השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?

ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של הערוץ הישראלי בשפה הערבית הלא TV, חצי שנה לאחר שהצטרף לוועדה למדרוג, ובתום בדיקות שנערכו. עוגת הפרסום בישראל עומדת על כ-4.6 מיליארד שקלים - רק כ-80 מיליון מופנים למדיה בערבית
אלכסנדר כץ |

אולפן הלא TV (צילום: יח"צ)

.

חצי שנה לאחר שהצטרף רשמית לוועדה למדרוג, ממחר יפורסמו נתוני הרייטינג של ערוץ הטלוויזיה הישראלי בשפה הערבית הלא TV. לאורך החודשים האחרונים התקיימו בדיקות וטסטים, ודיוק בחלוקה הדמוגרפית של הנדגמים על ידי הוועדה - כ-700 בתי אב, שהם כ-2,200 פרטים, במטרה שייתן ייצוג מדויק של המגזר דובר הערבית בישראל. מבין אותם נדגמים, כעת מהמגזר הערבי נדגמים כ-140 משפחות, שהם 400 פרטים.

 

הערוץ שמשודר באפיק 30 ב-HOT וב-yes, הוקם לפני כעשור במסגרת הקמת מספר ערוצים ייעודיים על ידי הרשות השנייה, בהם ערוץ דובר רוסית (ערוץ 9) ערוץ מוזיקה (ערוץ 24), וערוץ המסורת (ערוץ 20 שהפך עם השנים לערוץ מסחרי זעיר - וכיום הוא ערוץ 14). בתחילת דרכו סבל מעודף שותפים, דבר שהקשה על פעילותו. ב-2016, כשהערוץ היה על סף קריסה כלכלית, רכש איש העסקים באסם ג'אבר את מלוא הבעלות על הערוץ. ג'אבר הוא הבעלים של קבוצת התקשורת הגדולה במגזר הערבי "פאנט", שמחזיקה בין היתר גם באתר החדשות הפופואלרי בערבית פאנט. כיום טוענים בקבוצת פאנט כי הערוץ רווחי מאז 2019. 

.

אסם ג'אבר, בעלי קבוצת פנורמה וערוץ הלא TV (צילום: יח"צ)

 .

בערוץ אומרים כי נתוני הרייטינג יהוו כלי תכנוני אפקטיבי על מנת להגדיל את הכיסוי בקמפיינים  שמעתה יכללו גם את הקהל הערבי. המפרסמים שלא פרסמו עד עתה בערוץ בגלל חוסר בנתוני צפייה יקבלו היום רייטינג מלא ויכלו להשלים את הקמפיינים בטלוויזיה לכלל האוכלוסייה.

 

ואכן, גורמים טוענים לאורך השנים כי ההשקה בשוק הפרסום בערבית עומד על כ-80 מיליון שקלים בשנה, בעוד עוגת הפרסום הכללית עמדה ב-2021 על יותר מ-4.6 מיליארד שקלים. מדובר על פחות מ-2% מכלל העוגה שמופנים למגזר, בעוד אחוז הערבים הישראלים באוכלוסייה עומד על קצת מעל 20%.

 

גם מבחינת הפרסום הממשלתי, המצב לא להיט - ואולם טיפה יותר טוב מאשר במגזר הפרטי. על פי מחקר שפרסם בסוף 2021 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת לגבי הוצאות הפרסום של לשכת הפרסום הממשלתית (לפמ) בדגש על פרסומים לחברה הערבית, עולה כי סך הוצאות הפרסום של לפמ ל-2021 (ינואר-נובמבר) עמדו על 217 מיליון שקל, מהם הופנו 15.3 מיליון למגזר הערבי, שהם 7% מכלל הפרסום. מתוך 92 מיליון השקלים שהופנו לפרסום בטלוויזיה, הטלוויזיה בשפה הערבית זכתה בשני מיליון שקל בלבד, קצת מעל אחוז אחד (הלא TV קיבל 1.568 מיליון שקל, וערוץ מכאן של תאגיד השידור כאן עם 481 אלף שקל. כזכור, חלקה של האוכלוסייה הערבית עומד על כ-20%.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

באסם ג'אבר, הבעלים של הערוץ, אמר היום כי "הלא TV מהווה את ערוץ התקשורת המרכזי של תושבי ישראל הערבים. אנו שמחים להצטרף כחברים מלאים לוועדה למדרוג. מדובר בצעד חשוב שיתרום לייצוגה של החברה הערבית בישראל בכלל ובתקשורת הישראלית בפרט".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.