אילון מאסק
צילום: יוטיוב

מאסק מנסה לדרבן את העובדים – האם השיטות שלו טובות?

מאסק מדבר על שנה קשה בפתח, על חשש מפשיטת רגל - הוא מנסה לדרבן את העובדים (אלו שלא פיטר) ודורש מהם לחזור לעבוד במשרד - זה יכול להצליח
עמית בר |

אלון מאסק מנסה לדרבן את העובדים בטוויטר – האם השיטות שלו נכונות וטובות? זה התחיל בפיטורים המוניים. אלון מאסק נכנס לטוויטר ופיטר מעל מחצית מהעובדים. הדבר הבא הוא להחזיר את העובדים (אלו שהוא לא פיטר) לעבוד במשרד. מאסק מאמין בעבודה במקום העבודה ולא בבית. יש בזה משהו, אפילו הרבה.

זה נמשך באזהרה לעובדים – אנחנו עלולים להיות לקראת פשיטת רגל, תתעוררו, צריך להעלות את ההכנסות מהמנויים – הוא מנסה להסביר שיש מלחמה, צריך להתגייס, לעבוד קשה. הוא מסביר בעקיפין את הפיטורים ההמוניים (לא היתה ברירה אלא לפטר ולחסוך בהוצאות). המטרה להחדיר מוטיבציה בעובדים.

 

מאסק, על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית קיים פגישות עם רבים מעובדי החברה (לא רק דרגי הניהול הבכיר) ואמר שהולכים לתקופה מאתגרת והוא לא יכול לשלול את האפשרות שטוויטר תיקלע למצב בעייתי ולכיוון של פשיטת רגל.

 

רק לפני שבועיים וחצי נסגרה עסקת טוויטר - מאסק  ושותפיו שילמו 44 מיליארד דולר על החברה ולמרות זאת נדרשת עבודה רבה להוציא אתצ טוויטר מהבוץ. בצד השני של המשוואה – מטסלה. אם נדרשת עבודה רבה על טוויטר, האם למאסק יהיה זמן להתעסק על טסלה?

"טוויטר לא תצליח לשרוד את ההאטה הכלכלית המתקרבת" בלי להעלות את ההכנסות ממנויים" כתב מאסק לכל עובדי החברה, "העלייה הזו נדרשת כדי לקזז את הירידה בהכנסות מפרסום".

מאסק חושש מהפסד של מיליארדים רבים בשנה הבאה, אבל לא נראה שהוא באמת חושש מפשיטת רגל, גם אם יהיו הפסדים של מיליארדים, למשקיעים שהזרימו 44 מיליארד דולר, זה לא סכום שהופך עסקה מטובה לגרועה ולפשיטת רגל. הם יתמכו בה.

נראה שהאמירות של מאסק לגבי החששות מהשנה הבאה לצד החזרת העובדים למשרדים, נועדה לייצר "מוד" של עבודה. מאסק מנסה להחדיר בכולם מוטיבציה, מנסה להחזיר את הבייסיק לחברה שכנראה היתה עם אבטלה סמויה גדולה ולא יעילה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האם לעובדים זה טוב? אולי הם חוששים משנה הבאה, בטוח שהם עוד לא יודעים לעכל את מאסק, אבל מה הברירות שלהם - בחוץ לא פשוט, חברות הייטק מפטרות ומתייעלות, זה כבר לא שוק של עובדים כפי שהיה לפני חצי שנה-שנה. הם פשוט יצטרכו להפשיל שרוולים ולהביא תוצאות. לא רק הם. הנהלות החברות שינו בשנה האחרונה את המסרים  - זה כבר לא באופן מוחלט, העובד תמיד צודק ולעובד מגיע הכל. זה חזר להיות יחסים הדדיים. העובד צריך להכין ולסיים מטלות ובמקביל הוא נהנה מתנאים שוטפים. 

כך או אחרת, מאסק אכן פסימי לקראת שנה הבאה. מאסק אמר לאחרונה כי הוא מעריך שהמשבר הכלכלי עלול להימשך עד אמצע 2024. בשאלה שהופנתה אליו בציוץ בטוויטר בה נשאל עד מתי לדעתו יימשך המיתון הכלכלי, ענה מאסק: "רק מנחש, אבל כנראה עד אביב 2024".

במקביל, גם ג'ף בזוס, מייסד אמזון צייץ  - "צריך להקטין את הסיכונים כהכנה לתקופה כלכלית קשה שלפנינו" הציוץ לווה בסרטון של מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סולומון, שאמר בראיון ל-CNBC כי הוא חושב שיש "סיכוי טוב" למיתון בארה"ב. דברים אלו מצטרפים לדבריו של ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן שהזהיר כי תמהיל "מאוד מאוד רציני" של רוחות נגד עשוי להטות את הכלכלה האמריקאית והעולמית למיתון עד אמצע השנה הבאה. 

עם זאת, אתמול היתה נקודת האור הראשונה - נשברה החומה הבצורה של האינפלציה וסוף סוף היא החלה לרדת. האינפלציה הסתכמה לקצב שנתי של 7.7%, בעוד הכלכלנים ציפו ל-8%. זה הזניק את המניות ובמיוחד מניות הטכנולוגיה. הנאסד"ק זינק ב-7.4%. זה יפה ומרשים, אבל זאת וול סטריט, זה עדיין לא המיין סטריט. בעסקים, בשטח, צפוי מיתון גם אם הבורסות יאוטטו אחרת. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.