
רוצים לדעת מה וול סטריט חושבת על קווין וורש? תסתכלו על מחיר הזהב
מחיר המתכת היקרה שירד בכ-27% מהשיא שרשם בינואר בעוד מדדי המניות העיקריים רשמו עליות באותה תקופה, מאותת שגורם אי ודאות קריטי הוסר, וכי יש בקרב המשקיעים מי שסבורים כי יו"ר הפד החדש יוביל מדיניות שונה מזו של קודמו. וגם: כך שיפר הרה-ארגון את ביצועי בנק סנטנדר והוביל אותו לתואר "החברה העסקית הגדולה בספרד"
הדיבורים על בועה הם 'חילול הקודש נגד בינה מלאכותית'", אמר השבוע יו"ר ומנכ"ל קבוצת סופטבנק מסאיושי סאן באסיפת בעלי המניות של החברה בטוקיו. צפיתי באיש כשדיבר, ונראה שהדיבורים על בועת AI באמת מרגיזים אותו. "אנחנו רק בהתחלה", אמר, "הפוטנציאל של הבינה המלאכותית יתממש במלואו". סאן הוא המשקיע הגדול בעולם ב-AI, ואני מאוד מקווה שיממש את הבטחתו להשקיע יותר בישראל.
סאן, אגב, מוביל גם ברובוטיקה. "אני חושב שאנחנו הראשונים בעולם שיש להם רובוטים שמייצרים רובוטים בקנה מידה גדול", אמר, כנראה ברמיזה לאילון מאסק. "שוויה של ARM HOLDINGS (סימול:ARM, סופטבנק מחזיקה 90% מהחברה), טוען סאן, "יגיע לפי 10 ויותר מערכה כיום וההשקעה שעשינו באינטל (2 מיליארד דולר) תוכיח את עצמה בגדול כי ארה"ב לא תוכל להרשות לעצמה שאינטל לא תצליח".
סאן יכול כמובן לומר את שבדעתו, אבל ישנה כמובן התקשורת וביום ד' זעקו הכותרות, "גוגל ו-SpaceX מובילות את תבוסת הסקטור הטכנולוגי וזאת למרות האופטימיות שהגיעה מההסכם המתגבש עם איראן". על איזו תבוסה ועל איזו אופטימיות מול איראן התקשורת מדברת?
התשובה היחידה לדעות המטופשות שבהן דבקה התקשורת היתה פרסום הסטטיסטיקה של מכירות מוליכים למחצה באפריל 2026 לעומת אפריל 2025, שהראתה שמכירות מאי, 110 מיליארד דולר, עלו ב-92% לעומת מכירות אפריל שהציגו $57 מיליארד דולר. ואם זה לא הספיק, אז באה מיקרון (סימול:MU) עם דוחות מטורפים וזו אותה מיקרון שלפני כשנתיים וול סטריט החליטה שהיא על סף קריסה.
אם תפנו ל-AI לבירור העניין, תגלו שהחשש המרכזי של המומחים מפני "התרסקותה" של מיקרון נבע מהמחזוריות הקיצונית של שוק שבבי הזיכרון, ה-NAND וה-DRAM, שהגיעה לשפל עמוק, לצד חששות כבדים מהאטה זמנית בביקושים ועלויות עתק.
במהלך שנת 2025 ותחילת 2026 צצו מספר סימני אזהרה שהובילו אנליסטים רבים להמליץ על מכירת המניה או להזהיר מפני קריסה קרובה. במהלך המחצית השנייה של 2024 ובחלקים מ-2025, סיפקה הנהלת החברה תחזיות חלשות מהצפוי, והמשקיעים פירשו זאת כאות אזהרה לכך שהצמיחה האדירה של תחום ה-AI מתחילה להאט ושחברות הענן הגדולות עוצרות זמנית רכישות כדי לנקות מלאים. החששות הללו ואחרים התבדו בדיוק כפי שהתבדו כל החששות שהובילו לכל התיקונים מאז.
