משה כחלון
צילום: חיים דוד
TV

כחלון בראיון לחדשות 2 מתייחס לאמירתו: "מעולם לא אמרתי שנוריד את מחירי הדירות"

וגם במסגרת הראיון טוען כחלון כי אמירת נתניהו ללכת ולקנות דירות היא "אמירה מיותרת" 
ענת דניאלי | (13)

שר האוצר, משה כחלון, התראיין אמש לחדשות ערוץ 2 ונשאל על ידי העיתונאית קרן מרציאנו, על טענתו כי "מעולם לא אמר שיוריד את מחירי הדיור" (לכתבה המלאה). על כך השיב כחלון: "אני טוען בצורה חד משמעית לאורך כל הדרך - בסוף התהליך זה ישפיע על המחירים. יש שאלה שהיא כלכלית ויש עיתונאית. את (קרן) עיתונאית ואני עוסק בכלכלה, את רוצה מספר כדי שתבדקי בעוד שנתיים אם הוא נכון או לא. בכלכלה אין כזה דבר יש מגמות. המגמה של עליית המחירים היא תיפסק ואם בסוף התהליך תהיה סבלנות גם נראה ירידה במחירים. אני אומר לך. בסוף התהליך התשובה היא כן (ירדו המחירים)".

לדברי כחלון, "ההבדל בינינו , הוא שאת והציבור מסתכלים על העבר. וזה בסדר. היה משבר גדול קיבלנו את המשבר אנחנו עושים פעילות ועדיין לא הגענו לאן שרצינו, המחירים המשיכו לעלות. המחירים עלו בשנה האחרונה 8% וזה מספיק. את (קרן) בתור עיתונאית מסתכלת על מה שהיה, אני כאחד שמנהל את הכלכלה של מדינת ישראל, אומר לך. אחורה את צודקת, קדימה את עדיין לא יודעת מה יהיה. אני חושב שאני יודע מה יהיה בגלל הנתונים, בגלל השיווקים, בגלל העובדים הסינים שיגיעו 6,000 עובדים סינים כבר בתחילת מרץ וידחפו את ענף הבנייה. גם החברות הזרות, גם הפשרת הקרקעות. אני אומר לך במה שהיה את צודקת, במה שיהיה את לא יודעת". 

 

