באו פאן
צילום: אנדי מי

בנקאי השקעות סיני נעלם - החשד: הממשל הסיני העלים אותו; זוכרים את ההעלמות של ג'ק מא?

דור עצמון | (3)
נושאים בכתבה באו פאן

זאת לא הפעם הראשונה שנעלם איש עסקים סיני, כנראה שזו לא תהיה הפעם האחרונה, אבל כל פעם שזה קורה זה צריך להדליק נורה אדומה - האם סין זה המקום לעשות בו עסקים או לקנות בו מניות? 

איש העסקים הסיני באו פאן, מייסד ובעלים של בנק ההשקעות צ'יינה רנסנס הולדינגס,  נעדר. בתגובה צנחה מניית הבנק שנסחרת בהונג קונג בכ-30%. דירקטוריון הבנק הסביר כי באו פאן פשוט נעלם, אך זה לא פוגע בפעילות הבנק. המשקיעים פחות מאמינים והמניה כאמור התרסקה. 

באו פאן הוא חלק מקבוצה של מנהלים ובעלי עסקים בסין שיזמו קמפיין נגד נשיא סין שי ג'ינפינג. בשנים האחרונות נעלמים בכירים באופן תדיר כשהדעה הרווחת שהם נחקרים על ידי הממשל. במקרה הפחות נעים - הם פשוט מועלמים. כך היה גם עם ג'ק מא, איש העסקים המפורסם ביותר בסין, הבעלים והמהנל של עליבאבא שנעלם למשך 2-3 חודשים לפני כשנתיים. זה היה ערב ההנפקה המתוכננת של חברת הפינטק שהקים "אנט גרופ". הוא נאם בוועידה בשנגחאי נגד הרגולטורים הפיננסים הסינים דבר שהתרש כנאום נגד השלטון. הוא זומן לשיחת הבהרה עם הרגולטורים הסינים ונעלם לכמה חודשים. 

באו פאן היה מעורב בשנים האחרונות בהנפקות ההייטק הגדולות בסין, כולל של JD.Com וקואיישו טכנולוג'י. הוא גם יעץ בהנפקה של דידי בניו יורק לפני שנתיים, הנפקה שהיתה במוקד החיכוך בין ארה"ב וסין. ארה"ב חששה מהשליטה של הממשל הסיני בחברות הטכנולוגיה ודרשה שמאגרי המידע לא יעברו לסין, ואז החלו המדינות להתקוטט כשהחברות הסיניות משלמות מחיר כבד. הממשל הסיני הכביד עליהן ברגולציה ומסים והראה להם בעצם  מי בעל הבית. בחצי שנה האחרונה זה מעט התרכך, אבל  לא לחלוטין.

באו פאן כנראה משלם את המחיר על אמירותיו נגד הרגולטור הסיני, כשמפלגת השלטון הסינית שמה לפני כשנתיים את המגזר הפיננסי במדינה על הכוונת, ופתחה בסבב של  חקירות לצד חשיפת שחיתויות ועסקים לא חוקיים בתחום הפיננסי, לרבות הטלת קנסות, עונשים ומעצרים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    8 19/02/2023 07:28
    הגב לתגובה זו
    הפרקליטות והמשטרה חוקרים בעינויי נפש, "ממליצים" להחליף עורך דין, גוררים אמא חולת סרטן לחקירות, מקליטים התייעצות פרטית של חשוד עם עורך דינו. הקומוניסטים הישראליים מושחתים כמו חבריהם הסינים והרוסים.
  • 1.
    זה מה שיקרה אצלנו אם הרפורמה תעבור. חחח (ל"ת)
    כ.ד 18/02/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
  • נתחיל ליצא פלסטיקה לכל העולם? ;) (ל"ת)
    שחר 19/02/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.