לי טורסטון עדני
צילום: יח"צ

יחצן לכל חנות: "השאלה - איך מתמודדים עם מקרים שבהם לא הכל הולך כמתוכנן"

לרגל יציאת הספר 'לידיעת הציבור', מספרת היחצנית לי טורסטון עדני, שכתבה אותו יחד עם דוד פלג, על הלקוחות, העבודה מול העיתונאים וההפתעות שבדרך
דפנה פלס | (13)

שוק היח"צ הישראלי הוא סוג של אמבה שמשתנה וגדלה כל הזמן. נכון להיום, אין עפרון נטול יחצן או ועד עובדים שמסתובב ללא מספר טלפון של איזה אסטרטג, והעיתונים מלאים במה שכתבו תקציבאים. כך זה בעולם ולכן גם אצלנו. בתוך הברנז'ה פנימה נראה כי כולם מבינים מה קורה: השפה היחצנית שגורה בפי הכלל, והכלל מגלגל את המלים ואת המינוחים הקטנים על הלשון, משל למד אותם בבית הוריו.

כולם מבינים יח"צ או לפחות מתיימרים לחשוב כך. ההנחה הזו תקפה לאנשי הענף עצמם, לפרסומאים, לעיתונאים ואפילו ל"בשר הטרי" שאך לפני רגע יצא מהמכללה למנהל ואחיותיה ומיד קפץ למים העמוקים - משרד יחסי ציבור אמתי, בשר ודם. חייבים ללמוד מהר.

* אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר. לפרטים המלאים - לחצו כאן

אבל - וכאן קבור הכלב - האם כולם באמת-באמת מבינים או שמא הם חושבים שתפקיד יועץ התקשורת מסתכם בהצקה נון-סטופ לכתבים וב"דחיפת" הודעות לעיתונות? ואם נצא רגע מהביצה התקשורתית, כדאי שנשאל מה קורה כשבעל עסק כזה או אחר מקבל המלצה לפנות ליחסי ציבור מבלי שיש לו כל מושג במה מדובר. מקרה כזה - ולא אחד - הוא בדיוק מה שהוביל את לי טורסטון עדני, בעלי משרד היח"צ שירון, ואת איש הקריאייטיב דוד פלג-חיים לאחד כוחות, להתיישב יחד ולכתוב את הספר 'לידיעת הציבור' בהוצאת סטימצקי, שיושק הערב (יום ה').

'לידיעת הציבור' הוא מדריך שמספק הצצה לעולם יחסי הציבור, כולל מילון מונחים ודרכים ליצירת קשר עם מערכות תקשורת. הייחוד שבו טמון בעובדה, שאין מדובר במקבץ מאמרים אקדמיים פרי מוחם הקודח של פוסט-דוקטורנטים אלא בסיפור עלילתי-הומוריסטי שמלווה צעד אחר צעד את דרכו של חנן, תקציבאי מתחיל במשרד. שגרתו המאוד-לא שגרתית של הגיבור חושפת את הקורא לאחורי הקלעים של היח"צ ובדרך זו, אל הפרקטיקה עצמה ואל מערכות היחסים שבין המשרדים, לקוחותיהים והעיתונאים - הכל כולל הכל.

טורסטון עדני עובדת בתחום זה כ-15 שנים ומשמשת כיועצת תקשורת, כיועצת שיווקית וכמרצה. בשיחה עם אייס היא אומרת, כי הספר נכתב מתוך אהבה למקצוע ומתוך רצון להנגיש אותו לאחרים. "יש המון אנשים, ואני מדברת על לקוחות פוטנציאליים, שלא יודעים מה זה יח"צ", היא טוענת, "הם מגיעים למשרדים ואומרים 'המליצו לי לגשת אליכם, אבל בבקשה, תסבירו לי מה זה'. כתבנו את הספר בדיוק בגלל זה; אנחנו לא רוצים לחנך חלילה אלא להסביר מה זה יח"צ, מה עומד מאחורי האייטם בעיתון, ובכלל, להראות כמה העיסוק הזה עמוק ומרתק".

-תני דוגמה לרעיון שהספר מנסה להעביר.

