תחנת דלק של Shell
צילום: Pixbay

העלייה במחירי הדלק פוגעת בחניות הנוחות ומאיימת על יצרניות המזון

העלייה במחירי הנפט הגולמי כבר נותנת את אותותיה בתחנות הדלק ברחבי ארה"ב, עם ירידה בכמות האנשים שנכנסים לתדלק, שמשפיעה על המכירות של מוצרי המזון בחנויות הנוחות; סקטור שירותי הנסיעות והמשלוחים כבר מנסה להתמודד עם הפגיעה
איתן גרסטנפלד | (2)

הפלישה הרוסית לאוקראינה ושיעורי האינפלציה הגבוהים, הביאו לעלייה במחירי הנפט הגולמי, שכבר מורגשים בכיסים של אזרחים רבים, בעיקר בקרב בעלי המכוניות ברחבי העולם. אך נדמה שלא רק סקטור הרכב והשירותים הנלווים אליו, עשוי להיפגע מהעליות אל גם יצרניות מוצרי השתייה והחטיפים דוגמת PEPSICO INC GENERAL MILLS INC CONAGRA FOODS עשויות להיפגע.

על פי הערכות של חברת המחקר IBISWorld, כ-80% מהדלק הנרכש בארצות הברית נעשה באמצעות חנויות נוחות מקומיות, שמכניסות כ-475 מיליארד דולר מדי שנה. רבע מההכנסות מגיעות מ-44% מהלקוחות, שנכנסים לחנויות כדי לרכוש מצרכים, חטיפים, בירה וסיגריות, בכל פעם שהם נכנסים לתדלק.

מחיר הגז הממוצע בארה"ב עמד ביום רביעי על כ-4.10 דולר לליטר, על פי נתונים שנאספו על ידי איגוד הרכב האמריקאי (AAA). למרות שזה קצת מתחת לשיא, מדובר עדיין בנתון גבוה מספיק כדי לגרום ל-60% מהאמריקאים לשקול מחדש את הרגלי הנהיגה שלהם ולבצע כמה שינויים באורח החיים, כך על פי סקר שהפיצה האגודה. נתונים אלו מתורגמים לפגיעה ישירה בחנויות הנוחות שכן פחות נסיעות, לא רק שמקטינות את הרווחים של החנויות, אלא גם מביאות לכך שהלקוחות מדירים את רגליהם מהחנויות ולעיתים מוותרים על חלק מהרכישות שהיו מבצעים בעבר.

"הקשרים שלנו עם הקמעונאים [בחנות הנוחות] הדגישו לאחרונה כמה סימנים של עומס על הוצאות הצרכנים מכיוון שמחירי הדלק נותרו גבוהים, כאשר קמעונאי אחד מבחין בהאטה ברכישות בחנויות בחודש מרץ", כתבה בוני הרצוג, מגולדמן זאקס. נראה כי עליית מחירי הדלק מכבידה גם על מכירות החטיפים הארוזים. "הוכחה לכך היא מגמת האטת הנפח שנראתה ברוב קטגוריות המזון הגדולות של חטיפים וירידה מוחלטת בנפח של שוקולד", כתבה.

סקטור נוסף, שסובל ממחירי הדלק הוא תחום שירותי הנסיעות ומשלוחי המזון. סקר שערך הבלוגר "The Rideshare Guy", חשף שכמעט מחצית מעובדי הסקטור הכולל נהגי UBER TECHNOLOGIES ו- LYFT INC CL A , ומשלוחי מזון של חברות כמו GRUBHUB INC , DOORDASH INC ו-Uber Eats, עוזבים או מבצעים פחות נסיעות בגלל העלייה האחרונה במחירי הדלק.

בכדי להתמודד עם התופעה ועם עליית המחירים, החליטה אובר על היטל דלק זמני בחודש שעבר. במסגרתו, חויבו הצרכנים לשלם סכום שנע בין 45-55 סנט נוספים על כל נסיעה או הזמנה. "אנחנו יודעים שהמחירים עלו בכל הכלכלה, אז עשינו כמיטב יכולתנו כדי לעזור לנהגים ולשליחים מבלי להטיל עומס נוסף על הצרכנים", נכתב בהצהרת החברה לאחר מכן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אופיר 17/04/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    המחיר הוא לגלון שהוא 3.7 ליטר. ולא לליטק
  • 1.
    רק מזומן 15/04/2022 00:50
    הגב לתגובה זו
    ארבע דולאר לגלון...זה כמעט ארבע ליטר.עדיין חצי מליר מאשר ברפליקת הבננות הים תיכונית.
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף