האם מניית טבע זו הזדמנות קניה נדירה כעת?
בשנת 1985 שלח המדען צארלס דהליסי, אז דירקטור במשרד לאנרגיה, בריאות וסביבה האמריקני, מסמך מפורט לנשיא רייגן, ובו תכנית עסקית ומדעית למיפוי הגן האנושי. המסמך עורר סערה והתנגדות עזה בחוגים הדתיים, אבל רייגן, כמו שרק הוא ידע, הצליח לאשר את התוכנית, להעבירה בשני בתי הנבחרים ולתקצב אותה. רייגן, שהיה דתי יותר מרוב המוחים, הסביר שתוכנית כזו חשובה לא רק בשל הידע העצום שתייצר ותרומתה לרפואה, אלא בעיקר בשל התוצאות העסקיות שתביא בעקבותיה - "תרומת פרויקט הגנום לצמיחה הכלכלית תהיה לא קטנה מתרומת פרויקט החלל".
כשהנשיא אובמה חתם באפריל 2013 על התוכנית למיפוי המוח, הוא עשה זאת ללא התנגדות כמעט ובתמיכה גורפת של בתי הנבחרים. למרות העלויות הגבוהות הכרוכות בתהליך בזמן שארה"ב מנסה לסגור גירעונות. מטרת התכנית היא למפות את המעגלים והמסלולים של המוח האנושי, ולחבר בין הפעילות החשמלית והכימית במוח להתנהגות ולמכלול התהליכים המנטליים (הקוגניציה). רוב המומחים מאמינים שמיפוי המוח אפשרי בהחלט. הוא יוריד את הילת המסתורין שאופפת את פעילות המוח ויתרום תרומה אדירה למדע הרפואה, ובמיוחד למניעה ותרופות של סדרת מחלות שכרגע אין להן שום מרפא ומקורן במרכז העצבים במוח (אלצהיימר, פרקינסון, טרשת, הפרעות אכילה ועוד).
בוול סטריט עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות, הרי זכור לכולם מה קרה למניות הגנום לאחר שד"ר קרייג ונטר, מייסד סלרה גנומיקס (סימול: CRA), (שנמכרה ב-2011 לQuest Diagnostics), הציג את מפת הגנום הראשונה בתקופת הבועה. 23 שנה לקח מהרגע בו אושר התקציב הראשון למיפוי הגנום ועד להצגת המפה הראשונה. מיליארדים הושקעו בתחום ומאות חברות חדשות נוצרו מאז, ההשקעה הממשלתית הוכיחה והחזירה עצמה בגדול. ישנם המאמינים שהפעם, בגלל התקדמות הטכנולוגיה וה-IT, הזמן יהיה קצר יותר והכסף שתגלגל בתחום יהיה גדול בהרבה.
עדיין יש מומחים הטוענים, שבגלל מספר החיבורים והמעגלים הבלתי סופי, בלתי אפשרי להגיע למטרה. הפרופסור אמרי בראון, מומחה עולמי מוביל בתחום מדעי הנוירולוגיה, פרופסור בכיר באוניברסיטאות הרווארד ו-MIT, ומשמש כיועץ בכיר לפרויקט המוח, הוא אחד המפקפקים, "זה מחקר מפתה מאוד למדען, אבל הנסיעה תהיה קשה בהרבה מזו של הגנום, ובכלל לא ברור לאן הכביש יוביל". בראון טוען שמבחינת "הזמן לשוק", מדעני המיפוי של המוח נמצאים במקום בו נמצאו מדעני המיפוי של הגנום בשנת 1950. אז מדוע הצטרף? "כי זה האתגר המדעי האולטימטיבי", אמר. וול סטריט מתלהבת כמובן מהחלום הגדול שנבנה פה, גדול מכל חלומות העבר, "גיזת זהב של ממש" אומרים ומאמינים שההערכות שיקבלו החברות תהיינה חסרות גבול ובושה.
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתי ההשקעה הגדולים נערכים במרץ. ראשית הם נותנים מבט נוסף, מעמיק, על כל החברות שעיסוקן בתחום מדעי המוח (ה-neurosciences). כעת הם עסוקים בהרכבת הקבוצה המועדפת, ושוכרים אנליסטים מתאימים. במיין סטריט ענקיות הרפואה מחפשות את המובילות הפוטנציאליות בשטח. אלה לא רק בוחנות חברות, אלא גם משקיעות ומממנות מחקרים באוניברסיטאות ומרכזי המחקר המובילים. החברות המובילות כרגע הן ג'נרל אלקטריק (סימול: GE), פייזר (סימול: PFE), אמג'ן (סימול: AMGN), רוש (סימול: RHHBY), מרק סרונו (סימול: MRK.DE), ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ), ענקית הציוד הרפואי, מדטרוניקס (סימול: MDT) ש"משחקת" בתחום בעזרת DBS (סימולטור תוך מוחי) המזכיר לנו שעם קצת מזל וניהול נכון, הדבר יכול לבשר טובות גם לבריינסוויי (סימול: BRIN.TA) ואפילו קוואלקום (סימול: QCOM), שתורמת בתחום מדעי המחשב, ה-IT וההנדסה.
