אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: צילום מסך/מובילאיי ביוטיוב

כמה שווה מובילאיי ולמה היה ברור שהנפקה ב-50 מיליארד דולר היא חלום רחוק?

פקפקנו ביכולת של מובילאיי לגייס ב-50 מיליארד דולר ודחיית ההנפקה לא באמת מפתיעה; באיזה מחיר כן תנפיק אינטל את מובילאיי ומתי זה יקרה?
נתן טגי | (8)

לפני כארבעה חודשים דיווחה אינטל על כוונתה להנפיק את מובילאיי ב-50 מיליארד דולר. טוב שהם לא ביקשו 100 מיליארד דולר. ההנפקה כצפוי נדחתה. השוק לא מוכן לשלם את המחיר:

 

מובילאיי שעדיין מנוהלת על ידי פרופסור אמנון שעשוע (שהקים את החברה לצד זיו אבירם)נמכרה לאינטל לפני 5 שנים ב-15 מיליארד דולר. מובילאיי היא אומנם מהמובילות בייצור מערכות לרכבים אוטונומיים, אבל 50 מיליארד דולר, בשעה שאינטל הגדולה כולה שווה 180 מיליארד ובהינתן שקצב המכירות שלה הוא במקרה הטוב 2 מיליארד דולר.

מהדוחות הבאים עולה תמונה לא מעודדת לגבי מובילאיי, כך שהיה די צפוי שההנפקה לא תצליח בשווי של 50 מיליארד. אינטל עצמה אומנם הכתה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, אבל השוק התאכזב מהתחזית קדימה ומניית החברה נפלה ב-6.5%. אינטל היא החברה הגלובלית הכי חשובה לישראל - היא מהמעסיקים הגדולים בארץ (אפילו הגדול ביותר) והיא חולשת על מפעלי ייצור גדולים לצד מרכזי פיתוח. כמו כן, היא עומדת לרכוש את חברת טאואר הישראלית (להרחבה כאן). 

מהדוחות של אינטל ניתן לראות את חלוקת הכנסות על פי סגמנטים, ביניהם האינטרנט הבינה המלאכותית וגם מובילאיי שמוגדרת באינטל כמגזר נפרד ומקבלת חשיבות כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של אינטל. הכנסות מובילאיי הסתכמו ב-394 מיליון דולר לעומת כ-377 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון הראשון של 2022 ב-148 מיליון דולר לעומת 171 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021.

לא צריך להתרגש מהירידה ברווחים, מה שהכי חשוב בפעילות של מובילאיי הוא יכולת לצמוח וברבעונים האחרונים היא צומחת, אחרי שבשנים הראשונות אחרי העסקה הצמיחה היתה מאכזבת. לפני שמובילאיי נמכרה לאינטל באקזיט הישראלי הגדול מאז ומעולם היא מכרה בקצב של 600 מיליון דולר בשנה. האנליסטים ציפו שתוך שנה וחצי-שנתיים היא תגיע לקצב של 1 מיליארד דולר. אלא שרק שלוש שנים אחרי הרכישה קצב המכירות עבר את ה-1 מיליארד דולר ולא בטוח שזה בזכות מוצרי הבסיס של מובילאיי.  

לפני כשנתיים וחצי רכשה מובילאיי את מוביט הישראלית תמורת קרוב ל-1 מיליארד דולר. השילוב של מוביט שמספקת מידע על כלי תחבורה זמינים וזמן נסיעה תורם גם בזכות סינרגיה בין המוצרים ויכולת לספק מערכי הסעה בעיקר במוניות עם יכולות תזמון וניהול ושליטה דרך אפליקציה. אז מובילאיי צומחת, המכירות בקצב של 1.6 מיליארד דולר, היא כנראה בדרך ל-2 מיליארד דולר, אבל האם אינטל עשתה עסקה טובה? לפי תמחור ההנפקה - 50 מיליארד דולר כנראה שכן, אבל אם לקוחים בחשבון את השקעה במובילאיי בשנים האחרונות, את סבסוד ההפסדים בשורה התחתונה, את הרכישה של מוביט, אז מקבלים שסך ההשקעה הכוללת בתחום היא כבר לא 15.3 מיליארד דולר, יותר, כמה יותר? לא ברור, זה גם יכול להיות 20 מיליארד דולר. החבילה הזו כיום כנראה הציפה ערך, אבל לא 50 וגם לא 40 מיליארד דולר. 30 מיליארד זה בסימן שאלה אבל בהחלט אפשרי כשהשווקים יירגעו. אם השווקים יהיו טובים אז גם 40 מיליארד דולר זו אפשרות. יותר מזה יתאפשר רק אם חוזרים למסלול של עליות מרשימות בנאסד"ק.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז אינטל בינתיים התקפלה, אבל מובילאיי במוקדם או במאוחר תהיה חברה נסחרת. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמי 12/07/2022 19:14
    הגב לתגובה זו
    ועוד חייבים להתקין בחוק כדי למלא להם את הDB
  • 6.
    קוקו 12/07/2022 12:14
    הגב לתגובה זו
    הדאטא והמיפוי
  • 5.
    מקסימום יהיה ב 20 (ל"ת)
    שחר 11/07/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ישראלי פראייר 11/07/2022 11:10
    הגב לתגובה זו
    כל ההנפקות פה בארץ הן ביזיון. 1 ל-10 מציפות ערך ובכל השאר אנחנו מפסידים. העיקר שכמה כלומניקים יכולים להסתובב בחליפות ולספר שהם חתמים
  • 3.
    מחיר לא יותר מפי 4 ממכירות, כלומר 1.50מיליארד גג (ל"ת)
    PAN 11/07/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
  • המכירות לשנה הן 1.5 *4, כך גם לשיטתך זה 6 מיליארד (ל"ת)
    חשבון בסיסי 11/07/2022 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחת ההשחלות הגדולות ever. (ל"ת)
    יובל 11/07/2022 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תמחור לעתיד 11/07/2022 08:55
    הגב לתגובה זו
    המנפיקים חיים בסרט, ומזלם שהסרדינים שוחים אחרי הזרם. מנפיקים במחיר מנופח, שמגלם את השקעת העבודה לעתיד, ואז עובדים בנחת עד לקריסת החסרה (רובן קורסות, חלק קטן מתפתחים, אבל לא בהיקף זמצדיק סכומים מטורפים כאלה)
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.