אפריל
צילום: דורון לצטר

הסטארט-אפ הישראלי אפריל גייס 10 מיליון דולר בגיוס סיד

הטכנולוגיה של החברה מתרגמת את חוק המס האמריקאי ובונה על בסיסו מערכת גמישה ונוחה לשימוש תוך התבססות על מנוע בינה מלאכותית וממשקי API, המוצר מספק ללקוח ממשק דיווח מס מהיר; אפריל הוקמה על ידי היזמים דניאל מרקוס שבעבר כיהן כ-CTO משותף ב-Waze
סתיו קורן |

הסטארט-אפ אפריל (April) מודיע על גיוס סיד בסך 10 מיליון דולר. הטכנולוגיה של החברה מתרגמת את חוק המס האמריקאי ובונה על בסיסו מערכת גמישה ונוחה לשימוש תוך התבססות על מנוע בינה מלאכותית וממשקי API. המוצר מספק ללקוח ממשק דיווח מס מהיר ונטול חיכוכים במטרה להקל על התהליך המסורבל ולהגדיל את העצמאות וההבנה של הלקוח במהלכו.

הגיוס התבצע בהובלת Team8 ובהשתתפות NYCA Partners , Bolt by QED, Euclidean Capital, iAngels  ו- The Treasury שהוקמה על ידי מייסדי חדי הקרן Acorns ו-Betterment. בסבב השתתפו גם שי וינינגר, מייסד Lemonade ולואל פוטנאם, מייסד הסטארט-אפ Quovo שנמכר לענקית הפינטק Plaid. הפתרון שפיתחה April מציע פלטפורמה חדשנית שמפשטת ומייעלת את תהליך הגשת דוחות המס בארה"ב ומאפשרת תכנון פיננסי חכם לאורך השנה. החברה פועלת בשיתוף עם  מספר גופים פיננסיים בארה"ב.

 

אפריל הוקמה על ידי היזמים דניאל מרקוס ובן בורודך. מרקוס, סמנכ״ל הטכנולוגיות של החברה, מוביל את מרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל העומד בפניי התרחבות משמעותית וגיוס עובדים נרחב בעיקר לתפקידי פיתוח.

מרקוס בעברו כיהן כ-CTO משותף ב-Waze, ולאחר רכישתה כיהן כמדען נתונים מוביל ב-Google ישראל. בורודך, המוביל את פעילות החברה בארהֿ״ב, כיהן בעברו כיועץ אסטרטגי ב-Deloitte FinTech והוביל את תחום האסטרטגיה בקבוצת Team8. למייסדי החברה הצטרפה רואת החשבון ג'ודי פדר, מרואות החשבון המובילות בארה"ב, המובילה את תחום אסטרטגיית המס של April.

 

בארה״ב כל אזרח מחויב על פי חוק בדיווח ותיאום מס שנתי, תהליך הידוע כמסובך, מלחיץ, גוזל זמן וברוב המקרים יקר. בנוסף, המחסור בהתאמה אישית של התהליך מוביל לכך שכ- 75% מהאמריקאים משלמים מקדמות מס גבוהות מהנדרש, לפי נתוני ה-IRS התשלום העודף עומד על היקף כולל של יותר מ-300 מיליארד דולר מדי שנה. בתהליך הדיווח המסכם של השנה, על האזרח האמריקאי לדרוש בחזרה את התשלום העודף, במידה ויש כזה. כיום, האופציות העומדות בפני האזרח האמריקאי לצורך אותו דיווח הדרוש על פי חוק הן פנייה לרואה חשבון יקר, או שימוש בתוכנות עזר ספורות וברובן מיושנות. יותר משבעים מיליון אמריקאים משתמשים מדי שנה במערכות המס הקיימות הגוזלות זמן רב, עולות כסף ובמקרים של מורכבויות נפוצות דורשות ייעוץ של רואה חשבון והוצאה כספית נוספת. שוק תוכנות המס מוערך ב-13.5 מיליארד דולר לשנת 2021, ועל פי התחזיות הוא צפוי להגיע ללמעלה מ 20 מיליארד דולר עד 2026.

 

החברה פועלת באמצעות שיתופי פעולה עם גופים פיננסיים המנגישים את המערכת שלה ללקוחותיהם. באופן זה היא מייצרת ערך מוסף לאותם גופים ומאפשרת להם לחסוך זמן וכסף ללקוחותיהם תוך ראייה הוליסטית של מצבם הפיננסי. בימים אלו,April  פועלת להשקת מוצריה עם מספר מוסדות פיננסיים בארה״ב אליהם חברה, בדיוק בזמן לעונת המיסים בארה״ב הנפתחת בינואר ומסתיימת בחודש אפריל (מכאן שם החברה).

