אלכסנדר איסק ליברפול, קרדיט רשתות חברתיות (X)
אלכסנדר איסק ליברפול, קרדיט רשתות חברתיות (X)

לא כל הנוצץ זהב: ההעברות היקרות בעולם, ומה יצא מהן?

ליברפול שברה שיא עם איסאק, אבל ההיסטוריה מלמדת שהכסף הגדול לא תמיד מביא תארים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ספורט

אתמול נסגר רשמית חלון ההעברות של קיץ 2025/26, והוא הסתיים קול תרועה רמה. ליברפול שברה את שיאי הפרמיירליג כשהחתימה את אלכסנדר איסאק מניוקאסל תמורת 150 מיליון יורו. מדובר בהעברה הגדולה ביותר שנעשתה באנגליה אי פעם, והשלישית בהיסטוריה של הכדורגל העולמי. ההחתמה הזו סימנה את ליברפול כמלכת ההוצאות של הקיץ, עם סכום כולל של יותר מחצי מיליארד יורו על רכש, אבל מבט לאחור על העברות דומות מגלה שלא כל השקעה אדירה מסתיימת בהצלחה על הדשא.

השחקנים שאכזבו

הדוגמא הבולטת ביותר היא פריז סן ז’רמן. הקבוצה רכשה את ניימאר (222 מיליון יורו) ואמבפה (180 מיליון יורו) כדי להגשים את חלום ליגת האלופות. למרות הדומיננטיות בצרפת, הצמד לא הצליח להביא את הגביע, כאשר פ.ס.ז’ הסתפקה בהגעה לגמר 2020 שם הפסידה לבאיירן מינכן. הזכייה הראשונה בצ’מפיונס הגיעה רק בשנה האחרונה, אחרי ששני הכוכבים היקרים בהיסטוריה נמכרו.

גם ברצלונה נמצאת ברשימת ה"מבזבזות" אחרי שזרקה כמעט 300 מיליון יורו על עוסמן דמבלה ופיליפה קוטיניו. השניים זכורים בעיקר מהפציעות, הירידה ביכולת, והשאלות יקרות שנגמרו בהוצאה משמעותית וריקון הקופה במקום להתמקד בשחקנים מבטיחים מבית.

ריאל מדריד גם נמצאת ברשימה עם אחת ההשקעות המאכזבות ביותר עם אדן הזאר, עליו הוציאו כ-120 מיליון יורו, שחקן שהיה סופרסטאר בצ’לסי, אך הפך לסמל של כישלון בסנטיאגו ברנבאו עם מעט מאוד רגעי כדורגל ופציעות מתמשכות.

גם ז’ואאו פליקס (126 מיליון) לא הצדיק את ההשקעה של אתלטיקו מדריד, ובסופו של דבר מצא את עצמו מושאל ליריבות כמו ברצלונה וארסנל.

הכסף הגדול לא מביא תארים

לא מדובר רק בשחקנים, אלא גם בקבוצות. צ’לסי למשל, רשמה כמה חלונות משמעותיים מבחינה כספית, עם הוצאות של מאות מיליונים בקיץ 2023/24 ובחורף שלפניו. אבל על המגרש? מקום שישי בליגה וגמר גביע ליגה שהסתיים בהפסד. עונה קודם לכן היא סיימה אפילו במקום ה-12, חרף רכש של יותר מ-600 מיליון יורו בשני חלונות.

ליברפול מצידה, חצתה את רף חצי מיליארד יורו הקיץ עם איסאק, פלוריאן וירץ ושמות נוספים. כעת השאלה היא האם ההשקעה הזו תספיק כדי שמור אותה בצמרת של אנגליה ואף להוביל אותה להניף את גביע האלופות לראשונה מאז 2019.

בשורה התחתונה

היסטוריית ההעברות מוכיחה שסכומי עתק לא מבטיחים הצלחה. קוטיניו, דמבלה, הזאר ואחרים מלמדים שכסף יכול לקנות כותרות, אבל לא בהכרח תארים. ליברפול בחרה ללכת עד הסוף בצד ההוצאות, והעתיד יגיד אם הפעם הרכישות הגדולות יביאו את התוצאות שמצפים מהם.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברההרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברה

מותג הסניקרס שמעלה מחירים והלקוחות ממשיכים לקנות: כך מנסה On לעקוף גם את המכסים

חברת הספורט השוויצרית לא נבהלת מהאטה צרכנית או סביבה כלכלית מורכבת, וממשיכה להציב רף גבוה בשוק התחרותי - גם במחיר גבוה מהמקובל

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סניקרס

On, מותג הנעליים השוויצרי, הפך לאחת מחברות הספורט הצומחות ביותר בשנים האחרונות ולא רק בזכות עיצוב יוצא דופן או טכנולוגיה חדשנית, אלא גם בגלל אסטרטגיה מפתיעה: העלאת מחירים, דווקא כששחקנים אחרים בענף מציעים הנחות ומדווחים על האטה.

באמצע 2025, החברה העלתה את מחירם של מספר דגמים מובילים בעשרה דולרים כולל את דגם Cloudtilt שמחירו הגיע ל-170 דולר. בחברה מסבירים כי העלאת המחיר נועדה לפצות על עלויות מכס חדשות בגובה של עד 20%, אך מדגישים כי זו לא הסיבה היחידה. זהו מהלך שנועד לחזק את מעמדה כמותג פרימיום.

מחירי פרימיום, לקוחות נאמנים

בעוד חברות כמו נייקי, אדידס ו-Hoka בוחרות בזהירות רבה את תחזיותיהן, מפחדות מהאטה בביקוש ומעלויות הסחר, On מציגה קו ברור: שמירה על מיצוב גבוה, עם מוצרים שנמכרים במחיר מלא וללא הנחות, גם בתקופת החגים. החברה צופה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ב-2025, עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת, כאשר זו הפעם השלישית השנה שהיא מעלה תחזית.

ההצלחה נובעת בין היתר מאסטרטגיית מיצוב מדויקת: הנעליים של On מצליחות למשוך קהל שמוכן לשלם יותר עבור נוחות, עיצוב ייחודי וזהות מותגית. לקוחותיה רואים במוצר חלק מההופעה היומיומית - נעל שיכולה להתאים גם לריצה, גם ליום עבודה, וגם לבילוי.

גידול במספר החנויות ומיתוג בינלאומי

החברה פותחת מעל 20 חנויות חדשות בשנה,  בין היתר באזורים יוקרתיים כמו פאלו אלטו בקליפורניה וצ'נגדו בסין, שם הצרכנים רגילים לשלם 170 דולר לקפוצ'ון. ההתרחבות הפיזית הזו מעידה על ביטחון באסטרטגיית הצמיחה.