ככה זה כשאין ממשלה בישראל - מאריכים תוכניות כושלות
מועצת מקרקעי ישראל החליטה אמש על הארכת תוקפה של תכנית מחיר למשתכן בשנה נוספת, עד סוף שנת 2020. בהחלטתה מנסה המועצה "להיענות לצרכי הדיור של ישראל ולייצר וודאות בשוק", וזאת למרות שכמעט כולם בשוק תמימי דעים לגבי העובדה שהתכנית לא מספקת מענה לאוכלוסייה רחבה ולא מורידה את מחירי הדירות ועל כן דווקא צריכה להסתיים.
התוכנית אמנם עוזרת לקבוצה מסוימת אבל לא למי שבאמת צריך - צעירים בדרום שלא מקבלים הנחה משמעותית, נוסף על כך שהיא מציפה דירות במקומות חלשים וגורמת לחולשה במחירים שם.
הכשל הגדול ביותר הוא בכך שבאזור המרכז מקבלים הנחה של מאות אלפי שקלים על דירות של 2 מיליון שקל ומעלה, אבל מי שקונה דירה ב-2 מיליון שקל לא צריך הנחה. בשורה התחתונה - אנחנו, כולנו, מממנים לקבוצה ספציפית של צעירים דירות, כשלחלקם בכלל לא מגיע. אז התוכנית הבעייתית הזו מוארכת - ככה זה שאין ממשלה בישראל.
לדבריו של יו"ר המועצה ושר האוצר משה כחלון, "אישור הארכת התכנית על ידי כלל גורמי המקצוע, מוכיחה את ההצלחה שלה ואת החיוניות בכך שתימשך. אני מברך על ההחלטה למרות הפלונטר הפוליטי. תכנית מחיר למשתכן הביאה למהפכה בשוק הדיור בכך שהעלתה סוף סוף את הזוגות הצעירים לראש סדר העדיפויות הלאומי. לראשונה מזה שנים, לזוגות הצעירים יש הזדמנות אמיתית לרכוש דירה במחיר הוגן, והם קופצים על ההזדמנות הזו. אנחנו רואים זאת בנתוני ההרשמה לתכנית ובנתוני המשכנתאות".
- היצע דירות גדול בדרך - סיום תקופת החסימה מתקרב
- ראשון לציון: מאות דירות "מחיר למשתכן" משתחררות לשוק - והמחירים בירידה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כל עוד השר כחלון כאן ואני כאן, תהיה תכנית מחיר למשתכן במדינת ישראל. זה נכון שיש צורך בהתאמות נדרשות ככל שהמציאות הולכת ומתפתחת ואנחנו נעשה את זה גם בהמשך", מסרה שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון.
מחיר למשתכן עלתה לנו 7 מיליארד שקל - היה כדאי?
מגדל הקלפים של מחיר למשתכן לקראת קריסה
"קיבלנו שוק דיור מדמם, מחיר למשתכן הביאה לבלימת מחירים"
מחיר למשתכן - כמה ההנחה?
נתוני רמ"י מלמדים על כך שמאז תחילת התכנית פורסמו מכרזי קרקע עבור 115,912 יח"ד ובוצעו עסקאות עבור קרקע לבניית 90,542 יח"ד. כ-80% מהדירות שהקצתה רמ"י היו במסגרת מחיר למשתכן, כ-71.5 אלף, לעומת כ-19 אלף לשוק החופשי.
לפי הנתונים, ההכנסות למדינה משיווקי התכנית הגיעו ליותר מ-10.5 מיליארד שקל מאז החלה והשווי המצטבר של ההנחות במחירי הקרקע שניתנו לציבור כחלק מהתכנית הסתכמו בכ-6.3 מיליארד.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
נתוני מחקר של מטה הדיור הלאומי מדברים על חיסכון של יותר מ-20 מיליארד שקל. ההנחה על הדירות בתכנית נעה בין 19%-25% משווי הדירה. בהקשר זה יש לסייג כי ההנחה תלויית מקום ועיתוי - ככל שהתכנית התקדמה ההנחה קטנה, וככל שמתרחקים מהמרכז ההנחה קטנה יותר. יתרה מכך, יש כבר מקומות שההנחה נמוכה במיוחד.
מתחילת התכנית, נרשמו אליה 133,526 משקי בית ו-8,153 משקי בית משפרי דיור. 65,633 בתי אב מהנרשמים, זכו בדירה. זאת מתוך כ-72,000 דירות שהוגרלו. 26,712 משקי בית מהזוכים בהגרלות בחרו דירה.
החלטה זו מצטרפת להכרעה חשובה נוספת שהתקבלה בתחום הנדל"ן רק בתחילת החודש הנוגעת להארכת תכנית תמ"א 38 בשלוש שנים, עד אז אמור להתגבש מתווה חלופי. "תכנית חדשה ורלוונטית בוא תבוא במקום התמ"א 38 ותעסוק בתקינה רלוונטית שנותנת מענה לצרכי ציבור ולמימוש נכון יותר באזורי פריפריה גיאוגרפית וחברתית", אמרה שאשא-ביטון. "ההחלטה לביטול תכנית תמ"א 38, נבעה מהבנה כי בחלוף השנים התכנית לא מימשה את ייעודה, והפכה פעמים רבות למפגע תכנוני ואבן רחיים על צווארן של הרשויות".
