השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?
אולפן הלא TV (צילום: יח"צ)
.
חצי שנה לאחר שהצטרף רשמית לוועדה למדרוג, ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של ערוץ הטלוויזיה הישראלי בשפה הערבית הלא TV. לאורך החודשים האחרונים התקיימו בדיקות וטסטים, ודיוק בחלוקה הדמוגרפית של הנדגמים על ידי הוועדה - כ-700 בתי אב, שהם כ-2,200 פרטים, במטרה שייתן ייצוג מדויק של המגזר דובר הערבית בישראל. מבין אותם נדגמים, כעת מהמגזר הערבי נדגמים כ-140 משפחות, שהם 400 פרטים.
הערוץ שמשודר באפיק 30 ב-HOT וב-yes, הוקם לפני כעשור במסגרת הקמת מספר ערוצים ייעודיים על ידי הרשות השנייה, בהם ערוץ דובר רוסית (ערוץ 9) ערוץ מוזיקה (ערוץ 24), וערוץ המסורת (ערוץ 20 שהפך עם השנים לערוץ מסחרי זעיר - וכיום הוא ערוץ 14). בתחילת דרכו סבל מעודף שותפים, דבר שהקשה על פעילותו. ב-2016, כשהערוץ היה על סף קריסה כלכלית, רכש איש העסקים באסם ג'אבר את מלוא הבעלות על הערוץ. ג'אבר הוא הבעלים של קבוצת התקשורת הגדולה במגזר הערבי "פאנט", שמחזיקה בין היתר גם באתר החדשות הפופואלרי בערבית פאנט. כיום טוענים בקבוצת פאנט כי הערוץ רווחי מאז 2019.
.
אסם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה וערוץ הלא TV (צילום: יח"צ)
.
בערוץ אומרים כי נתוני הרייטינג יהוו כלי תכנוני אפקטיבי על מנת להגדיל את הכיסוי בקמפיינים שמעתה יכללו גם את הקהל הערבי. המפרסמים שלא פרסמו עד עתה בערוץ בגלל חוסר בנתוני צפייה יקבלו היום רייטינג מלא ויכלו להשלים את הקמפיינים בטלוויזיה לכלל האוכלוסייה.
ואכן, גורמים טוענים לאורך השנים כי ההשקה בשוק הפרסום בערבית עומד על כ-80 מיליון שקלים בשנה, בעוד עוגת הפרסום הכללית עמדה ב-2021 על יותר מ-4.6 מיליארד שקלים. מדובר על פחות מ-2% מכלל העוגה שמופנים למגזר, בעוד אחוז הערבים הישראלים באוכלוסייה עומד על קצת מעל 20%.
גם מבחינת הפרסום הממשלתי, המצב לא להיט - ואולם טיפה יותר טוב מאשר במגזר הפרטי. על פי מחקר שפרסם בסוף 2021 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי הוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) בדגש על פרסומים לחברה הערבית, עולה כי סך הוצאות הפרסום של לפמ ל-2021 (ינואר-נובמבר) עמדו על 217 מיליון שקל, מהם הופנו 15.3 מיליון למגזר הערבי, שהם 7% מכלל הפרסום. מתוך 92 מיליון השקלים שהופנו לפרסום בטלוויזיה, הטלוויזיה בשפה הערבית זכתה בשני מיליון שקל בלבד, קצת מעל אחוז אחד (הלא TV קיבל 1.568 מיליון שקל, וערוץ מכאן של תאגיד השידור כאן עם 481 אלף שקל. כזכור, חלקה של האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20%.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
באסם ג'אבר, הבעלים של הערוץ, אמר היום כי "הלא TV מהווה את ערוץ התקשורת המרכזי של תושבי ישראל הערבים. אנו שמחים להצטרף כחברים מלאים לוועדה למדרוג. מדובר בצעד חשוב שיתרום לייצוגה של החברה הערבית בישראל בכלל ובתקשורת הישראלית בפרט".
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
