רשת: מ-70 מ' הפסד לעשרות מ' רווח. אבל בעיות לא חסר
מנכ"ל רשת אבי בן טל (צילום יח"צ)
מנכ"ל רשת אבי בן טל מציין בימים אלו שנתיים בתפקיד, כשגולת הכותרת של תקופה זו היא הנתונים הפיננסיים המשופרים של החברה, לאחר השיפט שעשה והמעבר מדימום מאסיבי של עשרות מיליוני שקלים, לרווח מוערך של עשרות מיליונים.
ואולם, בשנתיים האלה, כמו גם לפני כן, הערוץ עדיין מתקשה לתת פייט למתחרים בקשת, כמעט בכל פרמטר בזירה בה החברות מתמודדות, וכמעט בכל פורמט על המסך - שם רשת מפסידה בצורה מובהקת כמעט לאורך כל היום.
שולחנו של בן טל היה עמוס במשימות עם כניסתו לתפקיד בפברואר 2020: בראש ובראשונה הוא אמור היה להפסיק את הדימום הכספי - ירושה שלפי גורמי ברשת, עמדה על כ-70 מיליון שקל ב-2019. עוד משימות היו למצוא פורמטים שיצליחו לכבוש את טבלאות הרייטינג, יצירת מסלול לשאיבת צופים בשעות אחר הצהריים לקראת המהדורה והפריים, שיקום מחלקת הדיגיטל של הקבוצה ויצירת אפיקי הכנסה נוספים.
הפסדים וסכנת סגירה. אך עם הגעתו לבניין ברחוב הברזל ברמת החייל, כשבמקביל מתגלים "בורות תקציביים" מטורפים אליהם לא היה מודע טרום כניסתו, נחתה על שולחנו של בן טל המשימה הקשה מכל: לשרוד את הקורונה שזו אך החלה. כבר בסגר הראשון יצאה רשת בתוכנית התייעלות שהובילה לסיום העסקתם של כ-15% מעובדי רשת וחברת החדשות. לצד פעילויות נוספות, כמו הקפאת תוכניות יקרות, הצליחה רשת בצורה מעוררת התפעלות לסיים את 2020 באיזון כלכלי, ולדברי גורמים, אף עם רווח של כמה מיליוני שקלים.
"זה בלתי נתפס מה שהוא עשה", אומר גורם המכיר את רשת לפני ולפנים. "אחרי מיזוג רשת וערוץ עשר בתחילת 2019, ניקו את השולחן מחובות והתקציב היה מאוזן בזכות הזרמות בעלים משני הגופים. אבל השנה הראשונה למיזוג הסתיימה בהפסדים של עשרות מיליונים". גורם בכיר ברשת הוסיף: "החברה הייתה על סף תהום עם תחילת הקורונה. עוד קצת ועוד היינו יכולים להיסגר".
בן טל, שקיבל חברה מפסידה, זכה להבטחה להזרמת בעלים. ממש עם פרוץ הקורונה, בעל השליטה לן בלווטניק עוד הזרים 30 מיליון שקל עבור משכורות פברואר, אבל אז סגר את הברז כי נמאס לו לשפוך כסף. גם שאר השותפים בחרו לשמור על הארנק ובן טל נאלץ לגבש תוכנית חירום יש מאין. האסטרטגיה שניסח הייתה אחריות כלכלית, כלומר בשלב הראשון לגבש תוכן זול יחסית למסך, לוותר על תוכניות יקרות עד כמה שאפשר, ולנסות לחסל את החובות. המטרה היא להגיע לרווחיות ולא רק איך לשרוד את החודש הקרוב. "הוא הצליח להציל את רשת", אומר גורם בשוק התקשורת. "הוא נכנס לחברה עם מינוס 70 מיליון וכיסה את הבור התקציבי הזה בלי הלוואות בעלים. חברה בתחום הטלוויזיה שלא זקוקה להלוואות בעלים, זה כמעט בלתי אפשרי".
בתעשייה אומרים שבן טל גם החליט אסטרטגית להפסיק להסתכל על קשת ולנסות לחקות אותה. בן טל, על פי אותם גורמים, גיבש חזון מה מעניין את הצופים שלו ובהתאם לכך רשת תייצר תוכן מקורי.
רייטינג. מסיכום שנת 2021 של הוועדה למדרוג עולה כי מבין 20 התוכניות הנצפות ביותר באותה שנה, לרשת הייתה נציגות אחת בלבד - "האח הגדול VIP" עם ממוצע של 17.1% ומקום 13 בטבלה. זוכרים שפעם, לפני כמה שנים, כל פרק של האח הניב 30% פלוס והגמר חצה את רף 40 הנקודות?
