ד"ר עדנה רבנו
צילום: יח"צ
טור

חוזרים למהפכה התעשייתית: על הפרילנסרים – שבתקשורת כ"כ אוהבים להעסיק

בשוק תעסוקתי בעייתי, יותר ויותר עובדים סובלים מביטחון עתידי מעורער. הנה טור לא כ"כ אופטימי של ד"ר עדנה רבנו על הפרילנסרים - שיהוו למשל 40% משוק התעסוקה האמריקאי בשנים הקרובות
ד"ר עדנה רבנו | (1)
נושאים בכתבה עדנה רבנו

בישראל נחקקו חוקי עבודה רבים המגינים על העובדים ונאכפים - ברמה כזו או אחרת - באמצעות בתי הדין לעבודה. בכלל אלו חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק שכר מינימום וחוק איסור אפליה. כלומר, המעסיק מחויב על פי חוק לשמור על זכויות העובדים וביטחונם על פי חוק ואם יחרוג מכך יוטלו עליו סנקציות עד כדי ענישה פלילית במקרי קיצון. לכאורה, גם בעידן בו במקומות עבודה רבים אבדה הגנתם של החוזים הקיבוציים, נדמה כי העובדים בכלל והעובדים בתעשיית המדיה בפרט, יכולים לחוש בטוחים יותר.

 

אבל כל זאת לכאורה בלבד, ועובדה היא שאנו עדים להתארגנויות עובדים אפילו בארגוני ההיי-טק המתגאים בתנאי העסקה מצוינים, ובוודאי בארגוני תקשורת, בהם מבינים העובדים שאלמלא יתלכדו יהיו נתונים לחסדי ההנהלות (ראו סכסוכי העבודה שהוכרזו בחודש שעבר בידיעות אחרונות ובערוץ 10). כך, לדוגמה, אין עוד הפרדה ברורה בין שעות העבודה והמנוחה, שכן הטכנולוגיה מאפשרת זמינות 24/7 ולכן עובדים עדיין צריכים להילחם על שעות העבודה שלהם או לקבל פיצוי הולם על עבודה מסביב לשעון.

 

אמנם רבים מהעובדים השכירים מצאו דרך להחזיר לעצמם חלק מהביטחון התעסוקתי דרך התאגדויות, אך יש פלח שלם של עובדים שזוכה לפחות כותרות, על אף שביטחונו התעסוקתי בסכנה גדולה. אלו הם הפרילנסרים, או בעברית - "העובדים העצמאיים". לפי סקר שנערך בשנת 2013 בארה"ב, ב-2020 כ-40% מכלל העובדים בארה"ב יהיו במעמד של "עובדים עצמאיים".

 

מגמה זו הולכת ותופסת תאוצה גם בישראל. בשונה מהשכירים במקומות העבודה המוסדרים, הפרילנסרים אינם מוגנים על-ידי הוראות חוקי העבודה למעסיקים והם אינם מאוגדים בהתאגדויות עובדים. מצב זה מוביל לחוסר ביטחון תעסוקתי תמידי: מי מבטיח שיקבלו את הפרויקט הבא? ואם לא יקבלו, מהיכן תיכנס המשכורת החודש? מתי יגיע התשלום על העבודה שעשו (שוטף אחרית הימים)? מי יגן עליהם כשלוחות זמנים של פרוייקט מתארכים והם מקבלים תשלום גלובלי? וכמובן גם שאלות ארוכות טווח, ובראשן השאלה מי יבטיח את ביטחונם הסוציאלי?

 

הארגונים הגדולים במשק ובכללם ארגוני התקשורת, משתמשים יותר ויותר במיקור חוץ ונעזרים רבות בעובדי קבלן, פרילנסרים ואף בחברות מחו"ל בהן עלויות עבודה זולות. פחות ופחות מעוניינים המעסיקים להחזיק עובדים קבועים משלהם המכבידים על הוצאות הארגון, והם חותמים על הסכמי פרילנס מקפחי זכויות גם עם עובדים, אותם הם מפעילים באופן קבוע (נזכיר כי בחודש שעבר הוסכם כי ערוץ הספורט יפצה עובד לשעבר שטען כי הועסק כפרילנסר פיקטיבי). כך, בשקט בשקט, אנו חוזרים למצב שאפיין את ראשית המהפכה התעשייתית של דורשי עבודה רבים, שאינם מאוגדים ואינם מוגנים על ידי החוק. נכון, הפעם הם משכילים יותר, רובם עובדי צווארון לבן שאינם נראים כמו פועלי פסי הייצור טרום עידן זכויות העובדים, אבל הם דומים באופן מדאיג מבחינת זכויותיהם.

 

יש כאלה המרגישים כלואים בעבודה והפרילנסריות יכולה לקרוץ להם, כאשר ה-Free בתוך המילה  "פרילנס" רומזת להם שחרור מעול. אך כפי שכבר כתב יעקב גלעד בשיר הידוע של 'בנזין': "חופשי זה לגמרי לבד". שאלת ה"לבד" של הפרילנסרים צריכה לגעת בכל אחד מאתנו. גם אם אין זה ההווה של מרבית העובדים, לשם הולך העתיד של לא-מעט מהם.

 

ד"ר עדנה רבנו היא מרצה בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית נתניה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Freeלאנסר 25/05/2016 13:19
    הגב לתגובה זו
    מדינת השכירים ישראל, לא מקדמת ותומכת בשום צורה פרילאנסים שהם לב ליבה של התעשייה. מי שמייצר מקומות עבודה חדשים ועסקים אלו הפרילאנסרים. שיטת השוטף עד שיורד הגשם שנהוגה בישראל שמתחילה ממשרדי הממשלה ומגיע עד לפרילאנסרים הכי קטנים פשוט הורגת ציבורים שלמים של עצמאיים. משלמים ביטוח לאומי ולא מקבלים אפילו דמי אבטלה, אין הפרשות לפנסיה ואין ביטחון תעסוקתי וזה רק ילך ויגבר בשנים הקרובות.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״