
צילום: טוויטר
מניית טסלה בשפל של שנתיים- משלימה נפילה מתחילת דצמבר של 17%, לשווי של 500 מיליארד דולר. ממה חוששים המשקיעים?
החברה איבדה 60% מהשיא וכבר נסחרת בשווי של 500 מיליארד דולר 'בלבד'. המשקיעים חוששים שאין כעת מנהיג לטסלה, שמאסק עסוק יותר מדי בטוויטר, וזה מצטרף למכירת המניות שלו, הורדת הייצור והשאלה אם הוא הופך את הרשת ליותר פוליטית
מה קורה במניית טסלה TESLA INC ולאן החברה הזו הולכת, זה מה שהמשקיעים שואלים את עצמם בחודשים האחרונים. המניה איבדה 60% מערכה מהשיא ונסחרת כעת בשווי של 500 מיליארד דולר. זה כמובן שווי עצום שעדיין מקנה לה את התואר של אחת המניות הגדולות בעולם, אבל זה כבר הרבה פחות. במקביל, מאסק איבד בינתיים את התואר האיש העשיר ביותר בעולם לברנאר ארנו, בעלי לואי ויטון, רשת האופנה הצרפתית, והונו מוערך כעת בפחות מ-190 מיליארד דולר.
אבל האמת? תארים זה פחות חשוב, מה שחשוב למשקיעים זו החברה ואולי בעיקר - ביצועי המניה שלה. נכון, בשנים הקודמות טסלה השיאה תשואה חלומית אבל זו כבר היסטוריה. המשקיעים מסתכלים קדימה כאשר למרות הביצועים הטובים של חברת טסלה - המניה התרסקה, וזה ממשיך: מתחילת חודש דצמבר היא מאבדת עוד 17% מערכה.
הבעיות של החברה מגוונות: מאסק מכר מניות של טסלה כדי להציל את טוויטר - וזה סימן רע. הוא אף עדכן כי הוא חושש שהחברה עלולה לפשוט רגל (הוא רוצה כנראה להמריץ את העובדים אבל לא בטוח שזו השיטה הטובה ביותר). אם החברה תפשוט רגל מאסק יאבד השקעה עצומה של עשרות מיליארדים (כזכור, הוא רכש אותה ב-43 מיליארד דולר), טסלה גם מפחיתה את ייצור הרכבים שלה, וגם נאלצה לעשות השנה 19 'ריקול' - החזרה של מכוניות לתיקון בגלל תקלות.
הביצועים של החברה דווקא טובים: היא מוכרת הרבה יותר, מציבה יעדים וגם אם מפספסת אותם אי אפשר להתעלם מכך שהמסירות שלה גדלות משנה לשנה באחוזים משמעותיים. היא אולי לא תמסור 50% יותר מאשר בשנה שעברה (אז מסרה 900 אלף כלי רכב) אבל היא תעבור את המיליון. גם ההכנסות שלה גדלות. היא מכניסה כבר יותר מ-21 מיליארד דולר ברבעון ורושמת רווחים (אמנם השוק ציפה להכנסות של 22 מיליארד והפיל אותה אחרי הדוחות האחרונים) אבל אי אפשר להגיד שאלה ביצועים לא טובים.
המשקיעים בחברה חוששים - והמניה מאבדת גובה
אבל השאלה העיקרית כעת בטסלה היא לא האם ההכנסות והרווחים גדלות אלא איפה נמצא המנכ"ל והמייסד אלון מאסק. המשקיעים חוששים שהוא נמצא פחות ופחות בחברה, ויותר בטוויטר.
כך למשל, צייץ גרי בלאק, שותף מנהל של קרן "Future Fund", המחזיקה מניות טסלה בשווי של כ-50 מיליון דולר: "אין היום מנכ"ל לטסלה. 2 הסנט שלי: השוק הצביע היום שהמותג טסלה הושפע לרעה מדרמת הטוויטר. אם קודם לכן רוכשי המכוניות החשמליות היו גאים להסיע את הטסלות שלהם לחבריהם או להשוויץ בטסלות בחניה שלהם - כעת מחלוקת הטוויטר פוגעת בהון העצמי של המותג של טסלה".
לדבריו הוא ממשיך להיות שורי מאוד על המניה, ואפילו מאמין שטסלה יכולה להגיע לשווי שוק של 3 טריליון דולר תוך 5 שנים רק שבשביל זה הוא מייעץ למאסק "לשכור מישהו שיתקן את טוויטר" ואילו ממאסק עצמו הוא מבקש "להתמקד בטסלה". מעבר לכך הוא מוסיף שכדי שביצועי המניה ישתפרו טסלה תצטרך להשתפר בדרך שבה היא פונה לציבור: "כפי שאמר וורן באפט: "בטווח הקצר, השוק הוא מכונת הצבעה אבל בטווח הארוך, הוא מכונת שקילה". אנחנו לא מאמינים שמותג TSLA נפגע. אבל יש צורך בתקשורת משופרת של החברה".
הזמר רנדי סטינה (Randy Stine) מלהקת Straight No Chaser, שנוסע בעצמו בטסלה וגם משקיע בחברה, הוסיף: "אהבתי את ה-S שלי (ראה למטה) ואני נהנה מה-X שלי, אבל אני לא מישהו שיש לו מדבקות פוליטיות על המכוניות שלי. אילון מתחיל להפוך את שם המותג לסמל פוליטי. אני לא אמכור את ה-X שלי עד שהילדים שלי יגדלו ממושבי המכונית, אבל טסלה לא תהיה מספר 1 ברשימת הקניות שלי בפעם הבאה". הוא הוסיף כי מבחינת ההשקעה שלו בחברה: "אני 'מתרחץ' על מניית טסלה, וברגע שהשוק יחזיר אותי למצב איזון, אני אשליך את טסלה. מעולם לא חשבתי שהוא גאון מלכתחילה, אבל אני כבר לא סומך על כושר השיפוט והמזג של אילון".I have utmost respect for @elonmusk as a manager, leader, and visionary. Just wish he’d hire someone to fix Twitter and focus on $TSLA as CEO with all its opportunities and challenges and which could be a $3T market cap company in 5 years.
— Gary Black (@garyblack00) December 13, 2022
I loved my S (see below) & am enjoying my X, but I’m not someone who has political stickers on my cars. Elon is beginning to turn the brand name into a political symbol. I won’t sell my X until my kids outgrow car seats, but Tesla won’t be #1 on my shopping list next time. https://t.co/6Rue5GJNiT
- 2.ליאור 14/12/2022 08:52הגב לתגובה זוועכשיו מסתבר שהיא חברה טובה מאוד אבל לא עומדת ביעדי הצמיחה הנ"ל. עדיין נסחרת במכפיל גבוה, ותצטרך להאבק כדי להמשיך להסחר במכפיל הנוכחי, אחרת תרד גם מתחת ל100$
- 1.כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה 14/12/2022 08:50הגב לתגובה זוכמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה תתעסק במה שאתה מוכשר אתה גאון פיננסי אבל לא עיתונאי עוג לא מאוחר תתמקד בטסלה ותמריא איתה