משקיע שמעוניין לעלות על העגלה המעניינת הזו צריך להבין שהנושא בחיתוליו. מכון הנוירולוגי במונטריאול ו-Jülich הגרמני, פרסמו לאחרונה, במסגרת "פרויקט המוח האירופי", את ה-BigBrain atlas - עיבוד תלת ממדי של המוח, שעבדו עליו יותר מ-10 שנים. האטלס נותן תמונה מעודכנת של מבנה המוח, אבל רחוק מלהסביר את הפונקציות השונות. בארה"ב מתקדם פרויקט Human Connectome Project, בו מעורבים כמה ממכוני המחקר המובילים. מטרתו של זה לייצר מפה שתציג את המבנה והפונקציות של המוח לחלקיו. "לא רק מדעי הנוירולוגיה מעורבים בפרויקט", אמרה ד"ר קורנליה ברגמן, היו"ר השותף של פרויקט ה-Brain, "אלא גם גנטיקה מולקולרית, פיזיקה, הנדסה, מדעי המחשב, הנאנו ומתמטיקה".הממשל תיקצב 100 מיליון דולרים עבור סטארט אפים שייבחרו להשתתף. לדעתנו, הדרך הטובה להשתתף ב"מירוץ" היא באמצעות השקעה בסלים. אך הבעיה בהם שתחום הבריאות אינו כולל שחקני IT הנדסה רבים שישתתפו בפרויקט. ועדיין, סלים מהסוג של IXJ, או VHT של קבוצת ואנגרד, כוללים את כל חברות הבריאות הרציניות בעולם שמשתתפות (גם ללא פרויקט המוח מדובר בהשקעות מומלצות ביותר).
בינתיים, למי שאין סבלנות להמתין למפת המוח, נושא ה-Immuno-Oncology (מניעת מחלות הסרטן באמצעות חיסונים) מתקדם לאחר 30 שנות מחקרים וניסיונות, ופורץ לתודעה של וול סטריט. כאן כבר רואים אור בקצה המנהרה מאותן סיבות בגללן מאמינים שיצליחו למפות את המוח - ההתקדמות במדעים הרלוונטיים ובדגש על ה-IT. מחקר שהוציא בוטיק ההשקעות / מחקר, Leerink Swann, מניו יורק, המתמחה בתחום הבריאות, תחת הכותרת, Future of Cancer Treatment - Immuno-Oncology, סוקר את המצב בתחום ואת החברות המובילות בבקטור. המחקר קובע שבריסטול מאייר (סימול: BMY) ורוש הן אלה שמובילות בתחום, שמן הסתם צפוי לגלגל מיליארדי דולרים (אגב, בשנת 2012 סך ההוצאות על תרופות שונות בעולם עבר את קו טריליון הדולרים, כשמחלות הסרטן, הלב, הסכרת והפרעות האכילה נוטלות חלק הארי מתוכן). לצד החברות המובילות מציין המחקר את חמש חברות החלום שלדעת החוקרים סיכוייהן גדולים. חברת Celldex Therapeutics (סימול: CLDX) ממסצ'וסטס מובילה את הקבוצה המדוברת, עם הערכה בוול סטריט שנוגעת ב-2 מיליארד דולרים. אחת מהחמש היא קומפיוג'ן (סימול: CGEN) "שלנו", שמוערכת בפחות מ-20% מהערכת CLDX. כשנסיים לקרוא את המחקר הארוך הזה נביא לכם את הסיכום.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
המיואשים מטבע (סימול: TEVA) עוררו את סוחרי הסוסים של וול סטריט
גל אחרי גל של משקיעים מיואשים נטשו בארבע השנים האחרונות את אחת המניות שרכשה לעצמה מוניטין ואהבת משקיעים במהלך 23 השנים להיותה בוול סטריט. מאז אפריל 2010, כאשר אלי הורוביץ ז"ל עזב את כסאו, החלה המניה להתדרדר, כשהיא מאבדת את האמון והאהדה שצברה ומפסידה כ-39% מערכה. מהפך של מגמה מהסוג של TEVA, אינו דבר יוצא דופן בוול סטריט, חברות ענק כמו פייזר (סימול: PFE) או GE עברו תהליכים דומים. היפוך כזה של מגמה נגרם כתוצאה מגורמים כמו שינויים בהנהלה שהמשקיעים אינם אוהבים ו/או ירידה מתמשכת בנתונים העסקיים, לצד ירידה בתחזיות לעתיד. טבע סיימה את 2010 עם מכירות של 16.12 מיליארד ורווח נקי של 3.33 מיליארד דולרים. השנה הנוכחית צפויה להסתיים עם מכירות של כ-20 מיליארד ורווח נקי של מעל 4.25 מיליארד.