השיבוץ של האח הגדול היה בכלל ברירת מחדל. התוכנית הוצנחה במהירות לעונת הקיץ כי בארסנל של רשת לא היו תוכניות אחרות לפריים-טיים שאפשר להפיק במהירות. לצד ההפקה הזריזה שלא חפה הייתה מטעויות, בקיץ גם כך נתוני הצפייה נמוכים יחסית לאלה של החורף, ורשת שילמה על כך את המחיר עם נתונים נמוכים עבור פורמט יקר.
לרשת יש בעיה וזו מתחילה עוד בשעות אחר הצהריים כשתוכניות הפרה-פריים רושמות חצי עד שליש מהרייטינג של קשת. הקאסט של תוכנית הבוקר - פורמט ידוע לקידום תכני התוכנית – השתנה לאחרונה, וברשת תולים תקווה בכך שהתוכנית תצליח להדביק את הפער מהמתחרה בקשת. זה אפילו קרה במספר בקרים.
עיקר הבעיה מתנקזת לרצועת 19:00 בערב, המקפצה למהדורה המרכזית. זו גם הסיבה שברשת מקווים כי שיבוצו של אברי גלעד לרצועה הזו, שצפויה לצאת לפועל בסוף החודש, תביא עוד צופים ותבנה מקפצה טובה למהדורת שמונה שרשמה ב-2021 רייטינג של 8.3% בלבד, מול 16.9% לחדשות קשת.
אברי גלעד. יציל את רצועת הפרה-פריים לפני החדשות? (צילום: רשת 13)
רבות דובר על השוני ב-DNA שבין חברת החדשות לבין רשת, בתקופה שלאחר המיזוג. ערוץ טלוויזיה עם תוכניות ריאליטי ובידור עממי, מול חברת חדשות "אליטיסטית" ו"שמאלנית" שמתקשה להיאבק בחדשות קשת. התוצאה: היו"ר נדב טופולסקי הוביל לפיטוריו של מנכ"ל החדשות המוערך גולן יוכפז, וגייס רק לאחר מספר חודשים מחליף כשהחזיר את ישראל טוויטו לחברה. לפני חצי שנה גם טוויטו סיים את תפקידו. למחליף נבחר אבירם אלעד, לשעבר עורך וואלה.
חילופי מנכ"לי החדשות לא השפיעו בצורה מהותית על נתוני הרייטינג של חדשות רשת, גם אם הם עולים בנקודה פה או יורדים בנקודה שם. דווקא במזג האוויר החורפי של השבועות האחרונים, הצליחה המהדורה לחצות את רף 10 הנקודות, אבל גם היו מקרים בהם התקרבה ל-5% בלבד.
עם נתונים כאלה, יש בתעשייה הרואים ב-12% להישרדות ולמסעדה הבאה אפילו קסם. מדוע? מה-16.9% של חדשות 12 קל להגיע לממוצע רייטינג בפריים טיים (בין 20:00 ל-23:00) של 15.8%. מ-8.3% קשה עד בלתי אפשרי לתת פייט בהמשך הערב. ואכן, ממוצע הפריים של רשת עמד ב-2021 על 9.4%.
ברשת תלו תקוות גדולות בפורמט החדש שלה "המסעדה הבאה" שהתכתב עם האסטרטגיה של בן טל להפיק תוכן זול ומושך קהל. על פי הערכות, הפורמט עלה לערוץ קצת יותר מחמישה מיליון שקל עבור 10 פרקים, סכום לא גבוה במיוחד לתוכניות ריאליטי בישראל, שעלויות ההפקה של חלקן (האח הגדול, הישרדות והמרוץ למיליון) עומדות על עשרות מיליוני שקלים לעונה. ברשת חשבו שיש להם בוננזה ביד - הפקה זולה, קאסט שופטים מוערך ותחום שהצופים עדיין אוהבים לצפות בו (ריאליטי אוכל) - כזו שתצליח לתת פייט לנינג'ה ישראל. ברשת אף הלכו צעד נוסף קדימה ובערב ההשקה בחרו לשדר את הפרק ללא פרסומות, מול נינג'ה, במה שהביא לה איבוד הכנסות של מאות אלפי שקלים (ובפועל - הפסדים).
