היכרויות אונליין
צילום: pixabay

"גריינדר" ו"אוקיי קיופיד" שיתפו מידע אישי מדי עם מפרסמים

מוצא אתני, נטייה מינית ושימוש בסמים: מחקר נורבגי גילה שאלה הפרטים שאפליקציות דייטינג חשפו בפני גורמים שלישיים בעלי עניין

רועי בהריר-פרל |

מידע אישי ומקצועי אודות גולשים ברשת ובאפליקציות השונות משותף עם חברות אד-טק למיניהן כמעט באין מפריע. לרוב, גם כשאדם מודע לכך ובחר שלא לבטל את האפשרות למעקב בהגדרות הטלפון וקרא בעיון את תנאי הרישום לאתר, לשירות או לאפליקציה - הוא נוטה להשלים עם זה במחשבה ששום דבר רציני לא ייקרה אם חברות מסוימות יידעו מה כדאי לנסות למכור לו.

הבעיה מתחילה כשפרטים אישיים מגיעים ממקומות רגישים במיוחד, כמו למשל יישומים של היכרויות: מחקר מקיף שערכה המועצה הנורבגית לצרכנות - גוף במימון ממשלתי, ללא מטרות רווח - העלה כמה ממצאים מטרידים בכל הנוגע לשמירה על פרטיותם של משתמשים באפליקציות שונות במכשירי אנדרואיד, לרבות מנויי אפליקציות הדייטינג הפופולריות "גריינדר" (המזוהה בעיקר עם הקהילה הגאה) ו"אוקיי קיופיד".

במחקר הנורבגי התברר שלא מדובר רק בשיתוף פרטים אישיים בעלי עניין פרסומי ברור, כמו גיל, תחומי העניין והרגלי הצריכה באינטרנט. אלא נעשה שימוש בנתונים רגישים יותר כמו מוצא אתני, נטיות מיניות ותשובות לשאלות כמו "האם השתמשת אי פעם בסמים פסיכדליים?". ההשלכות של דליפת מידע שכזה במדינות מסוימות עשויות להיות הרות גורל.

בנוסף, המחקר גילה ש"גריינדר" שולחת את מיקומם הפיזי המדויק של המנויים לחברות שונות, שבתורן יכולות להפיץ את המידע בקרב מאות עסקים אחרים.  בדיקה אקראית של ה"ניו יורק טיימס" גילתה שפרטי המיקום המדויקים של משתמש באפליקציה שותפו עם חמש חברות אחרות.

עד כמה זה חוקי, אם בכלל? זו אחת הסוגיות שאותן מנסה לבחון הדו"ח המיוחד שהוגש בעקבות המחקר הנורבגי ששמו "מחוץ לשליטה: כיצד צרכנים מנוצלים בידי תעשיית הפרסום ברשת".

הדו"ח מוגש כשבועיים אחרי שחוק צרכני חדש נכנס לתוקף במדינת קליפורניה, לפיו, בין השאר, חברות שישתמשו בפרטים אישיים לצורכיהן, תהיינה מחויבות לאפשר לגולשים לבטל את האפשרות הזאת באופן פשוט ובולט לעין.

גם באיחוד האירופי, אגב, מכוונים לאחרונה להידוק הרגולציה על אותן חברות, בדגש על מניעת שיתוף של מידע אישי שנוגע לדת, למוצא האתני, לנטייה המינית ולחיי המין ללא הסכמה מפורשת של המשתמש.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.