האם בינה מלאכותית יכולה לספק תשואה עודפת? בהתחלה אולי כן, אבל לא להרבה זמן
זו מחשבה מגרה שכבשה את דמיונם של משקיעים רגילים ואת תשומת לבם של רבים בתעשיית ההשקעות, שבה יותר ממחצית ממנהלי הנכסים כבר משתמשים בבינה מלאכותית באסטרטגיות השקעה ישירה (כגון מסחר אלגוריתמי) או במחקר נכסים. כך על פי דו"ח שנערך לאחרונה על ידי Mercer LLC.
זה פחות עניין של התקדמות טכנולוגית – יותר עניין של חיסכון בעלויות
אבל בעוד שמחשבים ומסחר אלגוריתמי כבר היום מספקים תשואות מופרזות לקומץ קטן של שחקנים מתוחכמים מאוד במשך עשרות שנים, אלו שמקווים להתעשר על גב הגל הנוכחי של טכנולוגיות בינה מלאכותית פופולריות עשויים לגלות שזה לא כסף קל כמו שזה נשמע.
זו הייתה המסקנה של דו״ח אותו פרסמה מוד׳יס ביולי, בו נאמר כי רווחים בגין בינה מלאכותית בקרנות נאמנות, בנקים, חברות ביטוח ותעשיית המחקר הפיננסי נובעים הרבה יותר משיפור היעילות בפעילות, כולל ניהול סיכונים, מאשר בבחירה של מניות השקעה טובות.
- אנבידיה מציגה את Jetson Thor: שבב־על לעידן הרובוטים ההומנואידיים
- קצב הפיתוח של בינה מלאכותית מאט - למה זה עשוי להיות טוב לעסקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שאומר, שכלים כגון קלוד או ChatGPT, לצד כלים ממוקדים תעשייה כגון PowerBI יעילים יותר בכך שהם חוסכים זמן ומבצעים חישובים מורכבים מאשר היכולת שלהם לנתח ולבחור נכסים בצורה אוטונומית.
"למרות שהכותרות עשויות להתמקד בבינה מלאכותית המספקת אלפא, ההשפעה האמיתית תהיה מרווחי אוטומציה של מאמצים עמוקים שיכולים לממש יעילות בינה מלאכותית מעל עלויות הטמעת הבינה המלאכותית שלהם", נכתב בדו"ח של מוד׳יס.
״AI זה כמו בגד ים – כשכולם משתמשים בו הוא כבר לא נותן יתרון בתחרות שחיה״
הרעיון שאומר שהיעילות שמביאה הבינה המלאכותית משמעותית יותר מיכולות הניתוח שלה הוא רעיון שתומס הולוויי, פרופסור חבר למימון בבית הספר לעסקים האסקיין של אוניברסיטת קלגרי, מסכים איתה.
- באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
- אינטראקטיב ברוקרס נכנסת למדד S&P 500 במקומה של וולגרינס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
לדבריו, המשתמשים המוקדמים עשויים לקבל יתרון זמני, אבל עם אימוץ נרחב, יתרון זה ייעלם, בדומה לחידוש אתלטי שיכול להימחק בספורט תחרותי כמו שחייה ברגע שכולם משתמשים בו. או השימוש במודל לתמחור אופציות ׳בלק שולץ׳ בשנים שאף אחד לא הכיר אותו.
"כשמגיעה טכנולוגיה חדשה, זה כמו בגד ים חדש: כמה אנשים מאמצים אותו ונראים מוזר, ואז הם מנצחים בכל המרוצים, ואז כולם אומרים, 'אוי, כנראה שגם אני צריך לקנות את בגד הים הזה׳" מסביר פרופסור הולוואיי, "ChatGPT מאומן על נתונים הזמינים באינטרנט לכולם, יכול להיות יתרון לזמן מה, אבל סביר שזה יכנס לשימוש סטנדרטי, ולכן לא יציע יתרון ליצירת אלפא."
עם זאת, הולוואיי חזה שמנהלי נכסים ינסו להשתמש בטכנולוגיה בשנים הראשונות כדי לנצח את השווקים.
"אני חושב שזו הולכת להיות תקופה ממש מרגשת, אולי לכמה שנים, שבה חלק מהמשקיעים יקבלו יתרון על ידי שימוש בכלים בדרכים יצירתיות יותר", אומר פרופסור הולוואיי.
בטווח הארוך, השימוש בבינה מלאכותית עלול להביא לשינויים בתחום, למשל, שינויים בכישורים הדרושים כדי להצטיין בהשקעות בעשורים הקרובים, שכנראה יכלול שימוש בבינה מלאכותית.
