האם טסלה יכולה לזנק ב-550% לשווי של 4.4 טריליון דולר או שזה רק חלום פרוע נוסף של אלון מאסק?

ענקית הרכב החשמלי ידעה טלטלות רבות בחודשים האחרונים שהצניחו את מנית החברה עשרות אחוזים מטה; עם זאת, נראה כי בקרוב החברה עשויה לעשות מהפך - מה דרוש על מנת שזה שזה יקרה?
דור עצמון | (15)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בטרם טסלה TESLA INC דיווחה על רווחי הרבעון השלישי בשבוע שעבר, המשקיעים קיוו שהם יפיגו את החששות שגדלו מאז שהחברה פרסמה את דוחות הרבעון השני שלושה חודשים קודם לכן, אך לצערם הם התאכזבו. בעוד שהרווחים עלו על הציפיות, ברבעון השלישי, המסירות, המכירות ושולי הרווח לא עמדו בתחזיות . מנית טסלה צנחה ב-6.7% בעקבות הפרסום, והורידה אותן ב-19% מאז סוף ספטמבר, ההתחלה השנייה הגרועה שלה לרבעון מאז השבועות הראשונים של 2016. עם זאת, אילון מאסק אומר שטסלה יכולה יום אחד להיות שווה יותר מאפל APPLE ועראמקו הסעודית ביחד - 4.4 טריליון דולר.

אבל למרות כל החדשות הרעות, טסלה רואה צמיחה מסיבית בשנת 2023, כאשר מפעלים חדשים בגרמניה ובטקסס ממשיכים לעבוד במרץ. ההימורים ארוכי הטווח של טסלה על סוללות וכלי רכב חדשים אמורים גם לעזור לה להוזיל עלויות ולהגביר את המכירות, אם כי נותר לראות אם הצמיחה באה על חשבון הרווחים. יתרה מכך, טסלה עדיין מתכננת לספק לפחות 450,000 כלי רכב במהלך הרבעון הרביעי, מספר עצום שאם יושג, כנראה יגרום לחששות להיעלם. אמנם משקיעים מסוימים ויתרו על טסלה, או לפחות על המניה שלה, אבל נדמה כי לתת עוד שלושה חודשים למניות הוא הדבר החכם לעשות.

המתח המתפשט בוול סטריט לגבי טסלה מורגש היטב. מאז פרסום הדוח של יצרנית הרכב החשמלי, יעד המחיר של האנליסט הממוצע על המניה שלה ירד ביותר מ-4%, ל-287 דולר. בין החששות הגדולים ביותר: רווחי הרכב הגולמיים למכונית, ללא זיכויים רגולטוריים, ירדו משיא של 15,700 דולר ברבעון הראשון ל-14,700 דולר ברבעון השני ו-14,300 דולר בשלישי ממחיר מכונית ממוצע של 54,000 דולר.

לעצור את הירידה ברווח זה חשוב, אבל טסלה גם רוצה להגיע ליעד שלה של גידול נפח ממוצע של 50% בשנת 2024, וסביר להניח שזה אומר מפעל ייצור חדש והצגה של דגם במחיר נמוך יותר כדי להרחיב את השוק שלה ולהדוף תחרות גוברת של יצרני מכוניות חשמליות אחרים. הדאגה היא שטסלה עשויה להיראות יותר כמו טויוטה TOYOTA MOTOR CORP , שמרוויחה כ-4,400 דולר למכונית שמחירה הממוצע הוא כ-30,000 דולר כל אחת.

לעומת זאת, כלי רכב חדשים הם העתיד של טסלה. בשיחת הוועידה של החברה, המנכ"ל אילון מאסק אמר כי פלטפורמה התומכת ברכב חשמלי קומפקטי של 30,000 דולר היא כעת המוקד העיקרי של צוות הפיתוח שלו. זאת מסיבה טובה - יותר ממחצית מהמכוניות הנמכרות בארה"ב, למעט משאיות, נמכרות בפחות מ-36,000 דולר. לא מן הנמנע כי הקומפקטית החדשה של טסלה ב-30,000 דולר תהווה נדבך משמעותי שאולי חסר למשקיעים ותרחיב באופן דרמטי את השוק של החברה.

עסקים אחרים של טסלה מתרחבים גם כן. פריסות אחסון האנרגיה של טסלה הגיעו ל-2,100 מגה-וואט שעות ברבעון השלישי, לעומת 1,295 ברבעון השלישי של 2021. טסלה אמרה שהיא שילשה את הייצור של תאי הסוללה הגדולים יותר שלה, המכונים 4680s. מדובר בסוללות שיסייעו להוזיל את עלויות המוצר ולשפר את ביצועי הרכב.

