טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20% - המניה יורדת בטרום ב-2.4%
חברת טסלה TESLA INC רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.
בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה (טיקר: TSLA) תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר, כך על פי בלומברג. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה ושולחת את המניה לירידה של 2.4% בטרום בוול סטריט. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).
הורדת המסירות של טסלה מגיעה לאחר חודש בעייתי משהו לטסלה. החברה נאלצה להודיע שוב ושוב על 'ריקול', למעשה טסלה הגיעה ל-19 פעמים שהיא מבצעת ריקול בשנה, לא מעט. הסיבות מגוונות - ריקול ל-321 אלף מכוניות בגלל תקלה בתוכנה שעלולה לגרום לפנסים האחוריים להיכבות לסירוגין ולהגדיל את הסיכון לתאונה. לפני זה היא עשתה ריקול נוסף ל-30 אלף מכוניות בגלל בעיות עם כריות האוויר ובתחילת נובמבר היא עשתה ריקול נוסף ל-40 אלף כלי רכב, לאחר שנהגים היו בסיכון לחוות אובדן כוח בכבישים משובשים תוך שימוש בתוכנת הסיוע בהיגוי כח.
לא מיותר לציין שהמתחרה הגדולה של סין BYD, שבה מושקע המיליארדר וורן באפט, ממשיכה להוביל את המסירות ומסרה 229,942 מכוניות בחודש נובמבר, פי 2.3 יותר מטסלה. החברה האמריקאית שילשה את המכירות ביחס לשנה שעברה בזכות הורדת מחירים והטבות לקונים.
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדוע טסלה מפחיתה את הייצור?
אבל זו לא הסיבה להפחתת הייצור. אלה בעיות שניתנות לתיקון. להפחתת הייצור יכולות להיות מספר סיבות: הראשונה היא בעיות ושיבושים בשרשרת האספקה. חברות רבות בעולם מדווחות על קשיים באספקה, חסר להן רכיב אחד או יותר והן 'תקועות' עם מלאי כמעט גמור, רק שאי אפשר למסור אותו. גם חברות הרכב מתמודדות עם זה וזאת במקביל לסגירת המפעלים בסין שוב ושוב במהלך השנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של הקורונה ומדיניות אפס קורונה של סין, שאילצה את טסלה ואחרות לסגור את המפעלים שוב ושוב כך שהייצור התעכב. לטסלה ספציפית זה קרה באפריל, למתחרה הסינית NIO זה קרה גם בתחילת השנה וגם בחודש נובמבר.
בעיה נוספת שעשויה להוות משקל על טסלה היא ביקוש בסין - הממשל הסיני החליט לעצור את התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים החל מחודש ינואר הקרוב (נשמע מוכר גם בישראל?). זה עשוי להוביל לביקושים גבוהים בתקופה שלפני הביטול (כלומר בחודשים האחרונים שהיו) ולירידה לאחר מכן.
בסוף שנת 2021 למשל, הסובסידיה בסין נחתכה וזה גרם לכך ששלוש החברות הסיניות אקספנג, ניו ולי-אוטו סיפקו במצטבר ביחד 40 אלף כלי רכב בחודש דצמבר שעבר. אחר כך המספרים נחתכו ל-35 אלף בתחילת 2022 ואז אפילו ל-21 אלף ביחד בחודש פברואר. ההתאוששות הגיעה רק בחודש יוני וחזרה לרמות של דצמבר.
- פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
הקיצוץ בסובסידיות גורם לירידה זמנית במסירות, אבל אלה חוזרות לעלות לאחר מכן. השוק עדיין בצמיחה
צריך לומר - למרות הקיצוץ בסובסידיות, המכירות של כלי רכב חשמליים בסין עלו בכמעט 40% בשנת 2022 לעומת השנה שלפניה, כך שאפשר גם לומר שמדובר במכה זמנית אולם לא במשהו שבאמת ייפגע במסירות לטווח הארוך יותר.
טסלה מוכרת את כלי הרכב מהמפעל בשנגחאי, סין, גם לשווקים המקומיים וגם לאירופה (והיא פותחת כעת מפעל בגרמניה), רק שנכון לעכשיו עוד מוקדם לדעת כמה מתוכם הגיעו לסין וכמה לאירופה. הנתון הזה יתפרסם רק בהמשך החודש.
מאז השיא שרשמה מניית טסלה בחודש נובמבר בשנה שעברה איבדה המניה 49% מערכה והיא נסחרת כעת במחיר של 195 דולר למניה ושווי שוק של 615 מיליארד דולר.
השאלה היא כמובן לאן הולכת המניה. משקיעים חוששים שמניית טסלה יכולה להמשיך וליפול. מה שפגע בה יותר מכל זו לא האינפלציה, לא הירידה בביקושים וגם לא מדיניות אפס קורונה בסין. היא נפגעה בעיקר בגלל ההרפתקה של המנכ"ל אלון מאסק עם טוויטר - הנה הסיבות. זו שלחה את מניית טסלה לנפילה חדה, וממנה בינתיים היא מתקשה לקום. זה לא אומר שהיא לא תצא משם אבל המשקיעים עוקבים אחרי המהלכים של מאסק. אם הוא יקדיש יותר מדי זמן לטוויטר ופחות מדי זמן לטסלה הם עלולים להתאכזב.
מאסק עצמו אגב מאמין שטסלה תחזור ותנזק. הוא אפילו טען שהיא יכולה להיות גדולה יותר מאשר שתי החברות הגדולות בעולם ביחד - ענקית האייפונים אפל וחברת הנפט הסעודית אראמקו. המשמעות היא שמאסק מאמין שהמניה עוד מסוגלת לזנק ב-550% ויותר, ולהגיע לשווי שוק של 4.4 טריליון דולר. האם זה אמיתי או עוד חלום פרוע של מאסק?
- 2.ניר 06/12/2022 10:16הגב לתגובה זומדובר בפייק ניוז של רויטרס שהוכחש רשמית על ידי טסלה אתמול אבל זה לא מפריע לאתר המביך הזה לפרסם את זה, לא מפתיע. אמינות אפס
- 1.הזדמנות קנייה אדיה תעביר 200 .גם אפל וגוגל (ל"ת)פנחס 05/12/2022 19:20הגב לתגובה זו
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.

