דלתא איירליינס בדוחות טובים - ומקפיצה את סקטור התעופה
סקטור התעופה היה אחד הסקטורים החבוטים ביותר של מגיפת הקורונה. הציבור הפסיק לטוס והחברות הציגו הפסדים עצומים. המשקיעים שהבינו לאן נושבת הרוח ברחו ממניות התעופה ואלה צללו ב-50% ואף יותר - ועד היום לא חזרו לרמות המחירים שבהן נסחרו לפני הקורונה.
>>> היום ב-19:00 מפגש זום על כללי ההשקעה של וורן באפט ושוק האג"ח בעקבות העלאת הריבית
כעת נפתחת עוד עונת דוחות וחברת התעופה דלתא איירליינס DELTA AIR LINES היא חברת התעופה הראשונה שמדווחת על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2022 - ומקפיצה את כל הסקטור. מי שמובילה את העליות היא אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , ואחריה יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES - שתיהן ידווחו בשבוע הבא. גם שאר החברות כמו סאותווסט SOUTHWEST AIRLINES CO, אלסקה איירגרופ, ALASKA AIR GROUP INC, ג'ט בלו נתיבי אוור JETBLUE AIRWAYS CORP ועוד עולות בעקבות התוצאות של דלתא.
מה היה בדוחות של דלתא איירליינס שמקפיץ את הסקטור? - חזרה לרווח ברבעון הקרוב וגידול נוסף בהיקף הטיסות
דלתא דיווחה על זינוק בהכנסות ל-9.35 מיליארד דולר, הרבה מעל הצפי ל-8.7 מיליארד דולר. גם ההפסד המתואם למניה היה טוב מצפי האנליסטים ועמד על 1.23 דולר למניה, לעומת צפי להפסד של 1.26 דולר למניה.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שלא פחות חשוב הוא שהחברה צופה המשך עליה דו ספרתית בהכנסות, כך שאם ברבעון הנוכחי החברה הגיעה ל-79% מההכנסות שהשיגה ברבעון המקביל ב-2019, אז ברבעון הבא היא צופה שההכנסות יגיעו ל-93-97% מההכנסות של טרום הקורונה, וזאת כאשר האנליסטים מדברים על הכנסות של 91% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019, כלומר הכסות של 11.62-12.12 מיליארד דולר.
על פי דלתא, היא צופה גידול בלוח הטיסות שלה עם התקרבות עונת השיא של הטיסות הקיץ, ומתכננת להגיע ל-84% מרמות הקיבולת שלה של שנת 2019.
החברה גם צופה כי כבר ברבעון הקרוב, השני של 2022, היא תחזור לרווח וזאת בזכות זינוק בהזמנות והעלאת מחירי כרטיסי הטיסה, שעוזרים לה לקזז את העלייה בעלויות הדלק, עקב הזינוק במחירי הנפט. על פי הנתונים, כרטיסי טיסה פנים ארציים בארה"ב התייקרו ב-20% בחודש שעבר בהשוואה ל-2019, כלומר אנשים מוכנים לשלם יותר כדי לטוס בעידן שאחרי הקורונה. בעקבות כך, החברה צופה רווח תפעולי מתואם של 12-14% ברבעון הקרוב.
מנכ"ל החברה אד בסטיאן אמר היום כי בחודש מרץ דלתא רשמה את ההזמנות הגבוהות ביותר בתולדותיה, וכי הוא צופה שציבור הנוסעים יתעדף נסיעות, למרות העלייה באינפלציה "אנשים היו כלואים בבתים שלהם בשנתיים האחרונות. הם סיימו להשקיע בבתים ובגינה שלהם ורוצים ללכת לראות גינה של מישהו אחר לשם שינוי".
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
ומה לגבי עלויות הדלק?
עלויות הדלק של דלתא עלו ברבעון הראשון של 2022 ב-6% ועמדו על 2.09 מיליארד דולר, וזאת למורת שקיבולת הנוסעים שלה ירדה ב-17% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. מחירי הדלק עלו ביותר מ-50% מתחילת השנה - וזה כמובן משפיע לרעה על התוצאות. החברה שילמה ברבעון הנוכחי 2.79 דולר לגלון וצופה כי תשלם 3.2-3.35 דולר לגלון ברבעון השני.
כל הסקטור עולה - אמריקן איירליינס עולה יותר
אבל למרות שכל הסקטור עולה - אמריקן איירליינס מובילה את העליות ומטפסת יותר משאר החברות. הסיבה היא שהחברה פרסמה גם תוצאות מקדמיות לרבעון ומדווחת כי היא צופה הכנסות של 8.89 מיליארד דולר, 16% פחות מאשר ברבעון הראשון של 2019, טרום הקורונה. מדובר בתחזית גבוהה יותר משל האנליסטים שצופים כי היא תדווח על הכנסות של 8.77 מיליארד דולר.
גם אמריקן צופה כי תשלם יותר על דלק מאשר בתחזיות הקודמות. החברה צופה מחיר ממוצע לגלון של 2.8-2.85 דולר, לעומת צפי קודם ל-2.73-2.78 דולר לגלון. גם העלות לכל מייל מושב זמין (CASM) צפויה לעלות ב-12-13% לעומת הרבעון הראשון של 2019.
ומה עם אל על?
מי שמתבוננת מהצד לכאורה על הנעשה היא כמובן חברת התעופה הישראלית אל על 6.25% . החברה אמנם דיווחה רק לפני חודש את תוצאותיה לרבעון הקודם, אבל שיפור בתוצאות של החברות מהעולם יכול לכאורה ללמד גם על הכיוון של החברה הישראלית. בינתיים החברה דיווחה על הפסד של כמיליארד דולר בשנתיים, אבל מציגה בדומה לחברות האמריקאיות - מציגה עליה בהיקפי הזמנת הטיסות.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".