נכון, בשנים 2011-12 ירד הרווח התפעולי והנקי, אבל זה אינו מסביר את הירידה החדה בהערכה שנותנים המשקיעים לחברה ב-2013 בהשוואה ל-2010. מה שכן מסביר את הירידה, הוא החשש מפקיעת הפטנט על הקופאקסון, הירידה הזמנית במכירות מוצרים גנריים בארה"ב וחוסר הביטחון שהולך וגובר מתפקוד ההנהלה. אלא שהירידות בוול סטריט, מתעלמות מכמה עובדות במיין סטריט. ראשית, טבע היא עדיין החברה המובילה בתחום הגנרי שאינו עומד להתכווץ. ההיפך, יש לה יותר מוצרים גנריים בצנרת מאשר לכל חברה אחרת. שנית, מדובר בחברה פרושה גלובלית עם עוצמה שיווקית אדירה. שלישית, מדובר בחברה עם יכולות פיתוח ברמה הגבוהה ביותר בכמה תחומים, שמסוגלת להביא לשוק תרופות-על מהסוג של הקופאקסון. זו חברה בעלת ידע וניסיון עשיר בהובלת תהליכים דרך הרשויות.
כאשר הנהלה של חברה כזו מצטיירת כחסרת אונים, מבולבלת, אזי בעולם של קונסולידציה, ככל שערכה בוול סטריט יורד היא נעשית יותר מעניינת במיין סטריט. אין לנו שום ספק שכאשר המניה נופלת לכיוון מכפיל 6.5-7, מתעוררים סוחרי הסוסים של וול סטריט, מפתחי העסקים של חברות מתחרות ובעלי המניות הגדולים, מוציאים את זכוכיות המגדלת שלהם ומתחילים לבדוק ברצינות מה הסיבה לירידה בשווי. עסקאות בסדרי הגודל של טבע זה חלום רטוב לבנקאי ההשקעות הגדולים. תהליך ההתעוררות הזה לוקח זמן, אבל הוא תמיד קורה. כשחברות כמו מאיילן (סימול: MYL) ואלאן (סימול: ELN) היו בתחילת המאה במשבר, נשלחנו לבדוק את השתיים, מדוע? כי הנהלת בית ההשקעות בו עבדנו ידעה שאנחנו מכירים היטב את שתי החברות, וכמובן גם את טבע והנהלתה דאז. "לך תבדוק את מצבן", אמרו, "אם המצב במיין סטריט לא דומה למצב בוול סטריט, ננסה לבנות עסקה לטבע". עשינו זאת, הצענו עסקה לטבע אבל זה לא יצא.
ב-2004 טבע החליטה לרכוש את 'סיקור' מקליפורניה ב-3.4 מיליארד דולרים (סכום שהספיק אז לרכישת שתי החברות במשבר). אנחנו מוכנים להתערב שכבר יצאו כמה מומחי הערכה מחברות רפואה גדולות וממקומות כמו גולדמן סאקס, והתקשורת, כמובן, זיהתה זאת מיד. סוכנות בלומברג פתחה השבוע את הנושא לדיון, כאשר יצאה בכתבה, Leaderless Teva Seen Beckoning Mylan Merger: Real M&A. בכתבה מרואיינים כמה מומחים שמתעניינים בנושא, ולא מהיום. האתר היוקרתי, ה-www.fiercepharma.com בא עם הכותרת, " Will Teva find a partner to save it from itself?". התמונה שהשתקפה מטבע מהרגע שהובן שפקיעת הפטנט על הקופאקסון תהיה מוקדם מהצפוי, ההתנהגות המביכה בהנהלה והתדרדרות המניה לכיוון ה-36 דולרים, עוררה אינטרסנטים בוול סטריט ובמיין סטריט, חיות הטרף זיהו את החולשה ועוררו את האינדיאנים שמתנפלים כרגע על המניה. אבל, כאשר מתחילים לדון במוסדות כמו ברנשטיין או פיקטט ב-A&M על טבע, הנושא רציני. כאשר גל של אנליסטים, כולל מברנשטיין, הורידו בתחילת החודש ההמלצות, "בהערכה הנוכחית ועם מנהל רציני, טבע רבותיי זו הזדמנות רצינית למשקיע. אבל... " בינתיים, עד שזה יקרה, ואם זה יקרה, כדאי לכם להיזהר.
