אמנון שעשוע
צילום: יח"צ

נכט ושעשוע קיבלו את אישור הפיקוח: יקימו בנק חדש בישראל

בנק ישראל אישר הבוקר הקמת בנק חדש בישראל, אשר יהיה בשליטת מריוס נכט ופרופסור אמנון שעשוע; הבנק יהיה דיגיטלי, ללא סניפים ויאפשר את כל פעולות הבנקאות
נועם בראל | (4)
נושאים בכתבה בנק מריוס נכט

בנק ישראל אישר הבוקר הקמת בנק חדש בישראל, אשר יהיה בשליטת מריוס נכט ופרופסור אמנון שעשוע. נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, הודיע לשניים כי הפיקוח על הבנקים סיים את תהליך הבדיקה והוא ערוך לתת להם את את הרישיון.

על פי התכנית העסקית אותה הציגו נכט ושעשוע לבנק ישראל, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, כולל העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך.

הקמת בנק חדש מתאפשרת על רקע מהלך רחב של הסרת חסמים על ידי הפיקוח על הבנקים לצד יוזמות משותפות שהובילו בנק ישראל ומשרד האוצר, בהתאם להמלצות הוועדה המשותפת שהוקמה לצורך הגברת התחרות בשירותים הבנקאים והפיננסיים, אשר זכו לתמיכת הממשלה והכנסת.

קבלת היתר השליטה ורישיון הבנק תאפשר לנכט ושעשוע להתקדם ולהשלים את ההיערכות המיכונית, התפעולית והרגולטורית הנדרשת להתחלת הפעילות של הבנק, ולהשלים את הגיוס של צוות ההנהלה והדירקטוריון.

לבנק החדש תהיה גישה לכל כלי הנזילות של בנק ישראל ויאפשר ללקוחותיו לבצע פעולות תשלום כולל ביצוע עסקאות בכרטיסי חיוב, העברות תשלומים, העברות בזמן אמת (זה"ב), משיכת כספים בכספומטים וכדומה.

 נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "הטכנולוגיה המשתנה מאפשרת הקמה של בנקים במודלים חדשים. המודל של בנקים דיגיטליים החל לפעול בשנים האחרונות במדינות שונות, וכעת ייושם גם בישראל. אני מייחס חשיבות רבה לכך שיכנסו בנקים חדשים למערכת, דבר שמתאפשר הודות לצעדים המשמעותיים להסרת חסמי כניסה שביצעו בנק ישראל ומשרד האוצר. הבנקים חשובים לכלכלת ישראל ובהתאם לזאת בנק ישראל ימשיך לתמוך ביציבות המערכת הבנקאית. אני מאחל ליזמים הצלחה בהקמת הבנק החדש, שאני מקווה שיוביל להגברת התחרות וקידום החדשנות בבנקאות בישראל".

 

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "בנק חדש יוצא לדרך, לאחר שבמשך כ- 40 שנים לא הוקם בנק בישראל. העובדה ששני יזמים מובילים, מר מריוס נכט ממייסדי צ'ק פוינט, ופרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאי, שהובילו חדשנות ופרצו דרך בתעשיות גדולות, בחרו להשקיע מהונם ומרצם להקים בנק חדש היא בשורה שמסמלת שינוי. הפיקוח על הבנקים ליווה באופן צמוד את היזמים וצוות הקמת הבנק בשנה האחרונה וימשיך ללוות אותם. כל זאת לצד ליווי יזמים נוספים שמעוניינים להקים בנק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מתן רישיון לבנק חדש הוא צעד אחד במגוון הצעדים שביצענו יחד עם משרד האוצר בשנים האחרונות להגברת התחרות בבנקאות, כגון הפרדת שתי חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ותמיכה בהפיכתן לגופים תחרותיים ועצמאיים; הקמת מערכת נתוני אשראי שמאפשרת לגופים חוץ בנקאיים להתחרות במתן אשראי; הגברת היעילות של המערכת הבנקאית; ופרויקטים שנמצאים בתהליך ובראשם פרויקט שיאפשר ללקוחות לעבור מבנק לבנק בקליק".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מלווה 24/09/2019 12:54
    הגב לתגובה זו
    האם זה גימיק שייתן לבעלי ההון אפשרות לרווח בלי צורך לשלם משכורות ולהתחלק בעוגה?? כלומר העמקת החזירות בחברה הישראלית. או שנראה בנקים שנותנים למשקיעים לפחות מחצית מהריבית שהם מקבלים כלומר 4,5% על הכסף???
  • 3.
    יוסי 24/09/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
    בואו נראה כמה קשיים יערימו הבנקים והלובי שלהם בכנסת. יש להזהיר את הח"כים מפני כניעה ללובי של הבנקים והערמת קשיים רגולטוריים ע"מ להנציח את השליטה של הבנקים הגדולים על חיינו. בהצלחה לבנק החדש . ברגע הראשון אעביר לשם את החשבון שלי גם אם בשלב הראשון אפסיד. בהמשך כולנו נרוויח מהתחרות
  • 2.
    הוא יעשה הרבה יותר מיליארדים מכל מובילאיי (ל"ת)
    c 24/09/2019 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    PAN 24/09/2019 09:06
    הגב לתגובה זו
    אם בנקים קיימים לא יזרזו תהליך סגירת הסניפים ופיטורי עובדים כמו שצריך, הפסדים עתידיים יכריחו אותם לעשות כך, בנק דיגיטלי צורך התקופה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.