מחיר הזהב בשיא - יגיע ל-3,000 דולר לאונקיה?
המתכת הצהובה נסחרת כעת במחיר של יותר מ-2,400 לאונקיה, שיא היסטורי. בוול-סטריט מציינים כי הודות לשילוב של תשואות אג"ח נמוכות יותר, ירידה בדולר האמריקאי וחששות גיאו-פוליטיים ברחבי העולם, הזהב צפוי להמשיך ולעלות. מתכות יקרות אחרות כמו כסף צפויות לעלות גם הן.
הזהב נוטה לספק ביצועים טובים בתקופות בהן הדולר נחלש. כל עוד הפדרל ריזרב ישאר במסלול להורדת ריבית השנה, זה צפוי להפעיל לחץ נוסף על הדולר, כמו גם על תשואת האג"ח האמריקאי ל-10 שנים. תשואות אג"ח נמוכות יותר מועילות לזהב, שאינו משלם ריבית, בכך שהן הופכות השקעות המספקות הכנסה קבועה לפחות מושכות.
הזהב הוא גם נכס שנוטה לשמש כמקלט בזמנים בהם המתחים הבינלאומיים מחריפים. העובדה שהזהב הוא מוחשי ולא ניתן פשוט להדפיס ממנו עוד הופכת אותו לאטרקטיבי יותר ממטבעות ממשלתיים, ואפילו יותר מהביטקוין, בזמנים בהם חוסר הוודאות בעולם משתולל.
לא חסרות דאגות. הפלישה הרוסית לאוקראינה, כמו גם המלחמה של ישראל בטרור והסיכון כי זה יתפתח למלחמה רחבה יותר, עלולות להעלות את מחירי הנפט, לשבש שווקים ולפגוע בהוצאות הצרכנים. בנוסף, המתיחות בין סין לטיוואן עלולה להשפיע על ייצור מוליכים למחצה ועל המגזר הטכנולוגי כולו. ובנוסף לכל זה יש את המירוץ לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
- השותף של באפט לא האמין בזהב. היום הוא היה אוכל את הכובע
- מ-AI לזהב? מחיר המתכת עשוי להכפיל את עצמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הזהב עלו גם בין השאר הודות לרצון של מדינות כמו סין, הודו וטורקיה ושווקים מתעוררים אחרים לגדר עצמם מול הדולר האמריקאי והתנודתיות הרחבה יותר בשוק. מייקל בורי, הידוע בכך שחזה את משבר משכנתאות הסאב-פריים שהוביל למשבר הפיננסי של 2008-2009, מהמר גם הוא שהזהב ימשיך לעלות. חברת ההשקעות שלו חשפה השבוע כחלק מתביעה נגדה כי רכשה נתח מהקרן הקנדית Sprott Physical Gold Trus ב-7.6 מיליון דולר.
איך אפשר להשקיע בזהב
בדומה להשקעה במניות או אג"ח, גם כאן כל משקיע צריך להתאים לעצמו את רמת הסיכון ולהחליט על היקף ההשקעה. אפשר כמובן פשוט לקנות פשוט זהב ולשמור אותו בכספת בבית או במקום אחר - למשל בצורה של מטבעות או מטילי זהב.
אפשרות השקעה נוספת היא באמצעות קרנות סל (ETF): קרנות סל על מחיר הזהב (הידועה ביותר היא בעלת הסימול GLD) נסחרות בוול סטריט ועוקבות אחר מחיר הזהב. אבל, בדומה לקרנות סל הנסחרות בבורסה ועוקבות אחרי מדדי מניות או אג"ח שונים, יש בדרך כלל הבדלים קלים בתשואות בין הזהב לקרן הסל. למשל, הזהב יכול לרשום עלייה של 15% בשנה וקרן הסל 17% או 13%.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אפשר גם לרכוש מניות של חברות הפועלות בתחום כריית זהב: השקעה בחברות שכורות, מעבדות ומוכרות זהב. מניות אלה מתואמות לעיתים קרובות עם מחיר הזהב, אבל לא מעט פעמים הן מפגרות אחרי העלייה של המתכת ו"מתעוררות" בשלב מאוחר יותר. הן גם הרבה יותר מסוכנות אבל בתקופה של עלייה הן יכולות להניב תשואות של מאות אחוזים בפרק זמן קצר יחסית שכן עלייה של 20%-50% במחיר הזהב יכולה להקפיץ את הרווח של חלקן במאות אחוזים.
כמובן שגם ההיפך נכון - אם הזהב יורד ב-20% אז מניה של חברה מסוימת עלולה לצנוח ב-50% או יותר בפרק זמן קצר. לכל חברה יש את המאפיינים הייחודיים שלה והן יכולות להיות מושפעות מגורמים כמו איכות ההנהלה, תגלית או אכזבה ממכרה מסוים (סגירת מכרה יכולה להפיל מניה בעשרות אחוזים ביום אחד גם אם מחיר הזהב עולה), עלויות הכרייה ועוד.
- 1.דן 19/05/2024 19:22הגב לתגובה זויש גרעון עצום מזה 5 שנים בן כושר הייצור של חברות הכרייה העולמיות , לבן הביקוש התעשייתי לכסף שמשמש לכ 10000 ישומים בתעשיה העולמית ....כושר הייצור כ 800 מיליון אונקיות והביקוש 1.3 מיליארד אונקיות ....המתכת הכי נדרשת בתעשיה העולמית .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
