יחצן לכל חנות: "השאלה - איך מתמודדים עם מקרים שבהם לא הכל הולך כמתוכנן"

לרגל יציאת הספר 'לידיעת הציבור', מספרת היחצנית לי טורסטון עדני, שכתבה אותו יחד עם דוד פלג, על הלקוחות, העבודה מול העיתונאים וההפתעות שבדרך
דפנה פלס | (13)

שוק היח"צ הישראלי הוא סוג של אמבה שמשתנה וגדלה כל הזמן. נכון להיום, אין עפרון נטול יחצן או ועד עובדים שמסתובב ללא מספר טלפון של איזה אסטרטג, והעיתונים מלאים במה שכתבו תקציבאים. כך זה בעולם ולכן גם אצלנו. בתוך הברנז'ה פנימה נראה כי כולם מבינים מה קורה: השפה היחצנית שגורה בפי הכלל, והכלל מגלגל את המלים ואת המינוחים הקטנים על הלשון, משל למד אותם בבית הוריו.

כולם מבינים יח"צ או לפחות מתיימרים לחשוב כך. ההנחה הזו תקפה לאנשי הענף עצמם, לפרסומאים, לעיתונאים ואפילו ל"בשר הטרי" שאך לפני רגע יצא מהמכללה למנהל ואחיותיה ומיד קפץ למים העמוקים - משרד יחסי ציבור אמתי, בשר ודם. חייבים ללמוד מהר.

* אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר. לפרטים המלאים - לחצו כאן

אבל - וכאן קבור הכלב - האם כולם באמת-באמת מבינים או שמא הם חושבים שתפקיד יועץ התקשורת מסתכם בהצקה נון-סטופ לכתבים וב"דחיפת" הודעות לעיתונות? ואם נצא רגע מהביצה התקשורתית, כדאי שנשאל מה קורה כשבעל עסק כזה או אחר מקבל המלצה לפנות ליחסי ציבור מבלי שיש לו כל מושג במה מדובר. מקרה כזה - ולא אחד - הוא בדיוק מה שהוביל את לי טורסטון עדני, בעלי משרד היח"צ שירון, ואת איש הקריאייטיב דוד פלג-חיים לאחד כוחות, להתיישב יחד ולכתוב את הספר 'לידיעת הציבור' בהוצאת סטימצקי, שיושק הערב (יום ה').

'לידיעת הציבור' הוא מדריך שמספק הצצה לעולם יחסי הציבור, כולל מילון מונחים ודרכים ליצירת קשר עם מערכות תקשורת. הייחוד שבו טמון בעובדה, שאין מדובר במקבץ מאמרים אקדמיים פרי מוחם הקודח של פוסט-דוקטורנטים אלא בסיפור עלילתי-הומוריסטי שמלווה צעד אחר צעד את דרכו של חנן, תקציבאי מתחיל במשרד. שגרתו המאוד-לא שגרתית של הגיבור חושפת את הקורא לאחורי הקלעים של היח"צ ובדרך זו, אל הפרקטיקה עצמה ואל מערכות היחסים שבין המשרדים, לקוחותיהים והעיתונאים - הכל כולל הכל.

טורסטון עדני עובדת בתחום זה כ-15 שנים ומשמשת כיועצת תקשורת, כיועצת שיווקית וכמרצה. בשיחה עם אייס היא אומרת, כי הספר נכתב מתוך אהבה למקצוע ומתוך רצון להנגיש אותו לאחרים. "יש המון אנשים, ואני מדברת על לקוחות פוטנציאליים, שלא יודעים מה זה יח"צ", היא טוענת, "הם מגיעים למשרדים ואומרים 'המליצו לי לגשת אליכם, אבל בבקשה, תסבירו לי מה זה'. כתבנו את הספר בדיוק בגלל זה; אנחנו לא רוצים לחנך חלילה אלא להסביר מה זה יח"צ, מה עומד מאחורי האייטם בעיתון, ובכלל, להראות כמה העיסוק הזה עמוק ומרתק".

-תני דוגמה לרעיון שהספר מנסה להעביר.