המסעדה הבאה. רייטינג חלש, אבל מרוויח? (צילום: רשת 13)
ומה בסוף? המסעדה הבאה הסתפקה ב-15.9% והפסידה לנינג'ה ישראל. בהמשך איבדה המסעדה הבאה צופים והשפל נרשם לפני כשבוע - עם 8.5% בלבד מול הספיישל הראשון של מאסטר שף VIP של קשת (שנהנתה מ-20%).
רייטינג: הספיישל הראשון של מאסטר שף VIP (קשת) אכל בלי מלח את המסעדה הבאה (רשת). ובמספרים: 20% לקשת, רק 8.5% לרשת. בגזרת החדשות: חדשות 12 - 19.6% חדשות 13 - 7.7%
— @BizMedia (@BizMediaa) February 7, 2022
ועדיין, גם בערב עם נתון דו-ספרתי נמוך, מעריכים גורמים בתעשייה, יכולה רשת לצאת מורווחת, משני טעמים: נקודת האיזון בין רווח להפסד מבחינת רייטינג, נמוכה תודות לעלות הנמוכה של ההפקה. נקודה שנייה מתמקדת בסוג הפורמט - ריאליטי קולינרי - שמושך חסויות ושיתופי פעולה מסחריים. גורם בתעשייה אומר כי "מדובר בפורמט המקורי הראשון שהתאפשר אחרי שהערוץ עבר לרווחיות". דיגיטל. דווקא עולם התוכן הזה אמור היה להיות הפורטה של בן טל, שועל אינטרנט ותיק ומראשי ynet וקבוצת ידיעות בעבר. למרות זאת, זרוע הדיגיטל של רשת התקשתה לאורך שנים לפרוץ. גם המגעים שהחלו עוד לפני כניסתו לתפקיד לרכישת אתר וואלה אותו העמידה בזק על המדף, לא הבשילו במהלך תקופתו, ובספטמבר 2020 שם את ידיו על וואלה, אחד משני האתרים הגדולים בישראל, טייקון התקשורת אלי עזור. לאורך השנים רשת לא הצליחה ליצור תחרות לאתרי האינטרנט והאפליקציות, ובעיקר לאלה של המתחרים בקשת - mako ואתר החדשות החדש יחסית N12. ברשת מגייסים בחודשים האחרונים עובדים למחלקת הדיגיטל, כחלק מתוכנית עבודה של בן טל וסמנכ"לית הדיגיטל גל גורן לבניית אתר תוכן חדש שאמור להיות מושק בתקופה הקרובה. ברשת בחרו לשלב באתר אחד את תכני חברת החדשות לצד תוכן בידורי ותכני וידאו, ולא לפצל זאת לשניים כפי שעשו בקשת (mako ו-N12). המטרה היא ליצור שחקן משמעותי בין אתרי התוכן הגדולים. מאידך, ברשת לא מתכוונים לשפוך כסף בפרויקט - כפי שעשתה קשת במותגי האינטרנט שלה בשנים האחרונות. האם זה יספיק לרשת? שאלה טובה. אבל לא מדובר רק בחולשת האתר והאפליקציה, רשת רק מתחילה עכשיו לפזול לנושא הכי חזק בשוק התקשורת - הסטרימינג. המתחרה קשת כבר עמוק עמוק בתוך בבניית מותג הסטרימינג החדש שלה יחד עם RGE (שיזכה לשם FREETV). ברשת מתחילים לבחון את האפשרות להשתלב במיזם הטלוויזיה האינטרנטית של HOT כשותפה, כך לפי פרסומים בנושא. השקעות. קשת קראה טוב את המפה כבר לפני כמה שנים והחליטה לשלוח זרועות גם אל מחוץ לתחומי העיסוק המסורתיים של הטלוויזיה. החברה ביצעה סדרת רכישות (רובן מוצלחות) של חברות קטנות, עמן היא רוצה לפרוץ. חברת הביטוח ליברה למשל, חברת איוונטר ואחרות. המודל פשוט: קשת רוכשת אחוזים מהחברה - תמורת מזומן ודקות פרסום בטלוויזיה או רק פרסום בטלוויזיה. החברות נהנות מחשיפה, ההכנסות צומחות וערך החברה מזנק. קשת, כמעט בלי השקעה מצידה, קוצרת את הפירות. לפני חצי שנה גם הקימה קרן הון סיכון עבור השקעות בסטארט-אפים לאחר שגייסה 65 מיליון דולר ממוסדיים. ורשת? לפני יותר מארבע שנים רכשה החברה חלק מאתר שיווק האופנה Terminal-X של רשת פוקס. כעבור שנתיים מכרה אותם לחברת אקס.