- 13.דירה = קורת גג 01/12/2019 04:55הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 12.8 17/11/2019 15:21הגב לתגובה זודירה ב2 מליון זה 3 חדרים בכפר סבא. ממש לא דירה לעשירים. אז זוג צעיר, שקונה דירת 3 חדרים בכפר סבא, בהחלט זקוק להנחה. גם ככה קורעים אותו עם משכנתא ל25 שנה.
- 11.zev101 16/11/2019 16:03הגב לתגובה זוכחלון ושאשא נראים מצוין ביחד. אולי שיעשו יחד קריירה במשהו שהוא מחוץ לממשלה ושיהיה להם בהצלחה.
- 10.אני רק שאלה 16/11/2019 11:26הגב לתגובה זועחלון מהתרסקות פוליטית בבחירות? תחשבו רק כמה כסף זה עולה למשלמי המיסים, כסף שיכול להוסיף מיטות בבתי חולים וכיתות בבתי ספר וגנים.
- 9.מנחם 15/11/2019 13:07הגב לתגובה זומי שקונה בתוכנית חוסך 20%. אממה, זרקו אותה מהמדד אז זה לא מוריד מחירים...
- 8.עוד כתבה מטעם ההון שלטון עיתון. (ל"ת)ברור 14/11/2019 22:05הגב לתגובה זו
- 7.קבלנים בלחץ 14/11/2019 15:56הגב לתגובה זוהשוק הפרטי בקיפאון,משרדי מכירה שוממים,כל הביקושים עברו לכחלון הנחות 400-900 אלף ,זה סכום עצום בטח לזוג צעיר בתחילת דרכו,הציבור התפכח הפסיק לממן קבלנים ולוביסטים.
- 6.כחלון מס 1 14/11/2019 15:55הגב לתגובה זומקריסה כלכלית וחובות עתק בבנק. אותה דירה לא במחיר בועה פחות 1/2 מליון ,הכסף יישאר אצלנו ולא יילך לחשבון בנק של קבלן חמדן.
- 5.משה 14/11/2019 13:27הגב לתגובה זותוכנית סה״כ סיננה משקיעים מהשוק, אפילו בתוכנית לא כל אחד יכול לקנות. על סמך מה מחליטים לפרסם שתוכנית כושלת או לא? משתכן לא טוב רק לספקולנטים, אז רואים מי שילם על הכתבה
- 4.כתבה של חזירי נדל"ן 14/11/2019 13:23הגב לתגובה זויש ממשלה וגם שתהיה חדשה התכנית תמשיך ותיתרחב עד שמחירי הדירות יצללו ב50% על אפכם ועל חמתכם עיתונאים מטעם הקבלנים ומריצי מחירי הדירות כלפי מעלה
- 3.רועי 14/11/2019 13:00הגב לתגובה זופשע מאורגן בחסות החוק נותנים הון עצמי וירטואלי ו90 אחוז משכנתה פשוט אסון פשע מאורגן בחסות החוק ועדת חקירה ממלכתית דחוף כחלון חייב לתת את הדין יום אחראי ההתרסקות התוכנית שעוזרת לבנקים והקבלנים ומרתקת את הזוגות הצעירים......
- אז לך תיקנה דירה בשוק החופשי בלי ועדת חקירה בלי משכנתא (ל"ת)אריה 14/11/2019 13:25הגב לתגובה זו
- 2.כלכלן 14/11/2019 12:46הגב לתגובה זוהפך להיות הנחה של 200-600 אלף שקל עבור הצרכן הסופי. הקטנת המשכנתא ב 200 אלף מקטינה את ההחזר החודשי בכמעט 400 אלף (כי במשכנתא מחזירים בסוף כמעט כפול). המסקנה היא שהתוכנית מביאה הרבה תועלת בעלות נמוכה. וכמו שכתוב בכתבה פה "היא גרמה לחולשה במחירים בפריפריה". אבל מה רע בזה? הרי זו חלק מהמטרה!! להוזיל גם בשוק החופשי
- 1.נילי 14/11/2019 11:56הגב לתגובה זוכל הרעיון של המחיר למשתכן היה אמור לעזור לזוגות צעירים שלא יכולים להרשות לעצמם רכישה בשוק החופשי.חלק קטן מהזוכים הוא באמת נזקק למחיר למשתכן.רוב הזוכים אלו אנשים ממשפחות עשירות או בעלי יכולת שזכו ובטח לא יגורו בדירה אלא ישכירו אותה לאנשים במחיר שוק.אני לא מבינה מדוע לא בודקים את תלושי השכר את המעמד הסוציואקנומי של אותם נרשמים .מדוע ההגרלה לא נעשית בפומבי.מי יודע כמה קומבינות נעשות מתחת לשולחן על גבם של אותם זוגות שבאמת מחכים לדירה כדי לגור בה.הם גרים אצל ההורים או שוכרים דירות בסכומי עתק.חייבים לעשות לזה סוף.לשנות הקריטריונים ולתת למי שבאמת זקוק
- בן 14/11/2019 13:33הגב לתגובה זוכל זכאי חייב להביא מרשות המיסים אישור שאין לו דירה.אי דיווח על קניית דירה זו עבירה פלילית
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