כחלון אמר בסוף התהליך - המחירים ירדו ונשאל מתי יהיה סוף התהליך והוא השיב על כך: "אני אומר לך בסוף התהליך תהיה הורדת מחירים של הדיור. בסוף התהליך. אבל לא כל שעה להתקשר אליי. סוף התהליך הוא ברגע שכל ההיצעים ייכנסו ויגיעו עובדים ונסיים התהליך יסתיים. אי אפשר לעמוד פה עם סטופר זה משבר של 10-12 שנים. אי אפשר לבוא ולהגיד לך ביום ה-24 לספטמבר 2017 זה יקרה (המחירים ירדו) אין דבר כזה. לי יש אורך רוח, לי יש קור רוח ויש לי סבלנות עשיתי כמה רפורמות בחיים, הצלחתי בהן ובעזרת השם נצליח גם פה". 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שי 11/01/2017 09:53
    הגב לתגובה זו
    מר כחלון עצר את מכונות המזל למפעל הפיס אך מהמר בעצמו על העתיד של כלכלת ישראל ועל זה נשלם כולנו תרתי שמשע
  • 12.
    אב 08/01/2017 23:16
    הגב לתגובה זו
    שיטת העבודה של כחלון, המחטפים, הבריונות, השוחד הפוליטי והחוקים שלהם מתנגדים רוב העם ורוב המומחים מתנגדים, גורמים לכך שהאיש ראוי שלא יהיה חבר כנסת בכלל שלא נדבר על שר. לא מעניין אותו לתת פתרונות אמיתיים ולטווח ארוך אלא רק לספק ״סחורה״ כמצגת שווא אשר הוא יוכל לדמות להצלחה אישית שלו בזמן קצר לפני הבחירות הבאות. ואינו בוחל באיומים או בשוחד פוליטי מהשפלים שידעה מדינת ישראל. לפני הבחירות כחלון ינסה להשתלב בכל מפלגה שייתנו לו העיקר שהוא רואה כוון לראשות הממשלה כי זה מה שהוא הכי מייחל לו. למען הסר ספק אני לא בעלים של שלוש דירות ואיני עוסק ביבוא מכוניות ואיני מנפגעי החוקים האומללים של כחלון.
  • 11.
    לני 08/01/2017 15:02
    הגב לתגובה זו
    מתי תפסיק לרדוף בעלי דירות? אף אחד לא רכש דירה על חשבונך. כל אחד רכש מכספו שלו!. אז די לדמגוגיה הסטניליסטית.
  • 10.
    פחלון 08/01/2017 11:11
    הגב לתגובה זו
    טיפשים. לך להצטרף למפלגה שמתאימה לכם מפלגת סטלין ע"ש מחנה הבזיוני
  • 9.
    אין כבר שום ציפיות ממנו. (ל"ת)
    אאא 08/01/2017 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הוא מריח בחירות ומנסה לתקן את האמירויות הקודמות ,ממזר. (ל"ת)
    חיים ברו 08/01/2017 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אם הם ימכרו המחירים ירדו? חחחחחחחחח (ל"ת)
    בעלי 3 דירות 08/01/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כחלון והסתירה 08/01/2017 10:10
    הגב לתגובה זו
    זה רק עניין של הצע וביקוש .
  • 5.
    פשוט מדהים איך יכולים לשים כזה אנאלפבית (ל"ת)
    כשר אוצר... 08/01/2017 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כחלון 08/01/2017 10:09
    הגב לתגובה זו
    במפלגה אחת ונהיה בטוחים שתשבו באופוציה במקרה הטוב עם 5 מנדטים. רק דביל יצביע לכחלון הנוכל הקומוניסט ואל תשכח לקחת את גפני החרדי הגנב שאפשר לשחד אותו והוא יסכים אפילו להכריז על האריתראים כיהודים צאצאי מלכת שבא.
  • 3.
    כלכלה בולשביקית זה לא בשבילנו קאפיש? (ל"ת)
    פחלון 08/01/2017 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ביבי והדירות 08/01/2017 10:07
    הגב לתגובה זו
    אם כחלון מעודד מכירת דירות אז כמובן המטרה שלו היא שמישהו יקנה דירות אז אין הבדל בין ביבי לכחלון. והעצה של ביבי לקנות בגליל היא לא עצה רעה בכלל אם מתכננים לישב את הגליל אז מחירי הדירות שם יעלו ומי שיקנה ירויח ולא צריך ראש ממשלה שיגיד לנו כל טיפש יודע. \
  • 1.
    ציניקן 08/01/2017 10:02
    הגב לתגובה זו
    בסוף הוא ילמד את הכלב לדבר
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית?

על ירידות המחירים, על הגורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, על השפעת הפחתת הריבית על החזר המשכנתא ועל הצעירים שמשלמים 9 אלף שקל החזר משכנתא בחודש

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

כל פעם שבנק ישראל מרמז על הורדת ריבית, מהלך שיקרה בוודאות גבוהה וקרובה, לאור ירידות הריבית בארה"ב והסכם הפסקת האש של מלחמת "חרבות ברזל",  נשמעים קולות רבים שאומרים "הנה, מחירי הנדל"ן יחזרו שוב לעלות". זו אמירה הגיונית שמושרשת עמוק בשוק הנדל"ן הישראלי, ומניחה שמחירי הנדל"ן הם פונקציה כמעט בלעדית של הריבית ועלות המימון. זה היה נכון בעבר, וזה נכון חלקית גם בהווה, אבל הסיפור האמיתי שאנחנו רואים בשנים האחרונות הוא הרבה יותר מורכב.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור למגורים כיום אינה רק גובה הריבית. הסיבה המרכזית לדעתי לכך שהמחירים לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית היא פשוטה ונגזרת מהמציאות: לרוב הזוגות הצעירים פשוט אין מספיק כסף לרכישת דיור במחירים הנוכחיים. לא בהון העצמי הדרוש ולא בהכנסה הפנויה.