טי של אודי אנג'ל ועידן עופר. אבל הכניסה האמיתית לתחום ההשקעות קרתה לפני שנה כשהכריזה יחד עם קבוצת טלכלל על הקמת קרן השקעות משותפת בשם RT CAPITAL. עד כה נחתמו מספר עסקאות, חלקן במודל של זמן מסך ברשת, ואחרות עבור כסף חי. בין היתר נחתמו עסקות עם רשת מותג הפרחים VAZA, ומיזם אינפיניטי שמחבר בין אתרי הנצחה וירטואליים. ברשת מאמינים כי רק שתי עסקאות אלו למשך יניבו רווחים בעשרות מיליוני שקלים, הגם שלא מדובר בחברות מאד מוכרות על ידי הקהל הרחב. קשת חזקה בעולמות ההייטק שם האמינה שאפשר לקטוף בקלות יחסית את הכסף מהעצים. כחלק מהאסטרטגיה הזו, הקימה קשת אתר תוכן שמתמקד בתחום זה, במטרה לקרב את קהילת הטכנולוגיה לקבוצת קשת. ברשת לא מתעתדים לחקות את קשת עם אתר ייעודי, אבל באיחור קליל מאמצים בחום את התחום הזה. לאחרונה גויסה גילי הלל, הסמנכ"לית המסחרית לשעבר של קבוצת הארץ-TheMarker, לפונקציה חדשה ברשת - ראש תחום הייטק במחלקת הסחר. המטרה לפתח הפיק הכנסה חדש בקשר עם חברות הטכנולוגיה, שיכלול שיתופי פעולה מסחריים, חסויות וכנסים. מנוע צמיחה חדש: כנסים. אחרי תוכנית ההתייעלות, החליט בן טל להיכנס חזק לתחום הצומח בשוק התקשורת: כנסים. הפורמט פשוט: בונים שלד לכנסים ואפיק זה מייצר הכנסות נוספות. רשת השיקה בסוף 2020 את מותג הכנסים SPOTV13 - סדרת כנסים שעוסקים בנושאים שעל סדר היום בישראל, בתחומי הבריאות, הכלכלה, הביטחון והחינוך. "כל הכנסים ישודרו בשידור חי בטלוויזיה בערוץ 13, באתר ובאפליקציית רשת 13", נכתב באתר רשת. לפני שלושה חודשים למשל התקיים כנס בריאות שכלל בכירים במשק ובחברה, לצד מנהלי בתי חולים. כנס כזה הוא מגנט לחסויות ולתוכן שיווקי. זוגיות. היחסים בין יו"ר למנכ"ל אינם פסטורליים תמיד. היו"ר נדב טופולסקי היה זה שהוביל לפיטוריו של מנכ"ל רשת הקודם יוסי ורשבסקי, פיטר גם את מנכ"לי חברת החדשות גולן יוכפז ומחליפו ישראל טויטו. היחסים בין טופולסקי לבן טל ידעו בשנתיים האחרונות עליות וירידות, גם בגלל שינויי גישה אך גם בגלל חוסר שביעות רצונו של טופולסקי מאי-ההצלחה על המסך ובדיגיטל, ומבחינתו של בן טל - ההתערבות של טופולסקי בתחומים שבאחריות המנכ"ל. ואולם, עד כה היחסים לא התדרדרו לתהומות שאי-אפשר לחזור מהן, ומהלכיו של בן טל זוכים לגיבוי של הדירקטוריון ושל העומד בראשו – טופולסקי. בסופו של דבר, כשהדוחות השנתיים של רשת מציגים מספרים ירוקים, לראשונה אחרי שנים, וכשסוף סוף מרווחים - בטח בשוק הטלוויזיה הקשוח - קשה לראות פרידה בין הצדדים בתקופה הקרובה.
- 3.אזרח 16/02/2022 14:50הגב לתגובה זוהערוץ הכי פטריוטי!
- 2.גלעד 16/02/2022 14:35הגב לתגובה זוכמה שיותר ערוצים, יותר טוב. אסור לתת להם ליפול, גם לא ל-14
- 1.יפה 16/02/2022 14:16הגב לתגובה זוהמדינה משלמת הרבה מאוד כסף על פרסומת של קורונה .אבל הם חייבים לישר קו עם השקרים של המשטר. אז הרווח הוא בגלל שהם מכרו אותנו הצופים. ככה זה במדינות פשסטיו......

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.