דו"חות אפריקה מגורים: זינוק של 91% בהכנסות ממכירת דירות, והמנכ"ל מתייחס לתכנית של כחלון
אפריקה ישראל מגורים שפועלת בייזום פרויקטים בתחום הבנייה למגורים ובאיתור קרקעות רכישתן והשבחתן, מדווחת על תוצאותיה לרבעון הראשון לשנת 2016. השורה התחתונה מציגה עלייה משמעותית ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות שצמח בכ-62% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-20 מיליון שקל, לעומת כ-12 מיליון שקל אשתקד.
על פי הדיווח, אפריקה מגורים 1.72% מכרה ברבעון הראשון כ-154 יח"ד, גידול של 23% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בהיקף כספי של כ-306 מיליון שקל (חלק החברה כ-275 מיליון שקל) לעומת 125 יחידות דיור בהיקף של כ-292 מיליון שקל (חלק החברה כ-228 מיליון שקל) אשתקד.
ההכנסות ממכירת הדירות צמחו ברבעון בכ-91% והסתכמו בכ-189 מיליון שקל לעומת כ-98 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. סך הכנסות הכולל של החברה יותר מהוכפל ברבעון והסתכם בכ-228 מיליון שקל לעומת כ-100 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
צבר פרויקטים מציג כי מצויות 1,919 יחידות דיור בביצוע ובשיווק טרם ביצוע בלמעלה מ- 20 אתרים מתוכן נמכרו 1,038 יח"ד כאשר השווי החוזי של המכירות הינו כ- 1.75 מיליארד שקל(חלק החברה). מכירות אלה טרם באו לידי ביטוי בדוחות הכספיים ויוכרו רק עם מסירת הדירות. בסה"כ לחברה, כולל שותפים זכויות לכ-6,000 יח"ד, מתוכן כ-4,400 יח"ד עם תב"ע מאושרת.
- אפריקה מגורים: ההכנסות ירדו ב-11%, הרווח נשחק ב-36%; רק 63 יח"ד נמכרו ברבעון
- לפידות קפיטל: גידול רבעוני של 22% ברווח הנקי ל-61 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים: "אנו שמחים להתחיל את 2016 עם תוצאות המביעות את עוצמת הפעילות. במהלך הרבעון שמרנו על היקף המכירות הגבוה אשר הצגנו ברבעון הקודם ואנו רואים בכך עדות מוחשית לרמת הביקוש הגבוה בשוק הדיור".
על הפרויקטים של החברה ציין הוד כי "אנו ממשיכים לפעול בהתאם לאסטרטגיה לגיוון תמהיל הדירות שאנו מוכרים וכניסה לערים חדשות כדוגמת כפר יונה ומודיעין. מהלך זה בא לידי ביטוי בגידול משמעותי בכמות הדירות שמכרנו. בין הפרויקטים אותם אנו משיקים בימים אלה אפשר לציין את סביוני ארנונה בוטיק, שלב נוסף בסביון View בירושלים ופרויקט הבוטיק סביון ביאליק ברמת גן. החברה ממשיכה לשים דגש רב לשמירה על רמות נזילות גבוהות ומאזן חזק המאפשרים לנו להמשיך במאמצי הפיתוח העסקי והצמיחה".
- 2.Zז 10/05/2016 13:44הגב לתגובה זוכל זמן שאפריקה ישראל ושיכון ובינוי הם חברות הבניה המובילות המחירים לא ירדו. מחירי הדירות נקבעים בעצה אחת עם הבנקים. לאורך זמן מתקיימת כאן קנוניית מחירים.
- 1.י. 10/05/2016 12:38הגב לתגובה זואני גר בדירת של חברת הבת שלכם ולא מרוצה.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