אין שום ספק שנמשיך לראות סיבובים כאלו עם המשך ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה, בעיקר בשל העובדה שהתקשורת הכלכלית/פיננסית נאבקת על כל לקוח שעוד לא ביטל את המנוי אצלה, אחרת איך היא תשרוד בלי סנסציות?
- הזהב מאבד גובה: הריבית והנפקות ה-AI דוחקות את המשקיעים החוצה
- הזהב עקף את אג"ח ארה"ב והפך לנכס הרזרבה הגדול בעולם
בעבר הלא רחוק פעלו המשקיעים בהתאם לעובדות שפורסמו, אבל המצב השתנה. המשקיע כיום, במיוחד אחד שהיה משקיע סולידי לטווח הארוך, הולך לישון בהרגשה אופטימית ומתעורר בבהלה נוראית בגלל כותרות שמבטיחות שהבועה מתפוצצת שוב, שהזהב מתרסק ושטראמפ זורק את חבריו מתחת לגלגלים. אז אתם מתפלאים שהצפייה בחדשות ובפרשנויות מתקרבת במהירות לאפס?
אני חוזר על מה שאני כותב מאז 2009, שום דבר, מלבד רמות מחירים מטורפות, אינו מסכן כרגע את המשך ההתקדמות מהפכת הטכנולוגיה, את המשך מיזוגה לכלכלת המיינסטרים ואת המשך הצמיחה הכלכלית שהיא מייצרת, והמניות הן עדיין המשחק היחיד בעיר.
מה מניע את הזהב?
מאז תחילת המאה הניב הזהב הרבה יותר מהנאסד"ק ומה-S&P 500. השקעה בזהב הניבה כ-כ-1,600% בהשוואה ל-620% ו-420% שהניבו שני המדדים המובילים, אבל מאז תחילת השנה שינה הזהב כיוון ומאז איבד כרבע מערכו. בסוף ינואר השנה הגיע הזהב לשיא של כל הזמנים, 5,600 דולר לאונקיה, ומאז ירד בכ-27%, אל מתחת ל-4,000 דולר, ואילו הנאסד"ק וה-S&P 500 עלו ב-15.5% וב-7.5%.

- הנאסד"ק ימשיך לרדת, מה קורה במניות השבבים, ומה קורה בביטקוין?
- פולקסווגן בדרך לקיצוץ ענק: עד 100 אלף משרות עלולות להיעלם
בגולדמן זאקס העריכו ממש לאחרונה, שמחיר הזהב יסגור את השנה על 5,400 דולר, אבל השבוע הורידו את ההערכה ב-500 דולר ל-4,900 דולר. המחיר הנוכחי של גולדמן עדיין משקף ציפייה לעלייה נאה במחיר אונקיית הזהב, אבל יותר ויותר משקיעים חוששים שהזהב איבד מהזוהר שמלווה אותו.
מבחינת גולדמן ורוב הבנקים המובילים, הירידה במחיר הזהב קשורה למינוי היו"ר החדש לבנק המרכזי של ארה"ב, קווין וורש, שלדעתם יוביל מדיניות שונה מקודמו. החוזים העתידיים, כך נראה כרגע, דוביים למדי לגבי הזהב ומחיר האונקיה כבר נסחר מתחת לממוצע הנע של 200 יום, שזה סימן לא טוב.
האנליסט ניקוס צאבוראס מבנק ההשקעות ג'פריס, שנחשב לאסטרטג תוכן פיננסי בכיר שיודע לגשר בין דינמיקת שוק מורכבת לבין תובנות ברורות ומעשיות עבור משקיעים בכל העולם ובעל מוניטין גבוה, טוען שהזהב עומד בפני סיכון ברור של ירידה עמוקה יותר לטריטוריית שוק דובי, מתחת לרף של 4,000 דולר לאונקיה, שכן המתכת היקרה ממשיכה לנווט בסביבה מאתגרת. מה מאתגר את הזהב לדעתו? "ציפיות גבוהות יותר של הפד לטווח ארוך רעילות לנכסים שאינם מניבים, אך מועילות לדולר". כלומר, האיש חושש מהעלאות ריבית והתחזקות הדולר, שהם שני המשתנים המסורתיים שמבחינת וול סטריט מסבירים את מצב הזהב כמכשיר השקעה.