ייתכן שקריאת דוחות כספיים וניתוחם יהפוך לנחלת העבר עבור חלק מהמשקיעים, והללו יוכלו לדחוף את הבינה המלאכותית לכיוונים חדשים ולשאול שאלות מקוריות יותר, וככה לגרום ל–AI להביא מידע מעניין יותר.
במוד׳יס פחות התלהבו
הדו״ח של מוד׳יס מסוף יולי הכיל פחות תקוות בכל הקשור לבינה מלאכותית. ״הבינה המלאכותית לא תכה את השוק בצורה ממושכת״, נכתב. ״ההשפעה המתמשכת של בינה מלאכותית על התעשייה צפויה אפוא להתגלם בחיסכון בעלויות (לקרנות הנאמנות, הבנקים וחברות הביטוח) ולא ביצועי השקעה טובים יותר״.
בין הסיבות שצוינו בהערכת סוכנות הדירוג היא שטבע השווקים הוא שלכל מרוויח, יש מפסיד כנגדו, מה שאומר שמשקיעים פסיביים בייחוד יראו שינוי קטן במדדים.
״כמו במשחק הפוקר, ביצועים טובים יותר בבורסה הם משחק סכום אפס״, כתבו מודי'ס. ״כפי שכלי הימורים טובים יותר המשמשים קבוצת שחקנים ליד שולחן פוקר לא ישנו את גודל הקופה, AI מתקדם לא יאפשר לכל מנהלי הנכסים להכות את השוק. זוהי דינמיקה שטכנולוגיות טרנספורמטיביות לאורך ההיסטוריה, כולל הטלגרף, המחשב, מכשיר הפקס, האינטרנט והטלפון הנייד, לא הצליחו לשנות״.
הדו"ח גם הצביע על כך שלמרות שטכנולוגיות מידע חדשניות קודמות העניקו יתרון זמני למאמצים המוקדמים, הם בסופו של דבר ״עשו דמוקרטיזציה״ לגישה לידע. כלומר, כמו שאמר הולוואיי, יתרון בשוק הוא כבר לא יתרון אם כולם משתמשים בו.
״כאשר עיתונות הדפוס ביצעה דמוקרטיזציה של הקריאה והאינטרנט עוזר לדמוקרטיזציה של ידע, בינה מלאכותית יכולה לסייע בדמוקרטיזציה של ניתוח באופן כללי וניתוח פיננסי ספציפית, לעזור לצמצם את הפער בין משקיעים מקצועיים למשקיעים קמעונאיים״, כתבו מוד׳יס בדו״ח.
האם AI יכול להכות את השווקים? עדיין לא. (מקור: Investopedia)
בינה מלאכותית תהיה נחלת הכלל
לסיכום, הבינה המלאכותית תתן יתרון זמני לחלק מהמשקיעים, אך לטווח הארוך, גם פרופסור הולוואיי וגם מוד׳יס מודים כי הטכנולוגיה תהיה נחלת הכלל. קומץ מצומצם של מקצוענים ימשיכו להכות את המדדים בצורה יוצא דופן עם בינה מלאכותית וסביר להניח שיעשו זאת בעזרת כלים הרבה יותר מתוחכמים ממה שחשוף לציבור. כל השאר כנראה יאמצו את זה כמו האינטרנט, המחשב, הטלפון והעיתון.
- 4.מה אכפת לי להשקיע 26/10/2024 20:46הגב לתגובה זולטווח הארוך של שלוש שנים פלוס יש מצב שאתם צודקים אבל לא הייתי נלחצת מכתבה
- 3.?How about a nice game of chess (ל"ת)WOPR 23/10/2024 23:04הגב לתגובה זו
- 2.לרון 23/10/2024 20:18הגב לתגובה זויש קרן אחת גמישה ניסמכת AI ובפ. היא 48 ברשימה! לא יעזור כלום לא טכני לא AI לא מניות ערך הכל יורד בירידות,כל שיטה "חדשה" לרוב מגיעה לאותן תוצאות בטווח הבינוני-ארוך
- 1.הכל כרגיל 23/10/2024 17:45הגב לתגובה זוקנו כסף זהב פלטינה גז דברים שהיצור מוגבל
- לרון 23/10/2024 20:14הגב לתגובה זוולא מקנות ריבית,אפילו באפט לא משקיע בהן
- באפי 23/10/2024 21:39דרך בנקים ועד חברות תעשייה שלא יעבדו עליך

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.
ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה
יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.
מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות
בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות.
תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.