במילים אחרות, גם אם הריבית תרד ב- 0.5% עד 1%, המציאות הכלכלית של רוכשי הדירות השתנתה באופן עמוק, בטח לאחר מלחמה סיזיפית של שנתיים, ומדובר לטעמי בשינוי מבני ולא בשינוי מחזורי. אני מניח שכן נראה התעוררות מסוימת בשווקים מסוימים בשוק הנדל"ן עם הורדת ריבית, אבל באופן רוחבי.

מחירי הדיור בירידה - והנתונים ברורים

לאחרונה התפרסמו נתוני רשות המיסים שמראים צניחה של כ-10-15% בגביית מס רכישה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון שמעיד על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, ישנו נתון נוסף ומשמעותי לא פחות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים האחרונים, מחירי הדירות רשמו ירידה מצטברת ממוצעת של כ־3% בחודשים האחרונים, כאשר אנחנו רואים ירידה עקבית בחודשים האחרונים. מדובר במגמה השלילית החדה ביותר בשנים האחרונות. זו לא ירידה זמנית וחד פעמית, אלא מדובר במגמה די קבועה. נתוני הלמ"ס גם "מתעלמים" מהמבצעים שמציעים היזמים לרוכשים (מבצעי 80-20, 90-10, סיוע במימון הריבית, ריהוט ועיצוב פנים ועוד ועוד). מבצעים אלו נועדו לשמור על מחירי מכירה רשמיים גבוהים אך דה פקטו מדובר בהפחתה של מחירי הדיור, הפחתה שלא באה לידי ביטוי באופן מלא בנתונים הרשמיים של הלמ"ס כפי שחשפו כאן בביזפורטל בשנים האחרונות. 

הדמיית הפרויקט בהרברט סמואל. קרדיט: THE CRAFTהדמיית הפרויקט בהרברט סמואל. קרדיט: THE CRAFT
ניתוח

הדירות שאין להן מחיר: מה קורה בשוק האולטרה יוקרה?

השבוע נמכרה דירה על הנייר ב-58 מיליון שקל, המחיר למ"ר 200 אלף שקל; מה קורה כשנדל"ן הופך ליצירת אומנות ולמה ייתכן שזה דווקא החלטה נכונה לרוכש?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

דירה בת 275 מ"ר בקומה העשירית בפרויקט הרברט סמואל על חוף תל אביב נמכרה השבוע תמורת 58 מיליון שקל - 200 אלף שקל למ"ר. זה קורה כשברקע הישראלי הממוצע במתח לגבי החלטת הריבית ביום שני הקרוב, שאם תרד תשפיע על המשכנתא של כולנו. נראה כאילו מדובר בעולם מקביל אבל זה דווקא קורה מתחת לאף של כולנו וזו לא עסקה יחידה: לאחרונה רואים עוד ועוד עסקאות ברמות מחיר של למעלה מ-150 אלף שקל למ"ר. הקונים של נכסים אלה הם אנשים אמידים מאוד שלא נעזרים במשכנתא ולכן גם לא מעניין אותם סביבת הריבית. השאלה הגדולה היא למה לקנות במחירים כאלה? נראה שהסיבה העיקרית היא הייחודיות של נכסים אלה והמחסור שיהיה בהם בעתיד. בעוד שדירות רגילות בונים עוד ועוד. כמה נכסים כבר יהיו בקומה גבוהה על הים עם נוף ששום דבר לא יכול להפריע לו? כנראה שלא הרבה.