אם זו הסיבה לירידת מחיר הזהב, אז יש בהחלט סיבה לחשש. בפרוטוקול ישיבת הפד ביום ד' האחרון פורסם שלמרות ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, תשעה מתוך 19 קובעי המדיניות של הבנק המרכזי של ארה"ב סבורים כעת כי יצטרכו להעלות את הריבית של הפד השנה, "וכל זה לפני שמתחשבים בבעיה האיראנית", הוסיף צאבוראס.
וול סטריט מרוצה מהמינוי של וורש
אז מה וול סטריט חושבת על מינויו של וורש לנגיד? אתחיל בכך שוול סטריט מרוצה מאוד מהמינוי, ומשתי סיבות: הראשונה היא השינוי במערכת היחסים העכורה של הפד עם הבית הלבן שאותתה על חשש בשוק לגבי היכולת של מושלי הבנק לנהל את הכלכלה כך שתמשיך לצמוח מבלי שתיווצר בעיה בדולר או בעיית אינפלציה רחבה יותר. הסיבה השנייה היא שלשוק נראה שוורש מתמקד בטיפול באינפלציה ואינו מתעסק בתחזיות, והעובדות תומכות בכך.
מערכת היחסים בין מדד ה-S&P 500 למחיר הזהב, ה-S&P 500 to Gold Ratio שמייצג את כוח הקנייה של מניות אמריקאיות אל מול נכס ריאלי מוחשי ומשמש כאינדיקטור מרכזי למחזור הכלכלי ולסנטימנט הסיכון בשווקים ומציג כמה אונקיות זהב נדרשות כדי לרכוש "יחידה אחת" של מדד ה-S&P, השתפרה משמעותית מאז נכנס וורש לתפקיד. זה אומר למשקיעים שוורש מסוגל לבצע שינויים בצורת העבודה של הפד. כלומר, המינוי של וורש מאותת למעשה שפחות כדאי לרכוש זהב אם הוא יצליח (פחות אי ודאות).
האם המחיר ימשיך לרדת? השאלה האמיתית היא אם וורש יצליח להמשיך ולבצע. תזכרו שמחיר הזהב אינו יורד בגלל ירידה בביקוש למתכת, ההפך הוא הנכון, הביקוש גדל אבל בצורה שונה, מה שמאותת לוול סטריט שגורם אי הוודאות שבגללו נכנסים לזהב ירד. לי נראה שאנחנו בתחתית, אם התקשורת לא תתערב לפתע.
הרה-ארגון שיפר את ביצועי בנק סנטנדר
בין סוף 2007 לסוף 2020 ירדה מניית הבנק הספרדי/גלובלי Santander (סימול:SAN) ביותר מ-90%, משיא כל הזמנים של 20.5 דולר ל-2 דולר, מה שהוביל למהלך גדול של רה-ארגון שאותו תיארנו בזמנו בפרוטרוט ומאז כתבנו על התקדמות הרה-ארגון מספר פעמים.

מה שהתחיל כחלק ממשבר הבנקים של 2007-8 המשיך בבנק עד משבר הקורונה בשנים 2020-21, אז חששו המשקיעים מפשיטת רגל. הבנק יצא לבסוף מהמשבר הממושך שלו באמצעות תוכנית התייעלות דיגיטלית אגרסיבית, שינוי מבני במדיניות הדיבידנדים, וניצול היסטורי של עליית הריבית העולמית, אסטרטגיה שהובילה למהפך פיננסי דרמטי, במסגרתו רשם הבנק רווחי שיא של 14.1 מיליארד אירו בשנת 2025, ומנייתו זינקה בלמעלה מ-250% בין השנים 2023 ל-2026.
