מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20% - המניה יורדת בטרום ב-2.4%

הפחתת הייצור מגיעה למרות שיא במסירות הרכב בחודש נובמבר. יש לכך כמה סיבות אפשריות
נתנאל אריאל | (2)

חברת טסלה  TESLA INC רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.

בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה (טיקר: TSLA) תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר, כך על פי בלומברג. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה ושולחת את המניה לירידה של 2.4% בטרום בוול סטריט. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).

הורדת המסירות של טסלה מגיעה לאחר חודש בעייתי משהו לטסלה. החברה נאלצה להודיע שוב ושוב על 'ריקול', למעשה טסלה הגיעה ל-19 פעמים שהיא מבצעת ריקול בשנה, לא מעט. הסיבות מגוונות - ריקול ל-321 אלף מכוניות בגלל תקלה בתוכנה שעלולה לגרום לפנסים האחוריים להיכבות לסירוגין ולהגדיל את הסיכון לתאונה. לפני זה היא עשתה ריקול נוסף ל-30 אלף מכוניות בגלל בעיות עם כריות האוויר ובתחילת נובמבר היא עשתה ריקול נוסף ל-40 אלף כלי רכב, לאחר שנהגים היו בסיכון לחוות אובדן כוח בכבישים משובשים תוך שימוש בתוכנת הסיוע בהיגוי כח.

לא מיותר לציין שהמתחרה הגדולה של סין BYD, שבה מושקע המיליארדר וורן באפט, ממשיכה להוביל את המסירות ומסרה 229,942 מכוניות בחודש נובמבר, פי 2.3 יותר מטסלה. החברה האמריקאית שילשה את המכירות ביחס לשנה שעברה בזכות הורדת מחירים והטבות לקונים.

מדוע טסלה מפחיתה את הייצור?

אבל זו לא הסיבה להפחתת הייצור. אלה בעיות שניתנות לתיקון. להפחתת הייצור יכולות להיות מספר סיבות: הראשונה היא בעיות ושיבושים בשרשרת האספקה. חברות רבות בעולם מדווחות על קשיים באספקה, חסר להן רכיב אחד או יותר והן 'תקועות' עם מלאי כמעט גמור, רק שאי אפשר למסור אותו. גם חברות הרכב מתמודדות עם זה וזאת במקביל לסגירת המפעלים בסין שוב ושוב במהלך השנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של הקורונה ומדיניות אפס קורונה של סין, שאילצה את טסלה ואחרות לסגור את המפעלים שוב ושוב כך שהייצור התעכב. לטסלה ספציפית זה קרה באפריל, למתחרה הסינית NIO זה קרה גם בתחילת השנה וגם בחודש נובמבר.

בעיה נוספת שעשויה להוות משקל על טסלה היא ביקוש בסין - הממשל הסיני החליט לעצור את התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים החל מחודש ינואר הקרוב (נשמע מוכר גם בישראל?). זה עשוי להוביל לביקושים גבוהים בתקופה שלפני הביטול (כלומר בחודשים האחרונים שהיו) ולירידה לאחר מכן.

בסוף שנת 2021 למשל, הסובסידיה בסין נחתכה וזה גרם לכך ששלוש החברות הסיניות אקספנג, ניו ולי-אוטו סיפקו במצטבר ביחד 40 אלף כלי רכב בחודש דצמבר שעבר. אחר כך המספרים נחתכו ל-35 אלף בתחילת 2022 ואז אפילו ל-21 אלף ביחד בחודש פברואר. ההתאוששות הגיעה רק בחודש יוני וחזרה לרמות של דצמבר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הקיצוץ בסובסידיות גורם לירידה זמנית במסירות, אבל אלה חוזרות לעלות לאחר מכן. השוק עדיין בצמיחה

צריך לומר - למרות הקיצוץ בסובסידיות, המכירות של כלי רכב חשמליים בסין עלו בכמעט 40% בשנת 2022 לעומת השנה שלפניה, כך שאפשר גם לומר שמדובר במכה זמנית אולם לא במשהו שבאמת ייפגע במסירות לטווח הארוך יותר.

טסלה מוכרת את כלי הרכב מהמפעל בשנגחאי, סין, גם לשווקים המקומיים וגם לאירופה (והיא פותחת כעת מפעל בגרמניה), רק שנכון לעכשיו עוד מוקדם לדעת כמה מתוכם הגיעו לסין וכמה לאירופה. הנתון הזה יתפרסם רק בהמשך החודש.

מאז השיא שרשמה מניית טסלה בחודש נובמבר בשנה שעברה איבדה המניה 49% מערכה והיא נסחרת כעת במחיר של 195 דולר למניה ושווי שוק של 615 מיליארד דולר.

השאלה היא כמובן לאן הולכת המניה. משקיעים חוששים שמניית טסלה יכולה להמשיך וליפול. מה שפגע בה יותר מכל זו לא האינפלציה, לא הירידה בביקושים וגם לא מדיניות אפס קורונה בסין. היא נפגעה בעיקר בגלל ההרפתקה של המנכ"ל אלון מאסק עם טוויטר - הנה הסיבות. זו שלחה את מניית טסלה לנפילה חדה, וממנה בינתיים היא מתקשה לקום. זה לא אומר שהיא לא תצא משם אבל המשקיעים עוקבים אחרי המהלכים של מאסק. אם הוא יקדיש יותר מדי זמן לטוויטר ופחות מדי זמן לטסלה הם עלולים להתאכזב.

מאסק עצמו אגב מאמין שטסלה תחזור ותנזק. הוא אפילו טען שהיא יכולה להיות גדולה יותר מאשר שתי החברות הגדולות בעולם ביחד - ענקית האייפונים אפל וחברת הנפט הסעודית אראמקו. המשמעות היא שמאסק מאמין שהמניה עוד מסוגלת לזנק ב-550% ויותר, ולהגיע לשווי שוק של 4.4 טריליון דולר. האם זה אמיתי או עוד חלום פרוע של מאסק?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ניר 06/12/2022 10:16
    הגב לתגובה זו
    מדובר בפייק ניוז של רויטרס שהוכחש רשמית על ידי טסלה אתמול אבל זה לא מפריע לאתר המביך הזה לפרסם את זה, לא מפתיע. אמינות אפס
  • 1.
    הזדמנות קנייה אדיה תעביר 200 .גם אפל וגוגל (ל"ת)
    פנחס 05/12/2022 19:20
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).