"יש פרק בספר שמדבר על התכוננות ל'יום שאחרי' והתמודדות אתו. אתה כאיש יח"צ לעולם לא יודע מה יהיה ביום הזה. אתה יכול לעבוד על סיפור מול עיתונאי ולבסוף לגלות, שמה שנכתב מסתכם ב-2 שורות בעיתון. יש, כמובן, גם הרבה מקרים הפוכים ובהם בעצם נמצא הקסם, אבל השאלה החשובה היא איך מתמודדים עם המקרים שבהם לא הכל הולך כמתוכנן. אני ממליצה לחסוך את ההתמרמרות מראש, כי אתה אף פעם לא יודע אלו שיקולים עומדים מאחורי 2 השורות הסופיות. בנוסף, אני אומרת שיש לעשות תיאום ציפיות מול כל הגורמים. זה הדבר הראשון שאני עצמי תמיד עושה".

-אמרת שהמניע הראשוני לכתיבה היה מקרה מול לקוח שלא ידע מימינו ומשמאלו. היום, כמעט כל עסק מתהדר באיש יח"צ. את חושבת שכולם באמת צריכים?

"זה נהדר שלעסק יש יועצי תקשורת, אבל עוד לפני שמתחילים מערכת יחסים, צריך לבדוק את העסק ואת תמהיל השיווק שלו מלמטה למעלה ולראות אם הוא בכלל מוכן לזה. אגב, יש עסקים או לקוחות שאחרי תקופת מה מפסיקים להזדקק ליח"צ. יהיו כאלה שיחלקו עלי, אבל אני באמת מאמינה בזה. בכל מקרה, לא רק העיתונאי והלקוח צריכים להבין במה מדובר אלא גם איש המקצוע עצמו, בטח אם הוא מתחיל. זה יכול להיות מאוד מרתיע בהתחלה".

-אז למעשה, אתם נותנים פה כלים אמיתיים וטיפים?

"לא כלים - הבנה. אנחנו, דרך העיניים של חנן, שהוא, אגב, חנון אמיתי, מנסים להסביר איך העולם הזה פועל וכמה הוא באמת יפה. הכל נכתב בצורה קלילה שמדברת בגובה העיניים. זו הגישה שלנו".

-את חושבת שיש לספר הכוח להרגיע את התקציבאי המתחיל שלפני רגע יצא מפס הייצור?

"אני מקווה שכן (צוחקת)".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    סוף סוף ספר ביחסי ציבור (ל"ת)
    רונית 02/06/2012 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יחצנית שהיתה 01/06/2012 11:05
    הגב לתגובה זו
    מושקע, מוקפד עד הפרט האחרון המון הצלחה ללי טורסטון עדני
  • 10.
    שפו על השקה מושקעת ומרגשת (ל"ת)
    רותי 01/06/2012 07:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לי את תותחית על, בהצלחה!! (ל"ת)
    עינת 31/05/2012 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אופיר שפיגל 31/05/2012 22:56
    הגב לתגובה זו
    מקצוענית אמיתית, אשת מקצוע ולפני הכל אדם
  • 7.
    pr-guide 31/05/2012 18:32
    הגב לתגובה זו
    www.pr-guide.co.il
  • 6.
    לי - המון הצלחה! (ל"ת)
    דוד גולן 31/05/2012 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כריזמה של תא כפפות ביונדאי גייטס (ל"ת)
    פרוספר אזאגי 31/05/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רן 31/05/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה
  • 3.
    גליה 31/05/2012 14:04
    הגב לתגובה זו
    מקווה שהספר יוכל לתת לי מבט לעולם יחסי הציבור, רגע לפני שאני נכסת לגוב האריות.
  • 2.
    יש לה פרצוף של מרכיבת פרגולות מכפר יונה (ל"ת)
    שוקו 31/05/2012 13:38
    הגב לתגובה זו
  • יא עבריין מקלדת? (ל"ת)
    ואיך הפרצוף שלך 31/05/2012 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רונית גלעד 31/05/2012 13:33
    הגב לתגובה זו
    עובדת עם המשרד שלה שירון יח"צ ,נותנת להם שירותיי פירלאנס. משרד בוטיק איכותי.שפו והצלחה בהמשך!!!
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.