הבנק ניצל את העובדה שבשנת 2022 התחיל גל של העלאות ריבית דרמטי באירופה ובארה"ב. עליות הריבית העלו באופן מיידי את מרווח הריבית של הבנק והפכו את פעילות הליבה של מתן הלוואות ומשכנתאות למנוע רווחים אדיר. בו זמנית שינה הבנק את מדיניות הדיבידנדים שלו מחלוקת דיבידנד במניות שגרמה לדילול המשקיעים למדיניות תגמול של חלוקה במזומן (תשלום דיבידנד של 35% מהרווחים ורכישה עצמית מסיבית של מניות (Buybacks).
הבנק השקיע מיליארדי אירו ברכישת מניותיו מהשוק, כולל תוכנית ענק של לפחות 10 מיליארד אירו לשנים 2025–2026. מהלך זה הקטין את מספר המניות בשוק והקפיץ בחדות את הרווח למניה (EPS) - מה שתמך בזינוק במחיר המניה. לא פחות חשוב היה מהלך המעבר לדיגיטציה. סנטנדר השיק את תוכנית "One Santander", שמטרתה לאחד את התשתיות הטכנולוגיות של הבנק בכל המדינות בהן הוא פועל למודל דיגיטלי אחיד, סגר מאות סניפים פיזיים ברחבי אירופה ובריטניה, וקיצץ בעלויות התפעול. כתוצאה מכך השתפר יחס היעילות (Efficiency Ratio) שלו משמעותית והגיע לאזור ה-41% ב-2025, מהמובילים בבנקאות האירופית.
הבנק גם ניצל את תקופת המשבר כדי להיפטר מ"נכסים רעילים" ושרידי חובות אבודים מתקופת משבר הנדל"ן, ולראשונה הצליח להוריד את שיעור ההלוואות המסוכנות שלו אל מתחת לרף ה-3% ובמקביל הגדיל את הלימות ההון שלו לרמות בטוחות של מעל 13%. לבסוף ביצע הבנק פיזור גיאוגרפי והתמקדות במנועי צמיחה, כאשר העביר פעילות לשווקים כמו ברזיל, מקסיקו וחטיבת האשראי הצרכני בארה"ב, מה שהעניק לו רשת ביטחון.
את המהפך של בנק סנטנדר יזמה והובילה היו"ר אנה בוטין מיד לאחר שמונתה כיורשת לאביה ב-2014, ועזר לה בכך המנכ"ל הקטור גריסי, שמונה לתפקיד ב-2023,לאחר שניהל בהצלחה עצומה את חטיבת צפון אמריקה של הבנק. למרות העלייה החדה במניה, 220% מאז תחילת 2025, מחזיק עדיין הקונצנזוס בהמלצת "קנייה". האנליסט האחרון שהוציא דו"ח היה מנהל הסקטור הפיננסי בקבוצת סיטי גרופ, רמירז סגורה, שחידש את המלצת הקנייה עם מחיר יעד של 13.45 דולר. אגב, מחיר מניית סנטנדר כבר נמצא מעליו.
הבנק, שהשנה ימלאו 170 שנים להקמתו בספרד, הוא הבנק הגדול ביותר בספרד והוא הבנק האירופי המדורג גבוה ביותר ברשימת המגה-בנקים של חברות הנערצות ביותר בעולם של מגזין Fortune. יש לבנק בסיס לקוחות עצום והוא נחשב לבנק הקמעונאי הבינלאומי הגדול בעולם מבחינת מספר לקוחות מחוץ לאסיה, ומשרת כ-175-178 מיליון לקוחות.
עצתי לקוראים לעקוב אחרי הבנק שלאחר עלייה כה ארוכה ומשמעותית "זכאי" לתיקון נאה, וכשזה יגיע מאוד מומלץ להכניס את המניה לתיק, בעיקר בשל היו"ר בוטין, מנהלת יוצאת דופן שעד כה הובילה את הבנק להישגים רציניים ואין שום סיבה שזה לא יימשך.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.