והכי חשוב, בעוד טסלה הודתה שלא תוכל לספק את 500,000 כלי הרכב במהלך הרבעון הרביעי הדרושים כדי להגיע לצמיחה של 50% ב-2022, האמירה של סמנכ"ל הכספים זכרי קירקהורן מרמזת שהמשלוחים שלה ברבעון הרביעי אמורים להגיע ל-450,000 לפחות. אם כך יהיה, זה עולה על תחזיות וול סטריט ויהווה שיא רבעוני בכ-100,000 יחידות. מספר בטווח הזה יגרום לגידול של 50% בנפח בשנת 2023 להיראות אפשרי. הדבר גם מאותת שהרווחים אמורים להשתפר מכיוון שהיעילות ומהירויות הייצור בטקסס ובגרמניה עולות, מה שמגביר את הרווח הפוטנציאלי על כל רכב שייוצר.

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל קודם כל, טסלה צריכה לעבור את השבוע הבא. מאסק עשוי להשלים את רכישתו של טוויטר TWITTER INC לפני 28 באוקטובר - אם ממשלת ארה"ב לא תחסום את העסקה - תמורת 54.2 דולר למניה, דבר שיחייב מכירה של 5 עד 10 מיליארד דולר במניות טסלה כדי לסייע במימון הרכישה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    למה לקנותטסלה, כשיש טויוטה ופולקסואגן, וכו'? (ל"ת)
    כלכלן 24/10/2022 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מבין דבר 24/10/2022 08:09
    הגב לתגובה זו
    תרשמו. עד סוף 2023 , שער המניה יגיע ל-400 דולר.
  • 11.
    אחד ששמע... 24/10/2022 02:43
    הגב לתגובה זו
    ג׳ילי ג׳יאומטרי נותן בחצי מחיר כמעט רוב מה שטסלה נותנת ובאיכות של כ70-80% מטסלה. ואם פורצים את המערכת מולטימדיה אפשר גם להשיג שליטה על האוטו מהסמרטפון דרך אנדרואיד-קאר או אפל-קאר (תכלס הפיצ׳ר היחיד שיש היום לטסלה מהקופסה שחסר בג׳ילי - גם כן גימיק פחות שימושי, בג׳ילי הדגש פחות על גימיקים כאלה).
  • 10.
    דרור 23/10/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
    היו הצעות למימון העסקה ,אם יהיה כך,מאסק לא ימכור מניות החברה.
  • 9.
    קדחת בצלחת (ל"ת)
    משה 23/10/2022 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נ.ש. 23/10/2022 17:24
    הגב לתגובה זו
    היא תהיה ב133 דולר הרבה לפני שתעלה לטריליון דולר ככה אני רואה את הדברים. כרגע יש לה מתחרים. והבעיה הגדולה של טסלה היא שזה כמעט בלתי אפשרי לייצר מכונית חשמלית שנוסעת 300-400 קמש במחיר של 30 אלף דולר ולא נראה כלכלי לייצר דבר כזה. אחרי שיצליחו לייצר דבר כזה אז אפשר לומר שטסלה תוכל לפתוח מבערים
  • 7.
    הסיפור של טוויטר לוחץ על המניה אבל אוטוטו זה ייגמר (ל"ת)
    חנן 23/10/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אדם לא צפוי נטיה לעשות שטויות מטופשות הבורסה לא אוהבת. (ל"ת)
    uutri 23/10/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    asdf 23/10/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    ותגיע למקום הראוי לה כחברת רכב ככל החברות ולא כמשהו גדול מכולן גם יחד.
  • מכונית וזהו 23/10/2022 20:28
    הגב לתגובה זו
    האם היא רק חברת רכב? או חברת תוכנה ושירותים נוספים בעתיד? זו השאלה...
  • 4.
    ראשית יכול להיות שהוא כבר מכר שנית יש לו משקיעים , 23/10/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    ראשית יכול להיות שהוא כבר מכר שנית יש לו משקיעים , המלך הסעודי ועוד שאולי הם ירכשו איתו ביחד . צריך להיות עירניים , טסלה בפורווד p/e של 39 וזה נמוך לחברה שצומחת 50% בשנה . אין זה המלצה לקניה והכותב מחזיק המון מניות טסלה
  • 3.
    היום שהוא פותח את פיו המנייה יורדת…המשקיעים כבר לא 23/10/2022 15:51
    הגב לתגובה זו
    היום שהוא פותח את פיו המנייה יורדת…המשקיעים כבר לא קונים את דבריו ולא את הקפריזות שלו (טוויטר לדוגמה). הוא הפך למתנשא ויהיר כמו לא מעט גאונים שחושבים שהשמש זורחת להם מה.ת.ח.ת. חוצמזה תעשיית הרכב העולמית כן פועלת ליצירת מכוניות חשמליות איכותיות שיתחרו בטסלה ויביאו להורדת מחירים בתחום
  • טוב, לכל בלוף יש זמן תפוגה.... (ל"ת)
    מרקוס 23/10/2022 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סיכוי סביר שתרד 40%, אחרי צלילה קודמת של 50% בשנה !!!! (ל"ת)
    שירי 23/10/2022 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי בלבד - שומרנפשו/ כספו ירחק (ל"ת)
    עוז 23/10/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".