הקיפאון בענף הנדל"ן מתרחב: השמאי הממשלתי עוצר דיונים על שומות רמ"י

זאת בעקבות תיקון החלטה של מועצת מקרקעי ישראל המערער על סמכות ועדת ההשגות ומתערב בהרכבה. "מעתה כל השגה שהתקבלה, אך טרם נדונה, וכל השגה שתתקבל תוחזר ולא תטופל, זאת עד לביטול החלטת המועצה"
מורן ישעיהו | (1)

הקיפאון בענף הנדל"ן מתרחב: השמאי הממשלתי במשרד המשפטים עוצר את הדיונים בהשגות על שומות מקרקעין של רמ"י בעקבות החלטת מועצת מקרקעי ישראל המערערת על סמכות ועדת ההשגות ומהווה, כך לטענתו, "פגיעה חמורה בסמכות ובעצמאות הועדה והשמאים המחוזיים".

כיום, בעסקאות ופעילויות שמבצעת רמ"י נקבע הסכום לתשלום באמצעות שומה (אומדן שווי הזכויות בקרקע)​ של השמאי הממשלתי או שמאי מטעמו. בהתאם להחלטת מועצה 1304, ניתן להגיש השגה על השומה המובאת בפני שמאי מחוזי באגף שומת מקרקעין, כאשר על החלטתו יכול המבקש וגם רמ"י להגיש השגה נוספת אשר נידונה בפני ועדת ההשגות. זו יכולה לקבל ההשגה במלואה או באופן חלקי ואף להגדיל את הסכום בשומה.

אלא שעתה, בתיקון החלטה שהכניסה מועצת מקרקעי ישראל, היא קבעה כי "הנהלת הרשות רשאית שלא לפעול בהתאם להחלטה בהשגה שניתנה שלא בהתאם לקבוע בהוראות". עוד נכתב כי "מוצע להבהיר את תפקידי וסמכויות הוועדה, לאור הישנות מקרים בהם הוועדה התערבה בנושאים שאינם שמאיים הסותרים באופן ישיר את מתווה העסקה כפי שאושר בהנהלת הרשות".

בסעיף נוסף הנוגע להרכב הוועדה נכתב כך: "מוצע לשנות את הרכב הוועדה כך שמנהלי מחוזות לא יהיו חברים בוועדת השגות ושהשמאי הממשלתי בתיאום עם מנהל הרשות יקבע את הכללים לבחירת הרכב הוועדה ובפרט קביעת השמאי המכריע המשתתף בוועדה".

על דברים אלו התרעם עיני והעביר מכתב למנכ"ל רמ"י, עדיאל שמרון, כמו גם שר המשפטים והמשנה ליועמ"ש, בו כתב כי "ההחלטה החדשה מהווה שינוי מהותי להחלטות קודמות וקובעת הליכים חדשים הקשורים באופן ישיר לתחום שמאות המקרקעין בכלל ולעבודת אגף השמאות במשרד המשפטים בפרט".

לטענתו משמעות התיקון היא כי "החלטה בהשגה מהווה המלצה בלבד והרשות תחליט אם לקיימה או לא. להבנתי מדובר בחוסר יעילות משווע שאף עלול לייצר הליכי סרק ודיונים מיותרים, שיגרמו לעיכוב משמעותי בעסקאות במשק".

לגבי זהות הרכב וועדת ההשגות טען כי "משמעות ההחלטה היא שהרשות, כצד בהליך, תהיה מעורבת בקביעת ההרכב של הוועדה. הוראה זו, כמו גם הוראות אחרות בהחלטה, מהוות בפגיעה חמורה בסמכות ובעצמאות הוועדה והשמאים המחוזיים, אשר תפקידם להכריע בהשגה ללא מורא וללא משוא פנים".

בסיכום דבריו ציין כי "לאור העובדה שההחלטה מאיינת למעשה את משמעות ההחלטות בהשגות, לא נוכל לקיים עוד דיונים בהשגות. המשמעות היא שמרגע זה כל השגה שהתקבלה, אך טרם נדונה, וכל השגה שתתקבל במשרדנו, החל מהיום, תוחזר ולא תטופל, זאת עד לביטול החלטת המועצה".

מרמ"י נמסר בתגובה כך: "מתוך רצון לייצר שקיפות בעבודת ועדת ההשגות קבעה החלטת המועצה כי ייקבעו כללים על ידי השמאי הממשלתי הראשי, בתיאום בלבד עם מנהל הרשות, באשר לאופן קביעת זהות הרכבי ועדת ההשגות. בניגוד לנטען, רמ"י לא ביקשה להיות מעורבת בקביעת זהות ההרכבים בכל השגה פרטנית ואף לא נערך כל תיקון באשר להרכב חברי הוועדה. ההחלטה גם אינה פוגעת כלל ועיקר בשיקול הדעת השמאי או בחובתה של הרשות לפעול על פי ההחלטה השמאית בהשגה. התיקון היחיד בעניין זה הינו למנוע מצב שבו ועדת ההשגות תדון בסוגיות לא שמאיות אשר חורגות מסמכותה. החלטת המועצה התקבלה כדין ופורסמה לציבור כנדרש קודם לקבלת ההחלטה. בשנים האחרונות התקבלו על ידי ועדת ההשגות שורה של החלטות במסגרתן חרגה הוועדה מסמכותה ופעלה בסתירה לעקרונות ניהול הקרקע והחלטות המועצה. על כן נוצר הצורך לחדד ההוראות בנושא זה. תיקון החלטת המועצה נעשה לאחר שכל ניסיונות ההידברות מול השמאי הממשלתי הראשי במגוון רחב של נושאים העלו חרס".

עוד נציין כי באחרונה הודיעה רמ"י על מעבר למתכונת חירום במסגרתה יצומצם הטיפול בבקשות בעניין אישור זכויות, התחייבות לרישום משכנתא, חתימת חוזים והעברת זכויות. זאת לאחר הודעת מינהל התכנון בדבר השהיית פעילות מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דירה=קורת גג 23/03/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.