"יש פרק בספר שמדבר על התכוננות ל'יום שאחרי' והתמודדות אתו. אתה כאיש יח"צ לעולם לא יודע מה יהיה ביום הזה. אתה יכול לעבוד על סיפור מול עיתונאי ולבסוף לגלות, שמה שנכתב מסתכם ב-2 שורות בעיתון. יש, כמובן, גם הרבה מקרים הפוכים ובהם בעצם נמצא הקסם, אבל השאלה החשובה היא איך מתמודדים עם המקרים שבהם לא הכל הולך כמתוכנן. אני ממליצה לחסוך את ההתמרמרות מראש, כי אתה אף פעם לא יודע אלו שיקולים עומדים מאחורי 2 השורות הסופיות. בנוסף, אני אומרת שיש לעשות תיאום ציפיות מול כל הגורמים. זה הדבר הראשון שאני עצמי תמיד עושה".

-אמרת שהמניע הראשוני לכתיבה היה מקרה מול לקוח שלא ידע מימינו ומשמאלו. היום, כמעט כל עסק מתהדר באיש יח"צ. את חושבת שכולם באמת צריכים?

"זה נהדר שלעסק יש יועצי תקשורת, אבל עוד לפני שמתחילים מערכת יחסים, צריך לבדוק את העסק ואת תמהיל השיווק שלו מלמטה למעלה ולראות אם הוא בכלל מוכן לזה. אגב, יש עסקים או לקוחות שאחרי תקופת מה מפסיקים להזדקק ליח"צ. יהיו כאלה שיחלקו עלי, אבל אני באמת מאמינה בזה. בכל מקרה, לא רק העיתונאי והלקוח צריכים להבין במה מדובר אלא גם איש המקצוע עצמו, בטח אם הוא מתחיל. זה יכול להיות מאוד מרתיע בהתחלה".

-אז למעשה, אתם נותנים פה כלים אמיתיים וטיפים?

"לא כלים - הבנה. אנחנו, דרך העיניים של חנן, שהוא, אגב, חנון אמיתי, מנסים להסביר איך העולם הזה פועל וכמה הוא באמת יפה. הכל נכתב בצורה קלילה שמדברת בגובה העיניים. זו הגישה שלנו".

-את חושבת שיש לספר הכוח להרגיע את התקציבאי המתחיל שלפני רגע יצא מפס הייצור?

"אני מקווה שכן (צוחקת)".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    סוף סוף ספר ביחסי ציבור (ל"ת)
    רונית 02/06/2012 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יחצנית שהיתה 01/06/2012 11:05
    הגב לתגובה זו
    מושקע, מוקפד עד הפרט האחרון המון הצלחה ללי טורסטון עדני
  • 10.
    שפו על השקה מושקעת ומרגשת (ל"ת)
    רותי 01/06/2012 07:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לי את תותחית על, בהצלחה!! (ל"ת)
    עינת 31/05/2012 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אופיר שפיגל 31/05/2012 22:56
    הגב לתגובה זו
    מקצוענית אמיתית, אשת מקצוע ולפני הכל אדם
  • 7.
    pr-guide 31/05/2012 18:32
    הגב לתגובה זו
    www.pr-guide.co.il
  • 6.
    לי - המון הצלחה! (ל"ת)
    דוד גולן 31/05/2012 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כריזמה של תא כפפות ביונדאי גייטס (ל"ת)
    פרוספר אזאגי 31/05/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רן 31/05/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה
  • 3.
    גליה 31/05/2012 14:04
    הגב לתגובה זו
    מקווה שהספר יוכל לתת לי מבט לעולם יחסי הציבור, רגע לפני שאני נכסת לגוב האריות.
  • 2.
    יש לה פרצוף של מרכיבת פרגולות מכפר יונה (ל"ת)
    שוקו 31/05/2012 13:38
    הגב לתגובה זו
  • יא עבריין מקלדת? (ל"ת)
    ואיך הפרצוף שלך 31/05/2012 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רונית גלעד 31/05/2012 13:33
    הגב לתגובה זו
    עובדת עם המשרד שלה שירון יח"צ ,נותנת להם שירותיי פירלאנס. משרד בוטיק איכותי.שפו והצלחה בהמשך!!!
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים. 

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.