פרסומת לפלאפון דור 5
צילום: צילום מסך

שיא לשוק הפרסום בישראל: 4.6 מיליארד שקל - זינוק של 13% ב-2021

עוגת הפרסום זינקה בשנה החולפת ביחס לשנת פריצת הקורונה ב-2020. עפ"י יפעת בקרת פרסום, ההשקעה בפרסום בדיגיטל גדלה אך הנתח ירד במקצת, וגם עליו שולטות גוגל ופייסבוק. התאוששות בפרסום בקולנוע ובשילוט החוצות
אלכסנדר כץ |

פרסומת לפלאפון דור 5 (צילום מסך)

שיא כל הזמנים בהשקעה בפרסום בישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, עולה כי בשנת 2021 נרשם גידול של 13% בהשקעה בפרסום, ל-4.58 מיליארד שקלים. בשנת 2020, שנת הקורונה, ההשקעה בפרסום ירדה ל-4.096 מיליארד. גם השנה הטלוויזיה והדיגיטל כובשים את עוגת הפרסום עם יותר מ-80% מההכנסות מפרסום בישראל.

 

"בשנת האחרונה, לאחר שנה קשה שהתבטאה בקיטון, שנת 2021 מציגה גידול והתאוששות מרשימה שבאה לידי ביטוי בכל אחד מאפיקי הפרסום", אומר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "חלקם של הדיגיטל והטלוויזיה בדומה ל-2020 עולה על 80%".

לדבריו, "הדיגיטל מהווה 42% מעוגת הפרסום, פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%, אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. נתח הטלוויזיה בעוגה גדל ומהווה 39% מעוגת הפרסום. זירת הפרינט ושילוט החוצות מציגה התאוששות לאחר שנה קשה במיוחד".

..

עוגת הפרסום ב-2021 ובשנים שלפני כן (מקור: יפעת בקרת פרסום)

.

נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2021 נמסרו על ידי יפעת בקרת פרסום על סמך עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על ידי מפרסמים רבים. הניתוח (המביא בחשבון סטיה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו הכוללים את עמלות משרדי הפרסום. 

טלוויזיה

הטלוויזיה המסחרית מסכמת שנה בה זינקו ההכנסות בכמעט 200 מיליון שקל ל-1.79 מיליארד שקלים. בשנה בה במרבית השנה הציבור נותר בישראל בשל מגבלות הקורונה, הטלוויזיה זוכה לעדנה -לפחות בכל הנוגע לשוק הפרסום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

על פי יפעת בקרת פרסום, השיפור בפרסום חוצה את מרבית הערוצים, קשת, רשת ואפילו הטלוויזיה הציבורית כאן 11. גם ערוצי הספורט חוו שנה טובה עם שידורי האולימפיאדה והזכיות ההיסטוריות של הישראלים במדליות.

דיגיטל

.

הדיגיטל תופס נתח של 42% מעוגת הפרסום וממשיך לגדול לאורך השנים. למרות העלייה של כ-130 מיליון שקל בהשקעה בפרסום בדיגיטל, הנתח מכלל העוגה ירד במקצת מ43.5% ל-42%.

על פי הערכות, כ-70-80% מהכסף שהולך לשוק הדיגיטל בישראל, זורם לכיסיהן של ענקיות האינטרנט הגלובליות פייסבוק וגוגל (ויוטיוב). בעולמות הווידאו, יוטיוב ואפליקציות ייעודיות ממשיכות לגדול ולהוות אלטרנטיבה לצפייה לינארית בטלוויזיה. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.

שוק המשפיענים, ובעיקר שוק המיקרו-משפיענים ברשת, ממשיך לגדול גם השנה עם יותר שחקנים וגידול משמעותי בהכנסה שהוא מייצר.

הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה עקב רב מימדיותו וחוסר בדיווחים כספיים של אמצעי המדיה המובילים בו. אי לכך, בפלח זה של העוגה אנו מסתמכים גם השנה על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, דו"חות עולמיים שמפרסמות גוגל ופייסבוק, הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי, וכן עם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.

עיתונים

.

שוק הפרינט הצליח לעלות בכמה מיליוני שקלים, מ-334 מיליון ל-351 מיליון שקל, אבל הנתח שלו ירד מ-8.2% ל-5%. ולמרות זאת, אפשר לראות עולם העיתונות הציג השנה התאוששות קלה ביחס ל-2020, אבל לא מצליח להחזיר לעצמו תקציבים רבים שאבדו בתקופת הקורונה.

התבוננות על עולמות הפרינט בישראל מציגה תמונה מורכבת - מחד עלייה מתונה בהכנסה בעיתונות היומית ומאידך סגירה של עיתונים רבים בעיקר מגזינים ומקומונים, שהביאה לירידה של 20% בעיתונות המקומית והמגזינים.

רדיו

.

הרדיו מציג גם הוא התאוששות בשנת 2021 עם עלייה בתקציבים של 18%, כאשר תחנות כאן מציגות עליה של 20%. גם תחנות הרדיו האזורי מציגות עלייה בהכנסות אך מתונה יותר ביחס לזו של כאן. בסך הכל הנתח של הרדיו עומד על 6% שהם 268 מיליון שקל ב-2021 מול 227 מיליון שנה לפני כן.

בשנים האחרונות צברו תאוצה בקצב מהיר מאוד פודקסטים ורדיו אינטרנטי, והפכו לזירת תוכן מרכזית ומגוונת, יחד עם זאת סכומי הכסף שמוקצים לאפיק זה אינם גדולים ולא נמצאים בקורולציה להייפ הגדול סביב הנושא.

שילוט חוצות

.

אחרי הנפילה בשנת הקורונה, 2021 הייתה מעין שנת עדנה עבור שילוט החוצות. ההשקעה בפרסום מדיה זו זינקה ב-48%, ובמספרים: מ-147 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021. גם הנתח זינק מ-3.6% ל-5%.

שלטי חוצות בתל אביב (צילום באדיבות דיל טוב)

השימוש  בשילוט חוצות עם כלים דיגיטאליים כמו זה של קבוצת ברעם על מגדלי עזריאלי, פרסום על מבנים והקצאת שטחים רבים למפרסמים, הולך וגדל ותופס נתחים גדולים יותר.

קולנוע

.

ענף בתי הקולנוע ספג את המכה הגדולה ביותר בשוק הפרסום – עם סגירת של אולמות הקולנוע לחודשים ארוכים. השנה הם כבר היו פתוחים וגם ההכנסות מפרסום במדיה זו זינקה וחזרה לערכים של 2019.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.