חנות חיות מחמד
צילום: יח"צ

חברות הציוד לחיות מחמד בתקופה מאתגרת - מה הסיבה?

החברות רואות כי הצרכנים נזהרים בהוצאות על מוצרי מותרות. "התנהגות הצרכנים מונעת על ידי סביבת מאקרו תנודתית, כולל רמות גבוהות יותר של אינפלציה שעברו על התעשייה במהלך 18 החודשים האחרונים"
אדיר בן עמי |

חברת Chewy CHEWY INC המוכרת ציוד לחיות מחמד במחירים מוזלים ללקוחות הנרשמים כמנויים, דיווחה על רווח של 4 סנט על הכנסות של 2.78 מיליארד דולר. החברה הצליחה לעקוף את הציפיות בוול-סטריט שהיו להפסד למניה של 5 סנט על הכנסות של 2.76 מיליארד דולר. למרות זאת, מניית החברה נופלת ב-11%. 

הסיבה לירידה היא ככל הנראה הירידה במספר המנויים של החברה שעמד על 20.39 מיליון לעומת 20.49 מיליון שנה קודם לכן. "קיימים חששות בנוגע ליכולתה של החברה לחזור לצמיחה חיובית במספר המנויים. החששות צפויים להימשך לפחות עד הרבעון הרביעי", אמר אנליסט אופנהיימר רופש פאריך ונתן המלצת ביצועי יתר עם מחיר יעד של 25 דולר.

בשיחת הרווחים האחרונה, אמר מנכ"ל Chewy סאמית סינג כי לקראת היציאה מחודשי הקיץ, החברה רואה בשינוי בהלך הרוח של הצרכנים לכיוון זהיר יותר. "התנהגות הצרכנים מונעת על ידי סביבת מאקרו תנודתית, כולל רמות גבוהות יותר של אינפלציה שעברו על התעשייה במהלך 18 החודשים האחרונים", אמר סינג. בספקית הציוד לחיות מחמד רואים כי הצרכנים עוברים לרכוש פריטים במחירים נמוכים יותר, כמו רכישת מזון יבש במקום קופסאות של מזון רטוב. בנוסף, הלקוחות החלו להמעיט ברכישת פינוקים לחיות המחמד. 

גם בחברת Petco PETCO HEALTH AND WELLNESS COMPANY INC אמרו בשיחת הרווחים האחרונה לרבעון השני כי ההוצאות על מוצרי מותרות לא התייצבו, מה שהפעיל לחץ על שולי הרווח הגולמי. "נשארו לחצים על ההוצאות על מותרות והצרכנים פונים לרכוש מוצרים שיתנו להם יותר ערך", אמר מנהל הכספים הראשי של Petco, בריאן לרוז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

איקאה אשתאול
צילום: גוגל מפס

5 עובדות על איקאה שלא ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים

עמית בר |
נושאים בכתבה איקאה

חמש עובדות על איקאה שכנראה לא ידעתם

  1. איקאה נוסדה בשנת 1943 בשוודיה על ידי אינגוור קאמפרד כשהיה רק בן 17

  2. שמה של החברה הוא ראשי תיבות של שם המייסד, החווה שבה גדל והכפר בו נולד

  3. איקאה היא אחד מהצרכנים הגדולים ביותר של עץ בעולם, עם מאות אלפי טון של עץ בשנה

  4. החברה מפעילה כיום מעל 450 סניפים בכ־60 מדינות ברחבי העולם

  5. למרות שמרבית המוצרים שלה מגיעים להרכבה עצמית, איקאה מציעה שירותי הרכבה מקצועיים ברוב המדינות שבהן היא פועלת



איקאה מדווחת על ירידה חדה של 32% ברווח הנקי השנתי, בעיקר בשל השפעות של מכסים אמריקאיים, עלייה במחירי חומרי הגלם והשפעת מדיניות הורדת המחירים שאומצה בשנים האחרונות. החברה, שנחשבת לאחת מענקיות הריהוט בעולם, הציגה רווח נקי של 1.5 מיליארד יורו בלבד לשנת הכספים שהסתיימה ב־31 באוגוסט 2025, ירידה משמעותית לעומת השנה הקודמת.

למרות ההכנסות היציבות יחסית שעמדו על כ־26.3 מיליארד יורו, ירידה מינורית של 0.9% בלבד, שורת הרווח הציגה תמונה שונה לחלוטין. איקאה הסבירה כי המחירים הגבוהים של סחורות ועלויות לוגיסטיקה, במיוחד במחצית השנייה של השנה, נבעו מהאי־ודאות סביב מדיניות המכסים של ארצות הברית. אלו הקשו על החברה לשמור על רווחיות בשווקים מרכזיים כמו צפון אמריקה, שבה החברה משיגה חלק ניכר מהכנסותיה.

האתגר המרכזי מבחינת איקאה הוא העובדה שהיא פועלת על פי אסטרטגיה ברורה של מכירת מוצרים במחיר זול יחסית. בשנים האחרונות החברה השקיעה רבות בהורדת מחירים, בניסיון להחזיר את הקהל לאחר תקופת אינפלציה עולמית שהפחיתה את הביקושים למוצרי צריכה לא חיוניים. עם זאת, לדברי טולגה אונג'ו, מנהל הקמעונאות העולמי, "המציאות העולמית מחייבת אותנו להעלות מחירים מסוימים כדי להתמודד עם עליות העלות שאינן בשליטתנו."

עוד הוסיפה החברה כי השקעות גדולות שבוצעו במהלך השנה, ובפרט רכישת שטחים ליערות חדשים בלטביה לצורכי אספקת עץ עתידית, ורכישת רשת חנויות בבמדינות הבלטיות, היוו גורם נוסף ללחץ על רווחיות החברה. ההשקעות נועדו להבטיח עצמאות בשרשרת האספקה של איקאה לטווח הארוך, אך בטווח הקצר הן הגדילו את ההוצאות באופן ניכר.