תשואה של 600%: המניה הכי בולטת בתיק ההשקעות של ביל אקמן
המיליארדר היהודי, ביל אקמן, השקיע ברשת המסעדות המקסיקנית צי'פוטלה CHIPOTLE MEXICAN GRILL עוד בשנת 2016 במחיר ממוצע של 411 דולר למניה. מניית החברה זינקה מאז ביותר מ-600%. אקמן מכר מימש במשך השנים וכיום הוא מחזיק ב-824,998 מניות, כאשר בעת הרכישה ההחזקה עמדה על 2,882,463 מניות. בחישוב גס, ההשקעה עד כה הניבה לו באיזור המיליארד דולר.
בראיון שערך לא מזמן, סיפר אקמן מדוע בחר להשקיע בצ'יפוטלה וציין בין היתר את טריות המוצרים - העובדה שהרשת עובדת עם רכיבים טריים מדי יום ודואגת לשקף ללקוחות בדיוק מה הם אוכלים, בנוסף למחיר המשתלם שגורם לאמריקאים שידועים בכושר האכילה שלהם להעדיף לאכול במסעדות הרשת על פני רכישה בסופר והכנה בבית.
רשת המסעדות המקסיקנית דיווחה היום על פיצול המניה של 1 ל-50, הראשון בהיסטוריה של החברה ואחד הפיצולים הגדולים בהיסטוריה של הבורסה בניו יורק. הפיצול עדיין דורש את אישור בעלי המניות בפגישת המשקיעים השנתית של החברה שתתרחש ב-6 ביוני. במידה והמהלך יאושר, המניה תפוצל החל מה-25 ביוני. המהלך דוחף את מניית החברה מעלה אל שיא כל הזמנים.
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיצולי מניות נחשבים לפופולריים בקרב המשקיעים היות והם מנגישים את המניה למשקיעים חדשים. יותר אנשים יהיו מסוגלים לרכוש את המניה כשהיא עולה פחות מ-100 דולר לעומת אלפי דולרים. חברות שרואות זינוק מהיר במחיר המניה שלהן לרוב הולכות לכיוון של פיצול וגודל הפיצול בצ'יפוטלה משקף את הראלי במניה שעלתה ב-81% בשנה האחרונה כולה.
המלחמה בראשי האוניברסיטאות
חזרה לאקמן: המיליארדר נחשב לאחת הדמויות הבולטות בעולם ההשקעות ובזמן האחרון שמו קפץ די הרבה לכותרות העיתונים, במיוחד לאחר פתיחת מלחמת "חרבות ברזל", שגרמה למשקיע להיות הרבה יותר פעיל לטובת ישראל ברשתות ובין היתר לצאת נגד ראשי האוניברסיטאות בארה"ב, שנמנעו מלהילחם באנטישמיות בקמפוסים. המלחמה שלו בנשיאות הרווארד, MIT ופנסילבניה היא זו שתרמה לכך שחלקן בסופו של דבר בחרו להתפטר.
עם זאת, המלחמה הזו עלתה לו במחיר אישי. אחד האתרים המובילים בארה"ב פרסם שורה של האשמות נגד אשתו של אקמן, הישראלית נרי אוקסמן, בטענה כי העתיקה חלקים מהדוקטורט שלה. אקמן מיהר להכריז מלחמה על אוניברסיטת MIT והודיע כי הוא יבדוק את עבודות הדוקטורט של כל חברי הסגל כולל של הנשיאה סאלי קורנבלות, היחידה שלא התפטרה מבין ראשי האוניברסיטאות. בראיון שערך אקמן גם הסביר שניסה ליצור קשר עם העיתון ולספק לו הוכחות כי הטענות שלו שקריות, אך העיתון נמנע מלשתף פעולה.
לבסוף, אקמן החליט לפעול משפטית נגד הפרסומים, כאשר מבדיקות שנערכו עד כה התגלה שכל מה שאוקסמן עשתה הוא לא לסמן ציטוטים מדויקים של מקורות עליהם הסתמכה בכתיבת עבודתה.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
חיזוק הקשרים עם ישראל
המיליארדר המשיך מאז תחילת המלחמה לחזק את קשריו עם ישראל ורק בחודש ינואר האחרון רכש 5% ממניות הבורסה יחד עם אשתו. אקמן גדל במשפחה יהודית אמידה בצ'אפקווה שבמחוז ווסטצ'סטר, ניו יורק ועד ה-7.10 נמנע מלדבר יותר מדי על ישראל. את לימודי התואר הראשון שלו השלים בהרווארד, ונשאר בבית הספר עד קבלת תואר MBA. אשתו, נרי אוקסמן, היא מעצבת שנולדה בחיפה והמון מהשכלתה רכשה באוניברסיטאות בישראל.
קצת היסטוריה: ב-1992 השיק אקמן את קרן הגידור הראשונה שלו, Gotham Partners, יחד עם המייסד השותף דיוויד ברקוביץ', עם הון להשקעה של 3 מיליון דולר. במהרה הפכו השותפים לכוכבים צעירים בוול סטריט והניבו תשואות דו-ספרתיות בארבע מתוך חמש השנים הראשונות שלהם בעסקים. עד סוף העשור הנכסים המנוהלים של Gotham צמחו ל-568 מיליארד דולר.
לאורך הקריירה שלו אקמן חווה הצלחות רבות אך גם כישלונות גדולים. מתשואות יוצאות דופן של עשרות ומאות אחוזים שסימנו למשקיעים כי אקמן אכן יודע מה הוא עושה, לעסקאות מסוכנות כמו הרבלייף, שהציגו את הסיכונים בסגנון ההשקעה של המיליארדר. בשנת 2020, אקמן הציג שוב למה הוא אחד המשקיעים הטובים בעולם כשהפך 27 מיליון דולר ל-2.6 מיליארד דולר תוך חודש, כשצפה את הירידה בשווקים על רקע מגיפת הקורונה ורכש חוזים להגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח קונצרניות בדרגות השקעה וזבל. מחירי החוזים הללו טיפסו ככל שגדל הסיכון לחדלות הפירעון של האג"ח.
- 4.תבנית מפחידה לפי דעתי הסיכוי לירידה של 50/70% לא דמיוני (ל"ת)קשקש 21/03/2024 14:05הגב לתגובה זו
- 3.אנג'לה 21/03/2024 10:38הגב לתגובה זוגם טעים, גם זול וגם לא כשר.
- 2.לרון 21/03/2024 07:41הגב לתגובה זושהספליט לא משנה כלום בערך המנייה ביום הספליט,כ"כ המנייה מאוד יקרה
- 1.קרמר מריץ אותה שנים 21/03/2024 04:52הגב לתגובה זועוד ספרת דולרים בודדים.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
