נטפליקס
צילום: יחצ

בזמן שהוליווד נמצאת בסערה - למה נטפליקס צפויה לצאת כמנצחת

בעקבות השקת השירות המוזל מבוסס הפרסומות והעובדה שנטפליקס חסמה משתמשים מלשתף חשבונות, בשוק מצפים לקפיצה בהכנסות וברווחים בדוחותיה לרבעון הקרוב
אדיר בן עמי | (1)

מניית ענקית הסטרימינג נטפליקס NETFLIX צפויה לפרסם את דוחותיה ביום רביעי הקרוב כשבאותו הזמן החדשות שמגיעות מהוליווד מסרבות להירגע. כשבמרכזה השביתה בה פתחו השחקנים והכותבים, כשהם פועלים על מנת לשפר את שכרם ועל מנת להבין איך עליית הסטרימינג משנה את עסקי הבידור.

בינתיים, חברות הפקת סדרות הטלוויזיה והסרטים מתמודדות עם נפילת שירותי הכבלים והלוויין, כשמספר משקי הבית בארה"ב המנויים לשירותים הללו צפוי לרדת מתחת ל-50% לראשונה מזה עשרות שנים והמגמה רק הולכת וגוברת. לאחרונה מנכ"ל וולט דיסני, בוב איגר, אמר בראיון כי עסקי הטלוויזיה המסורתיים של החברה כמו ABC, כנראה ולא יהיו חלק מעסקי הליבה של דיסני. בינתיים גם הערוצים החינמיים שממומנים על ידי פרסומות, החלו להגדיל את כמות המפרסמים שמפרסמים דרכן, שלאט לאט הם הופכים לדרך המועדפת על הצופים לראות טלוויזיה, עם מגוון רחב של תוכניות שאומנם עם פרסומות אבל בחינם.

נטפליקס מבצעת שינויים רבים בעסקיה, כשהדוחות הקרובים אמורים לשקף את המודל העסקי המחודש של החברה. לפני יותר משנה, הכריז המנכ"ל לשעבר של החברה ריד הייסטינגס, כי החברה בוחנת הוספה של שירות מוזל שיכולל פרסומות. מאז השיקה החברה את השירות המדובר, בעלות חודשית של 7 דולר, תוך כדי שחיזקה את האכיפה על שיתוף החשבונות וכך חסמה משתמשים מלשתף את החשבון שלהם עם אחרים.

בשוק אהבו מאוד את השינויים בחברת הסטרימינג ומניות החברה קפצו ב-53% השנה, כשהצפי הוא שהשירות המוזל והאכיפה המוגברת יגדילו את ההכנסות, הרווחים ואת הצמיחה במנויים חדשים. ב-UBS הקפיצו את מחיר היעד שלהם למניה ל-525 דולר מ-390 דולר, מה שמבטא אפסייד של כמעט 20%. האנליסטים מצפים כי נטפליקס תצליח לעקוף את הצפי בדוחותיה הקרובים.

בתחזיתה, נטפליקס צופה הכנסות של 8.24 מיליארד דולר לרבעון, עלייה של 3.4%. החברה צופה גם גדילה של 1.75 מיליון מנויים חדשים. ב-UBS חלקו על התחזית בטענה כי זה מבטא צמיחה איטית מדי. לפי האנליסטים כ-3.6 מיליון מנויים יצטרפו לשירות הסטרימיניג ברבעון יוני וכ-6.5 מיליון יצטרפו בספטמבר. לשנה כולה הצפי הוא לצמיחה של 18 מיליון מנויים, כפול מהצמיחה ב-2022.

האנליסטית ג'סיקה ארליך מבנק אוף אמריקה אמרה כי נטפליקס היא "החלום של כל מפרסם", עם גישה ליותר אנשים משאר מתחרותיה. ארליך אמרה כי עסקי הפרסום של החברה עדיין בבנייה וכי היא חושבת שנטפליקס צריכה להפסיק את התלות בתוכנת הפירסום של מיקרוסופט ולפתח תוכנה משלה. בטווח הקרוב האנליסטית צופה קפיצה במנויים בעקבות האכיפה של נטפליקס על שיתוף החשבונות, מה שצפוי להוסיף מיליוני משתמשים חדשים בעלות אפסית. 

ברבעון האחרון אמר המנכ"ל המשותף של נטפליקס, טד סרנדוס, כי החברה ממוקמת טוב יותר מהמתחרים בשוק הסטרימינג על מנת להצליח ולעמוד בשביתות, בהתחשב בצבר העבודות שהושלמו וההתמקדות הבינלאומית שלה שהרבה יותר גדולה משל שירותי סטרימינג אחרים. נטפליקס מסוגלת לייצר סרטים וסדרות שאינן באנגלית בחלקים של העולם להם לאיגודי העובדים האמריקאים אין תפקיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

את הרבעון הראשון של 2023 סיימה החברה עם הכנסות של 8.16 מיליארד דולר (מתחת לצפי האנליסטים), לצד רווח מתואם של 2.88 דולר למניה (מעל צפי האנליסטים). בתחזית לרבעון השני פספסה החברה את צפי האנליסטים עם רווח של 2.84 דולר למניה. מספר המנויים המשלמים עמד על 232.5 מיליון, לעומת צפי של 233 מיליון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 14/07/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו היא חלום! תמיד בהתאם לתנודות מר שוק,הרי אף אנליסט איננו נביא,אז מדוע הם מתעקשים לנבא?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.