראות היצרן לטיפול לרכב. אמנם מרווחי הטיפולים משתנים מרכב לרכב, עם זאת, יש שני פרמטרים שמשפיעים, ק"מ וזמן. הנחיות הטיפול של היצרנים מתייחסות לק"מ או זמן, המוקדם מביניהם. יש לוודא כי הרכב טופל בדיוק בהתאם להוראות היצרן.  ניתן גם לבקש מהגוף המוכר "שובר" לטיפול ראשון במרכז מורשה של היבואן.

עצת זהב שלי – אתם רוכשים רכב שאמור לשמש אתכם לאורך שנים ארוכות. אם אין וודאות שהרכב טופל טרם מסירותו לכם, אל תחסכו כמה מאות שקלים על טיפול בעסקה של מעל 100,000 ₪. קחו אותו מיד למרכז שירות של היבואן להחליף שמנים ופילטרים כדי להיות בטוחים שהרכב שלכם טופל ברכיבים האיכותיים בהתאם להנחיות היצרן. זה ישמור לכם על הרכב.  כן, זה יעלה לכם כמה מאות שקלים, אבל בסופו שך דבר זה ישמור לכם על הרכב.

10. בדיקות שונות לרכב חשמלי או לרכב בנזין - קיימים הבדלים בין כלי רכב חשמליים לבין כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית בעסקאות 0 ק"מ.

בכלי רכב עם מנוע בעירה פנימית ראו סעיף 9 לעיל.

כל יתר הסעיפים רלוונטיים לכל כלי הרכב. עם זאת, בכלי רכב חשמליים מערכת ההנעה היא חשמלית וכמעט ללא בלאי . הדגש המרכזי הוא מצב סוללת הרכב הראשית, תוקף האחריות לסוללה ומצבה של הסוללה (SOH) אותו ניתן לבדוק בקלות, וזכותכם לדרוש אישור תקינות שכזה.   בנוסף חשוב לבדוק האם ישנם עדכוני גרסה שיש לבצע .

 

אם לכם גולשי ביזפורטל, יש נקודות נוספות להעלות, נשמח שתגיבו.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הפלאג אין הזולה בישראל BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן.הפלאג אין הזולה בישראל BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן.

הפלאג אין הזולה בישראל - BYD Atto2 DM-i

'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה את גירסת הפלאג אין ל Atto2 שוהשקה בישראל בשבוע שעבר. 

המחיר 150.0 אש"ח כולל הטבת השקה. 

יואב פולס |

בשבוע שעבר דיווחנו לכם על השקת ה BYD Atto2 החשמלי על ידי 'שלמה מוטורס'. נזכיר, ה BYD Atto2 הוא קרוסאובר בסגמנט B+ Suv, כלומר עדיין לא גדול כמו קרוסאובר בסגמנט C, אבל גם לא ממש קטן כמו קרוסאוברים בסגמנט B. כבר בדיווח בשבוע שעבר עידכנו כי בקרוב תושק ה BYD Atto2 בגירסת פלאג אין, והיא אכן הושקה הבוקר במתחם החדש של BYD בשורק.

ה BYD Atto2 DM-i היא כאמור גירסת פלאג אין של הקרוסאובר החדש של BYD והיא מצטרפת ל BYD Sealion 5 DM-i שהושקה בתחילת השנה, ול BYD SEAL U DM-i ובכך משלים 'משפחה' של קרוסאוברים בתצורת פלאג אין, יחד עם ה Seal5 המשפחתית בתצורת פלאג אין, לצד ליין הדגמים החשמליים המוכרים של החברה, החל מהדולפין סרף העירונית ועד הטאנג הגדול.

ה BYD Atto2 בגירסת הפלאג אין ארוך בשני ס"מ מאחיו החשמלי עם אורך כולל של 4.33 מטר, רוחב של 1.83 מטר וגובה של 1.675 מטר. בסיס הגלגלים 2.62 מטר.

הייחודיות של ה BYD Atto2 בגירסת הפלאג אין היא שמדובר כרגע ברכב הפלאג אין הזול בישראל. ל BYD Atto2 סוללה בקיבולת 18Kwh המאפשרת טווח חשמלי של עד 90 ק"מ, וטווח משולב של בנזין וחשמל של 1000 ק"מ בתקן WLTP.


BYD Atto2 DM-i. צילום יצרן