- 13.מבין דבר 23/11/2013 18:08הגב לתגובה זושלמה - שבוע טוב. נראה לי שאדון סורוס ואדון פרוסט רואים את טבע עין בעין כטרף קל - לקומבינה. האם כבר קרה כדבר הזה שיו"ר חברה בסדר גודל של טבע - מפטר את המנכ"ל שלו, ערב פרסום הדו"ח הרבעוני? מה עוד שאדון פרוסט הוא שהביא את המנכ"ל כאיש שלו שהכי מתאים לטבע... אמנם אדון פרוסט הצליח להרים את ערך המניה - אבל הוריד את ערך החברה לתחתית שכנראה אליה ייחל. ותודה על כתבותיך המלמדות
- 12.שלמה גרינברג 23/11/2013 16:53הגב לתגובה זולותיק (7): אכן. אגב, רכישת מונסנטו, 813,560 מניות,זה חלק מההנפקה של 5 מיליון מניות לפי 14.75 $ למניה כך שזה לא חלק מהמחזור שלשום. לרז ולזה שמבין דבר:איני מסכים אתכם בקשר לפרוסט בטח לא לגבי הרווח האישי שלו שבמקרה של מכירת טבע עבורו זה לא ייחשב רווח רציני לאתי (11):אמרתי את דעתי על מזור וכעת תורך להחליט.
- 11.אתי 23/11/2013 11:12הגב לתגובה זומה עם מניית מזור היא מדשדשת בתקופה האחרונה האם זאת הזדמנות קניה
- 10.מבין דבר 22/11/2013 13:47הגב לתגובה זולהורדת ערך המניה (מעבר לנדרש בגלל הקופקסון) - הייתה מטרה שכנראה עומדת להתממש- מכירה (או"מיזוג") של טבע. והוא אישית ירוויח הרבה מאוד כסף.
- 9.raz 22/11/2013 12:40הגב לתגובה זואת הדלק למטוס הפרטי שלו.ברגע שיסלקו אותו החברה תתחיל לפרוח.לא לפני.
- 8.שלמה גרינברג - חזק וברוך. בזכותך אני נכנסת לביזפור (ל"ת)עינת 22/11/2013 11:51הגב לתגובה זו
- 7.ותיק 22/11/2013 06:12הגב לתגובה זובוקר טוב שלמה בוא נאחל בהצלחה לאבוג'ן-החלה להסחר אמש ב-NYSE תחת הטיקר EVGN....פתיחה יפה:עלתה כ-17% במחזור של 1.3M מניות(כנראה שמונטסנטו אכן ביצעו את ההגדלה המובטחת....)....כבר אמש יצא מאמר מאוד אוהד ב-SEEKING ALFA....כך שהעתיד לדעתי מבטיח....יהיה מענין....
- 6.שלמה גרינברג 21/11/2013 19:34הגב לתגובה זולאבי(2) כמה דברים קרו אבל הטריגר היה שהמשקיע אלטמן מכר אחזקותיו ויצא כעת יכול מיירון אולמן, היו"ר/מנכ"ל שהוחזר לחברה באפריל ושאקמן נלחם נגדו, לנהל בשקט והשוק נותן לו צ'אנס.לצד זה התקוות מעונת הקניות המתקרבת, מסוף נובמבר לתחילת ינואר. אבל המצב עדיין קשה. ליוסף (3) נקווה !!! למלמד (4): לא שידוע לי. SYT שוברת שיאים, מאז הוקמה ב 2000 תוך כדי זעזועים ולכן עדיף תמיד להמתין לירידות. מתי להכנס (או לצאת) זו שאלה שתצטרך להתמודד אתה לבד.
- 5.ברריינסוואאאאי שולטת 21/11/2013 19:17הגב לתגובה זולא יהיה יותר נחמד אם תדע לאיית נכון את שם החברה לפני שאתה מתחיל לקשקש ולהגג עליה ? עוד אחשוב שהאינדיאנים ממניות הנפט גילו את בריינסוואאאאאאי
- 4.אבי מלמד 21/11/2013 17:16הגב לתגובה זושלמה SYT בירידה קלה ל77$ האם יש שם איזו שהיא בעייה ? או שכל ירידה במניה "חזקה" כזו היא הזדמנות איזוף לטווח ארוך ? תודה
- 3.יוסף - בעל החלומות 21/11/2013 10:38הגב לתגובה זוחלומות מתגשמים !! בקרוב מאד חלום בריינסאווי יתגשם וב ג ד ו ל !!!
- 2.אבי 21/11/2013 10:30הגב לתגובה זונראה כאילו התהפכה המגמה במניה,האים יש סיבה?
- 1.משה 21/11/2013 10:27הגב לתגובה זוכיף לקרוא את הטורים שלך לעומת היתר,זה בערך כמו ערוץ ההיסטוריה מול ערוץ 2.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
