שיא לשוק הפרסום בישראל: 4.6 מיליארד שקל - זינוק של 13% ב-2021
פרסומת לפלאפון דור 5 (צילום מסך)
שיא כל הזמנים בהשקעה בפרסום בישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, עולה כי בשנת 2021 נרשם גידול של 13% בהשקעה בפרסום, ל-4.58 מיליארד שקלים. בשנת 2020, שנת הקורונה, ההשקעה בפרסום ירדה ל-4.096 מיליארד. גם השנה הטלוויזיה והדיגיטל כובשים את עוגת הפרסום עם יותר מ-80% מההכנסות מפרסום בישראל.
"בשנת האחרונה, לאחר שנה קשה שהתבטאה בקיטון, שנת 2021 מציגה גידול והתאוששות מרשימה שבאה לידי ביטוי בכל אחד מאפיקי הפרסום", אומר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "חלקם של הדיגיטל והטלוויזיה בדומה ל-2020 עולה על 80%".
לדבריו, "הדיגיטל מהווה 42% מעוגת הפרסום, פחות מארה"ב ובריטניה בהם מהווה יותר מ-50%, אולם עיקר הכסף הולך לגוגל ופייסבוק ויוצא מישראל לחו"ל. נתח הטלוויזיה בעוגה גדל ומהווה 39% מעוגת הפרסום. זירת הפרינט ושילוט החוצות מציגה התאוששות לאחר שנה קשה במיוחד".
- היום שבו פרצה אחת המלחמות הקשות שידע העולם ומה קרה היום לפני 41 שנה
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
..
עוגת הפרסום ב-2021 ובשנים שלפני כן (מקור: יפעת בקרת פרסום)
.
נתוני ההוצאות לפרסום במדיה לשנת 2021 נמסרו על ידי יפעת בקרת פרסום על סמך עבודת איסוף, ניתוח ועיבוד של נתוני ההוצאה לפרסום, מחירוני המדיה, הצלבת המידע מול גופי פרסום ומדיה ובעיקר מול מחירי אמת ששולמו בפועל על ידי מפרסמים רבים. הניתוח (המביא בחשבון סטיה של עד 4%) מציג את ההוצאה לפרסום בישראל במחירי ברוטו הכוללים את עמלות משרדי הפרסום.
טלוויזיה
הטלוויזיה המסחרית מסכמת שנה בה זינקו ההכנסות בכמעט 200 מיליון שקל ל-1.79 מיליארד שקלים. בשנה בה במרבית השנה הציבור נותר בישראל בשל מגבלות הקורונה, הטלוויזיה זוכה לעדנה -לפחות בכל הנוגע לשוק הפרסום.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
על פי יפעת בקרת פרסום, השיפור בפרסום חוצה את מרבית הערוצים, קשת, רשת ואפילו הטלוויזיה הציבורית כאן 11. גם ערוצי הספורט חוו שנה טובה עם שידורי האולימפיאדה והזכיות ההיסטוריות של הישראלים במדליות.
דיגיטל
.
הדיגיטל תופס נתח של 42% מעוגת הפרסום וממשיך לגדול לאורך השנים. למרות העלייה של כ-130 מיליון שקל בהשקעה בפרסום בדיגיטל, הנתח מכלל העוגה ירד במקצת מ43.5% ל-42%.
על פי הערכות, כ-70-80% מהכסף שהולך לשוק הדיגיטל בישראל, זורם לכיסיהן של ענקיות האינטרנט הגלובליות פייסבוק וגוגל (ויוטיוב). בעולמות הווידאו, יוטיוב ואפליקציות ייעודיות ממשיכות לגדול ולהוות אלטרנטיבה לצפייה לינארית בטלוויזיה. מנתונים של חברת ייעוץ ומחקר המדיה Ebiquity הבריטית, שפורסמו באתר DIGIDAY, עולה כי 74 סנט מכל דולר שהלך לפרסום בשוק הדיגיטל בעולם, זרם ב-2021 לכיסיהם של שלושה תאגידי האינטרנט הענקיים מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל) ואמזון. לגבי כלל שוק הפרסום, עולה כי 47 סנט מכל דולר שהושקה בכל סוגי הפרסום בעולם, מגיע לאותם שלושה אתרים.
שוק המשפיענים, ובעיקר שוק המיקרו-משפיענים ברשת, ממשיך לגדול גם השנה עם יותר שחקנים וגידול משמעותי בהכנסה שהוא מייצר.
הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה עקב רב מימדיותו וחוסר בדיווחים כספיים של אמצעי המדיה המובילים בו. אי לכך, בפלח זה של העוגה אנו מסתמכים גם השנה על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, דו"חות עולמיים שמפרסמות גוגל ופייסבוק, הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי, וכן עם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.
עיתונים
.
שוק הפרינט הצליח לעלות בכמה מיליוני שקלים, מ-334 מיליון ל-351 מיליון שקל, אבל הנתח שלו ירד מ-8.2% ל-5%. ולמרות זאת, אפשר לראות עולם העיתונות הציג השנה התאוששות קלה ביחס ל-2020, אבל לא מצליח להחזיר לעצמו תקציבים רבים שאבדו בתקופת הקורונה.
התבוננות על עולמות הפרינט בישראל מציגה תמונה מורכבת - מחד עלייה מתונה בהכנסה בעיתונות היומית ומאידך סגירה של עיתונים רבים בעיקר מגזינים ומקומונים, שהביאה לירידה של 20% בעיתונות המקומית והמגזינים.
רדיו
.
הרדיו מציג גם הוא התאוששות בשנת 2021 עם עלייה בתקציבים של 18%, כאשר תחנות כאן מציגות עליה של 20%. גם תחנות הרדיו האזורי מציגות עלייה בהכנסות אך מתונה יותר ביחס לזו של כאן. בסך הכל הנתח של הרדיו עומד על 6% שהם 268 מיליון שקל ב-2021 מול 227 מיליון שנה לפני כן.
בשנים האחרונות צברו תאוצה בקצב מהיר מאוד פודקסטים ורדיו אינטרנטי, והפכו לזירת תוכן מרכזית ומגוונת, יחד עם זאת סכומי הכסף שמוקצים לאפיק זה אינם גדולים ולא נמצאים בקורולציה להייפ הגדול סביב הנושא.
שילוט חוצות
.
אחרי הנפילה בשנת הקורונה, 2021 הייתה מעין שנת עדנה עבור שילוט החוצות. ההשקעה בפרסום מדיה זו זינקה ב-48%, ובמספרים: מ-147 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021. גם הנתח זינק מ-3.6% ל-5%.
שלטי חוצות בתל אביב (צילום באדיבות דיל טוב)
השימוש בשילוט חוצות עם כלים דיגיטאליים כמו זה של קבוצת ברעם על מגדלי עזריאלי, פרסום על מבנים והקצאת שטחים רבים למפרסמים, הולך וגדל ותופס נתחים גדולים יותר.
קולנוע
.
ענף בתי הקולנוע ספג את המכה הגדולה ביותר בשוק הפרסום – עם סגירת של אולמות הקולנוע לחודשים ארוכים. השנה הם כבר היו פתוחים וגם ההכנסות מפרסום במדיה זו זינקה וחזרה לערכים של 2019.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