 

דניאל מרקוס, מייסד שותף וה- CTO של April: "הפתרון שלנו יכול לייצר שיפור משמעותי בהתנהלות הפיננסית של כל אזרח אמריקאי באמצעות מעקב וחיזוי החזרי מס, אופטימיזציות מיסוי אוטומטיות ואינטראקציה רצופה עם מערכת המסייעת להם לקבל החלטות פיננסיות מושכלות.״

קיראו עוד ב"BizTech"

 

"ההתמודדות עם דרישות המיסוי בארה"ב הינה סבוכה ביותר ומצריכה ידע מקצועי רב, מרבית האזרחים לא מבינים את תקנות המיסוי ואינם יודעים כיצד לבצע אופטימיזציה של הכנסותיהם", אמר רונן אסיא, שותף מנהל ב-Team8, "הגישה ההוליסטית של April המתמקדת במשתמשים מעניקה הזדמנות נפלאה לבנקים ולחברות פינטק לייצר ערך ללקוחותיהם".

 

אחד מהגופים הפיננסיים שאיתם April משתפת פעולה הוא Propel,  המסייעת למשקי בית בארה"ב לשלוט טוב יותר בתמונת המצב הפיננסית שלהם, לנצל הטבות שונות, לרבות הטבות ממשלתיות מייסד ומנכ"ל Propel, ג'ימי צ'ן התייחס לשיתוף הפעולה ואמר: "הגשת דוחות המס היא תהליך מלחיץ ומסובך, במיוחד עבור משפחות עם הכנסה נמוכה. אנו נרגשים לשתף פעולה עם April כדי להציע למשפחות אלו פתרון פשוט המספק להן גישה להטבות כגון זיכוי מס ילדים וזיכוי מס הכנסה, הטבות המהוות גלגל הצלה למשקי בית פגיעים כלכלית."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

chatgpt
צילום: טוויטר

מיקרוסופט ו-OpenAI בלב פרשת רצח-התאבדות בקונטיקט

התביעה נגד החברות טוענת כי הצ'אטבוט עודד מחשבות פרנואידיות ודלוזיות של גבר בן 56, שהיה בעברו מנהל באתר יאהו, עד שרצח את אימו והתאבד

רן קידר |
נושאים בכתבה ChatGPT

בארה"ב הוגשה תביעה חריגה נגד OpenAI ומיקרוסופט, לאחר שסטיין־אריק סולברג, בן 56 מקונטיקט, רצח את אמו, סוזן אדמס בת ה-83, ולאחר מכן התאבד. לטענת המשפחה, הבינה המלאכותית (GPT-4o) שימשה עבורו מקור לאישור מחשבות מסוכנות והעצימה את מצבו הנפשי עד שהוביל למעשים.

התביעה הוגשה בבית המשפט העליון של קליפורניה והיא הראשונה שמייחסת לצ'אטבוט תפקיד ישיר במעשה רצח, ולא רק בהידרדרות עצמית של משתמשים. עורכי הדין של המשפחה טוענים כי המקרה מהווה "כשל קטלני של מוצר מסוכן", שאמור היה להגיב אחרת כאשר משתמש מציג חשיבה פרנואידית, דלוזיות או מצוקה.

לפי כתב התביעה, הבן, שמתועד בעשרות סרטונים ביוטיוב כשהוא גולל את שיחותיו עם ChatGPT, קיבל מהצ'אטבוט "חיזוק שיטתי להזיות הפרנואידיות שלו". הבוט, כך נטען, שכנע אותו שאמו עוקבת אחריו, שחפצים בבית משמשים לריגול, ושאנשים סביבו הם "סוכנים" הפועלים נגדו. לטענת המשפחה, ChatGPT לא ניסה להכווין אותו לעזרה מקצועית ואף "טען" בפניו כי הוא מודל בעל תודעה ושיש לו כוחות אלוהיים. המשפחה טוענת כי ChatGPT מעולם לא ניסה לנתק את השיחה, לא הביע דאגה למצבו ולא הפנה אותו לעזרה מקצועית, למרות שהשיחות כללו סימני מצוקה בולטים.

הטענה המרכזית: מודל GPT-4o הפך ל-"רגשי מדי"

התביעה מתמקדת במיוחד בגרסת GPT-4o שהושקה במאי 2024. לטענת עורכי הדין, הגרסה עוצבה באופן רגשני וחברי מדי, מתוך מטרה לייצר אינטראקציות טבעיות הדומות לשיחה אנושית. אך לפי הטענה, מאפיינים אלו פגעו במנגנוני הבטיחות: המודל הונחה לא לאתגר אמונות שגויות, המשיך שיחה גם כשהתוכן נעשה מסוכן, ומנגנוני זיהוי מצוקה הוחלשו לאחר תהליך בדיקות קצר בהרבה מהמקובל. המשפחה טוענת כי השילוב בין "אישיות" סלחנית ורגשית לבין הנטייה לאשר דבריו של המשתמש הפך את הכלי למסוכן במיוחד לאנשים פגיעים.

OpenAI מסרה כי מדובר במקרה "כואב וטרגי" וכי תבצע בדיקה, אך לא הודתה בקיום בעיה מבנית במערכת. החברה ציינה כי היא משפרת באופן רציף את יכולות האיתור של מצבי מצוקה, מפנה משתמשים לקווי סיוע ומחזקת מגנוני בטיחות בדור החדש של המודלים. מיקרוסופט, שותפה אסטרטגית של OpenAI, טרם הגיבה.