בזמן שרוכשי הדירות מתמקדים בשאלות של ריבית, משכנתאות ותשואה, קיים שוק קטן של נכסים שבהם השיקולים האלה כמעט ולא רלוונטיים. מדובר בדירות על קו הים, פנטהאוזים בלב תל אביב, נכסים היסטוריים ומבנים לשימור בשכונות מבוקשות - נכסים שהמכנה המשותף שלהם הוא נדירות מוחלטת. נראה כי לא מדובר על שוק של היצע וביקוש במובן הברור שלו, כשיש 50 דירות כאלה  בלבד בכל הארץ, ויש 500 אנשים שמסוגלים לשלם עבורן, המחיר נקבע לפי גורמים אחרים לגמרי. זה יותר דומה לשוק האמנות מאשר לשוק הדיור. 

מי הקונים?

בחזרה לדוגמא שלנו, פרויקט הרברט סמואל שעדיין בשלב ראשוני יכלול בעתיד 50 דירות בלבד. מיקום על קו החוף, שירותי קונסיירז', בריכה על הגג, עיצוב של פטרישיה אורקיולה, ובעיקר - ודאות שלא יוקם שם פרויקט דומה בעתיד הנראה לעין. ברגע שהקו הראשון לים נבנה, הוא לא חוזר להיבנות. ועדיין, מי בכלל קונה דירה במחיר כזה? נראה שחלק מהקונים הם ישראלים עשירים במיוחד: יזמים מצליחים, בעלי עסקים, משפחות ממעמד עם הון ותיק. חלקם משקיעים זרים שרואים בישראל, ובמיוחד בתל אביב, מקלט בטוחות למול חוסר יציבות כלכלית במדינות אחרות. אבל מעבר לפרופיל הדמוגרפי, יש משהו מהותי יותר: אלו קונים שלא מחשבים תשואה במובן שאנחנו מכירים. גם הודעת השיווק של הפרויקט נשמעת מזמינה: "הפרויקט נהנה מנוף עוצר נשימה על קו ראשון של הים, תצפית על יפו העתיקה, קרבה למרכז העיר ושכונת נווה צדק". אפשר להבין איך זה שעשירי העולם גם יבחרו דווקא בפרויקט של חברת אביב כשהם מחפשים היכן לרכוש נכס נדיר בישראל.

הם לא בודקים כמה הם יקבלו בשכירות או מה תהיה התשואה השנתית מהנכס. השאלה שהם שואלים היא האם הנכס הזה יהיה נדיר יותר בעוד 10, 20 או 30 שנה? ההגיון הכלכלי מאחורי המחירים היא שדירה על קו הים בתל אביב היא נכס נדיר במיוחד. בניגוד לדירות בשכונות חדשות שניתן לבנות עוד ועוד ממנו, לא ניתן ליצור עוד קו ים. אין עוד אדמה זמינה, התכנון והבניה מוגבלים, ותהליכי האישורים הולכים ונעשים מורכבים יותר.

מה יהיה בשנת 2055?

נניח שהדירה שנמכרה היום ב-200 אלף שקל למ"ר תישאר באותו מצב, ושהביקוש לנכסים נדירים בתל אביב לא ירד אלא ישאר קבוע. בעוד 30 שנה, כשכל קו הים של תל אביב יהיה בנוי במלואו, ולא תהיה אפילו אפשרות  לבנות עוד פרויקט דומה, מה יהיה המחיר? בערכים נומינליים ובהתחשב באינפלציה ממוצעת של 2%, לא יהיה מפתיע אם דירות אלו יימכרו גם ב-800 אלף שקל למ"ר ויותר מכך. זה נשמע אולי מופרך אבל זה יכול בהחלט להתרחש מפני שתמיד יהיה את מי שישלם על סטטוס ויוקרה מחירים כאלה. בעיקר על יצירת אומנות כמו נכס שמשקיף על הים התיכון מדירה של קרוב ל-300 מ"ר בתל אביב.