שנת הקאמבק - טבע מעל כולן לאן היא הולכת מכאן?
העליות התחילו לפני למעלה משנה, אבל התחזקו מאוד בחודש האחרון. טבע שהיתה "מניית העם", חזרה השנה להיות "מניית העם". קאמבק מהסרטים עם הובלה בתשואות ביחס למניות ת"א 35 - 118% מתחילת השנה והובלה בשווי - כ-92 מיליארד שקל.
קאמבק לטבע - חוזרת להיות מניית העם, הגדולה בבורסה ועם התשואה הטובה ביותר מבין הגדולות
בחודש האחרון המניה זינקה ב-37% בזכות תוצאות טובות של הניסוי של טבע ושותפתה סנופי. המניה התרוממה ביום אחד ב-25% והמשיכה מאז לעלות. המניה הגיעה לשיא של 6 שנים וחצתה את ה-20 דולר בוול סטריט - כעת ב-22.7 דולר. זה עדיין לא השיא שהיה קרוב ל-70 דולר, אבל נזכיר שהיו כאלו שהספידו את החברה.
המנכ"ל הקודם קאר שולץ היה זה שהוביל את הרה ארגון בקבוצה לצד צמצום החוב הגדול, המנכ"ל הנוכחי ריצ'רד פרנסיס קוטף את הפירות ומפתח מנועי צמיחה בקבוצה. אם צריך לקבוע למי מגיע קרדיט, זה לשניהם, אבל שולץ היה בתקופה הקשה - הוא ניקה את הפרשות המשפטיות ואת הפרשה הגדולה מכולן - הפצה של אופיואידים, הוא הצליח להקטין את החוב הפיננסי הענק (זכר לפשלה הגדולה של ארז ויגודמן ואייל דשא שרכשו את אלרג'ן בסכום לא הגיוני ובהלוואות ענק). שולץ הכין את הקרקע לצמיחה, פרנסיס צריך להביא את הצמיחה.
טבע צפויה השנה על פי הקונסנזוס למכור ב-16.4 מיליארד ושנה הבאה ב-17.1 מיליארד דולר. הרווח למניה על פי קונסנזוס האנליסטים יסתכם השנה ב-2.45 דולר ושנה הבאה 2.81 דולר למניה. התמחור עכשיו הוא מכפיל רווח עתידי של 8 על רווחי השנה הבאה, זה לכאורה נמוך, אך ביחס לתמחור לפני שנה-שנתיים ושלוש זה יקר. טבע נסחרה ברמות מכפילים של 4-6. חוץ מזה המכפיל גם לא זול בראייה השוואתית לקבוצת ההתייחסות. ויאטריס המחרה בתחום הגנריקה במכפיל עתידי באזור 5 , וגם בתחום תרופות המקור יש חברות רבות במכפיליםמ חד ספרתיים - פייזר, גלקסו ועוד.
עם זאת, לטבע יש קלף - אם הוא יהיה מנצח העתיד וורוד. טבע ושותפתה סאנופי פרסמו תוצאות טובות בניסוי בשלב הקליני השני בתרופה Duvatikug. התוצאות היו מעל ציפיותיהן של החברות וטובות יותר משל המתחרות. טבע העריכה בעבר כי גודל השוק הפוטנציאלי של התרופה המיועדת לאוכלוסייה של 10 מיליון אנשים בעולם, הוא 28 מיליארד דולר.
ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע; קרדיט: סיון פרג'
יש עוד שלב ממושך וחשוב - השלב הקליני השלישי, אך אם הוא יצליח יהיה מדובר בבלוקבסטר, אולי כזה שאפילו יעלה על תרופת הדגל של טבע - הקופקסון לטיפול בטרשת הנפוצה. טבע כבר היום נמצאת בשוק תרופות המקור וצומחת בו עם 4-5 תרופות דומיננטיות, אבל היא עדיין בהגדרה חברת תרופות עם ליבה של פעילות גנרית. הצלחה בניסוי עם סנופי תעביר את החברה לקטגוריית תרופות המקור. היא תהיה חברת תרופות מקור עם פעילות גנרית ולא ההיפך.
- מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
- 17.יעקב 28/12/2024 20:27הגב לתגובה זוטבע עושה מניפולציות עם הכספים ושורת הרווח.
- 16.עדיין יש הימור פה (ל"ת)אם השלב השלישי יצליח 28/12/2024 19:35הגב לתגובה זו
- 15.בסוף שנה הבאה תחזור ל-70 דולר ויותר (ל"ת)סהר 28/12/2024 18:40הגב לתגובה זו
- 14.רפאל 28/12/2024 18:36הגב לתגובה זולמי שיש סבלנות ...טבע עוד תעלה... שם המשחק טווח ארוך ....אני אישית כבר מעל 7 שנים במניה הנל...
- 13.
- 12.טבע כסף על הריצפה מי שלא ישקיע היום יבכה מחר (ל"ת)רועי 28/12/2024 18:00הגב לתגובה זו
- 11.לא מתקרב לשוק שלנו רק יירד (ל"ת)צורי 28/12/2024 15:55הגב לתגובה זו
- 10.מה שמתחיל אדום נגמר באדום גדול .לא נוגע (ל"ת)שלום בן יאיר 28/12/2024 15:55הגב לתגובה זו
- 9.השוק שלנו ירד גם מחר שוק חושך טבע סבירה ורחוקה מהשיא (ל"ת)ילין 28/12/2024 15:54הגב לתגובה זו
- 8.לא נוגע במניות שלנו מתחיל ירוק מסיים אדום (ל"ת)שלום בן יאיר 28/12/2024 15:53הגב לתגובה זו
- 7.טבע היתה 100 ד בחיים לא תגיע ל 50 ד (ל"ת)סמדר ליפשיץ 28/12/2024 15:44הגב לתגובה זו
- 6.לא להתקרב למניות נדלן בנקים ורכבים (ל"ת)נחום 28/12/2024 15:43הגב לתגובה זו
- 5.השוק גמור. השוק רע טבע בסדר ולכן השוק רע (ל"ת)שמואל 28/12/2024 15:42הגב לתגובה זו
- 4.לא לגעת בבנקים שטבע עולה הם יורדים קבוע (ל"ת)שרית 28/12/2024 15:41הגב לתגובה זו
- 3.א 28/12/2024 15:30הגב לתגובה זו.
- 2.מה קורה עם הביוסימילס? גם שם פוטנציאל למיליארדים (ל"ת)למה זה לא מתרומם? 28/12/2024 14:44הגב לתגובה זו
- 1.מתי תוצאות השלב השלישי? (ל"ת)רונית 28/12/2024 13:36הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותטסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
טסלה Tesla 1.27% קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.
הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.
שלוש שנות נהיגה ללא תאונה
מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.
מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו
ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.
